گروه فرهنگی : طیرانی - ما با نفت به مقصد ومقصود نخواهیم رسید. ایران نه ایران اقتصادی، نه ایران نفتی و نه ایران هسته ای بلکه ایران فرهنگی است که از قدمتی تاریخی و پیشینه فرهنگی عظیم برخوردار است.

 تنها راه نجات کشور عبور از تونل فرهنگ است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب در نشست فرهنگی که در سالن 
همایش های موسسه فرهنگی قدس برگزار شد گفت: امروز صنعت فرهنگ در ایران می‌تواند جانشین صنعت نفت شود.ما بیش از یک صد سال اقتصاد نفتی را تجربه کردیم وبه جایی نرسیدیم و از مشروطیت تا کنون سیاست را نیز تجربه کردیم و هنوز اندر خم یک کوچه ایم ؛ اکنون لازم است یکبار دیگر مسیر را از حوزه فرهنگ آغاز کنیم و به این فرمایش مقام معظم رهبری باور داشته باشیم که فرهنگ به مثابه اکسیژن برای انسان است ویقین داشته باشیم فقدان فرهنگ منجر به مرگ جمعی و ارزشهای جامعه خواهد شد .

دکتر سید رضا صالحی امیری افزود: پاسداشت فرهنگ مجموعه ای از شعارها، جشنواره ها وانتشارات نیست.در حوزه اقتصاد همه جا سخن از سوخت، هدفمندی، یارانه ونیازهای روزمره انسان است که به حق می‌باشد، اما حق تر آن است که از زیست فرهنگی انسانهایی صحبت کنیم که در فضای پر مشغله و آلوده زیست می‌کنند، چگونه ممکن است جوانی در جامعه ایرانی زیست فرهنگی سالم داشته باشد در حالی که حداقل 43 آسیب فرهنگی را شمارش می‌کنیم. چگونه ممکن است فردی در انبار زغال مشغول باشد اما گرده‌های زغال بر جسم و لباس این فرد تأثیر نگذارد.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه اگر امروز تصویر فرهنگی جامعه ما آنگونه که باید باشد نیست محصول عملکرد ما طی سه دهه گذشته است که باید به آن اذعان کنیم گفت: تلاش برای فرافکنی و فرار از مسوولیت مشکل فرهنگی کشور را حل نخواهد کرد .همگان باید اعتراف کنیم نسبت به نسل جدید مدیون وبدهکار هستیم و باید در دنیا ودر محضر خدا پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: اگر ما امروز با انبوهی از چالشهای اخلاقی و با پدیده‌ای به نام افول اخلاق ومعرفت در جامعه مواجه هستیم ریشه در عملکرد گذشته فرهنگی ومدیریت فرهنگی جامعه دارد .اگر با پدیده رو به رشد طلاق، ایدز، اعتیاد، فرار از خانه، حاشیه نشینی وسایر چالشهای اجتماعی مواجه ایم دلیل آن این است که با خشونت سخن می‌گوییم و طی سال 92 بیش از یک صد هزار نزاع در تهران ثبت شده که آدمها به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند و سالیانه در مقابل پدیده رو به رشد طلاق یک میلیون ازدواج کاهش پیدا کرده، اگر با پدیده ای به نام فرو پاشی خانواده در جامعه مواجه هستیم، همه ریشه در فقدان زیست فرهنگی در جامعه دارد .

وی با اشاره به اینکه آموزش وپرورش بستر توسعه فرهنگی کشور است گفت: متأسفانه خروجی آموزش و پرورش ما با آنچه انتظار می‌رود متفاوت است و در دانشگاهها نیز مدرک گرایی جای فضایل اخلاقی را گرفته است و به رغم اینکه بیش از نیم قرن از تأسیس دانشکده های علوم اجتماعی،  جامعه شناسی و روانشناسی در کشور می‌گذرد ولی همچنان با افزایش آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه مواجه ایم، همه بیانگر این جمله است که ما مقصد ومقصود را گم کرده ایم.

این مسوول تاکید کرد : باید یکبار دیگر نگاه خود را تغییر دهیم وبدانیم اگر بناست در این جامعه اتفاقی حادث شود این اتفاق در حوزه اقتصادی نخواهد بود، ما با نفت به مقصد ومقصود نخواهیم رسید. یک صد سال از این سرزمین نفت استخراج وصادر شد اما جامعه ایران به فضیلت نرسید . اکنون بیش از یک صد سال ازعمر جامعه مدرن در ایران می‌گذرد، سیاستمداران زیادی به عرصه قدرت آمدند و رفتند اما هنوز در عرصه سیاست با فضیلت های سیاسی مواجه نیستیم و بد اخلاقی های سیاسی، انگ زنی وتهمت بخشی از جامعه سیاسی ایران شده است و باید یکبار دیگر نقشه ومسیر راه را باز نگری و ازفرهنگ آغاز کنیم ویقین داشته باشیم فرهنگ نه موازات اقتصاد وسیاست بلکه جوهر توسعه اقتصادی وسیاسی کشور است. اگر امروز با معضل گران فروشی، کم فروشی،  ربا، فساد، رشوه وتقلب مواجه ایم همه ریشه فرهنگی دارد. زیرا انسان است که با بی اخلاقی مرتکب معضلات مذکور می‌شود. همچنین اگر در حوزه سیاسی با چالشهای بد اخلاقی سیاسی مواجه هستیم همه ریشه  در فرهنگ دارد چرا که انسان فرهنگی بد اخلاقی سیاسی ندارد.

دکتر صالحی امیری با بیان اینکه تنها راه نجات کشور عبور از تونل فرهنگ است اظهار داشت: ما نیازمند یک انقلاب فرهنگی در جامعه ایران هستیم. انقلاب بزرگی به نام فضیلت جویی،اخلاق مداری ومعرفت جویی .چرا که تا بنیانهای اخلاقی جامعه اصلاح نشود هیچگاه شاهد توسعه در جامعه نخواهیم بود. متاسفانه امروز اغتشاشی در عرصه اقتصادی، سیاسی واجتماعی کشور شکل گرفته که ناشی از فضای منفعت طلبی افراد است و هر کسی تلاش می‌کند به منافع خود دست یابد غافل از اینکه راه را گم کرده ونیازمند یک بازنگری در مسیر گذشته خود هستیم .

این مسوول با تاکید بر اینکه ما نیازمند شناخت توسعه فرهنگی هستیم گفت: دستیابی به توسعه فرهنگی نیازمند شناخت آسیب شناسی فرهنگی است تا بدانیم چه مسایلی فرهنگ ما را تهدید می‌کند تا امکان توسعه فرهنگی جامعه فراهم شود.

وی داشتن نگرش فرهنگی را اولین مدخل ورود به زیست فرهنگی عنوان کرد وافزود: ایران نه ایران اقتصادی، نه ایران نفتی ونه ایران هسته ای است . ایران، ایران فرهنگی است وایران فرهنگی زیباست وما در سایه تاریخ این سرزمین ودر سایه مضجع مقدس وشریف حضرت رضا (ع) می‌توانیم از این ظرفیت بزرگ فرهنگی استفاده کنیم که تا کنون غفلت کرده ایم .در حالی که فرانسه، ایتالیا واسپانیا با داشتن سالانه بیش از 80 میلیون توریست صدها میلیارد دلار درآمد برای خود ایجاد کرده اند .اکنون دنیا برای نداشته هایش کسب فضیلت ودرآمد می‌کند و ما برای داشته هایمان احساس فقر می‌کنیم که این گناه بزرگ ونابخشودنی است. وی در جمع مدیران فرهنگی خراسان رضوی بر اهمیت افزایش مصرف فرهنگی جامعه تاکید کرد و گفت :نتیجه این مهم کاهش آسیبهای اجتماعی خواهد شد، بنابراین اگر کسی به دنبال رفع معضلات اجتماعی واخلاقی جامعه است باید در افزایش مصرف فرهنگی وهدایت جامعه به سوی فضیلتهای فرهنگی بکوشد.

این مسوول ارزیابی حوزه فرهنگی را یک دهه عنوان کرد وخاطر نشان ساخت: مصرف فرهنگی جامعه ایرانی هم اکنون کمتر از یک درصد ودر غرب بین 4ونیم تا5 درصد است.

وی افزود : با افزایش مصرف فرهنگی مصرف اقتصادی جامعه کاهش می‌یابد واین مهم نیازمند احیای کانون های فرهنگی ومذهبی مساجد، محلات ودانشگاههاست تا جامعه در فضایی اخلاقی سوق یابد.

دکتر صالحی امیری در بخشی دیگر از سخنانش گفت:هم اکنون سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با داشتن دو میلیون و700 هزار جلد کتاب، 5 میلیون نشریه، 38 هزار نسخه خطی نفیس، 34 هزار نسخه سنگی و چند صد میلیون برگ سند یکی از مخازن بزرگ هویت وغرور ملی کشور است که خوشبختانه تا کنون موفق به ثبت 7 اثر در حوزه جهانی، 4 اثر درحوزه منطقه ای و42 اثر در حوزه ملی شده است.

وی افزود: خراسان بزرگ و به تبع آن مشهد پس از تهران می‌تواند قطب بزرگ مرکز اسناد کشور باشد.

در این نشست مدیر کل آموزش وپرورش خراسان رضوی نیز از اهدای 20 هزارجلد کتاب از سوی مرکز اسناد ملی خراسان رضوی به اداره کل آموزش وپرورش استان خبر داد و گفت: سرانه کتاب دانش آموزی در خراسان رضوی 2/5جلد است در حالی که سرانه کتاب در کل کشور 6 جلد می‌باشد.

دکتر سید جواد حسینی با اشاره به تدوین و انتشار سالانه بیش از یک صد عنوان کتاب در عرصه پژوهش وتعلیم وتربیت از سوی فرهنگیان استان گفت : یکی از خلا های اسنادی استان خلأ حافظه شفاهی است و اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی با ورود به این عرصه تاکنون موفق به تدوین سه جلد کتاب با عنوان” گنج سخن “ ( سخنان بزرگان ) در این زمینه گام برداشته است .

وی در ادامه از راه اندازی موزه تاریخ آموزش وپرورش خراسان رضوی در آینده خبر داد.مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به فعالیتهای فرهنگی وبین المللی استان گفت:خراسان رضوی در حوزه نشر کشوربا انتشارسالانه بیش از 4هزار عنوان کتاب جایگاه دوم کشور در این حوزه را به خود اختصاص داده است.

سید سعید سرابی ادامه داد: این استان با داشتن 270 عنوان نشریه، 400 ناشر وبیش از 300واحد چاپی قطب دوم مطبوعات کشور است. ضمن آنکه مشهد مقدس طی سال 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام خواهد شد که این مهم نیز نشان از شاخصهای فرهنگی این استان دارد.

اکبر شیخ؛ رئیس مرکز اسناد ملی خراسان رضوی نیز از امضای سه تفاهم نامه در این نشست بین این مرکزبا اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی، اداره کل هواشناسی استان وآموزشکده فنی وحرفه ای الزهرا (س) در مشهد مقدس خبر داد .

گفتنی است در این مراسم که با حضور جمع کثیری از اصحاب قلم واهالی فرهنگ برگزارشد، حمزه واقعی ؛ مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس هدیه ای به رسم یادبود به دکتر صالحی امیری تقدیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.