روشنی: قدس ویژه خراسان - خراسان رضوی در 9 ماهه امسال در زمینه آمارهای انسانی و جمعیتی رتبه های جالبی را به خود اختصاص داده که بعضی از آنها خوشایند و برخی بسیار تلخ هستند.

یازدهم در ازدواج، نخست در طلاق!

مطابق اطلاعات اعلام شده از سوی مسؤولان اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی، در این بازه زمانی رتبه چهارم میزان ولادت به نام اهالی استان ثبت شد. در این مدت 110هزار و 248 واقعه ولادت ثبت شده که از این تعداد 56هزار و 542 نوزاد پسر و 53هزار و 706 نوزاد دختر هستند.

این یعنی اینکه در هرشبانه روز تعداد 399 واقعه ولادت داشتیم و اگر بخواهیم به صورت ریزتر به ماجرا نگاه کنیم، یعنی در هر ساعت 16 تولد. البته میانگین سنی مادران هم 25 تا 29 سال است. اگر نگاهی هم به جدول تفکیکی ولادتها در استان بیندازیم، متوجه می شویم که بجستان با 489 واقعه ولادت، کمترین و مشهد با 59هزار 642 واقعه بیشترین سهم را در این 9 ماهه داشته اند.

اما از نظر وفات، رتبه یازدهم کشوری متعلق به خراسان رضوی است. در 9 ماهه امسال 20هزار و 784 واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که از این تعداد 11هزار و 767 نفر مرد و 9 هزار و 17 نفر زن بوده اند. این یعنی به طور میانگین در هر شبانه روز 75 واقعه و در نگاه دقیق تر هر ساعت سه واقعه فوت. نگاه به میانگین سنی متوفیان بیانگر امید به زندگی بالاست، چون بیشتر این عزیزان 70 سال یا بیشتر داشته اند.

شهرستان مه ولات با 174 و مشهد با 10 هزار و 30 واقعه وفات به ترتیب رتبه های کمترین و بیشترین را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

* یازدهم در ازدواج، نخست در طلاق

اما در زمینه ازدواج و طلاق متأسفانه آمار چندان خوشایند نیست. ساکنان خراسان رضوی در زمینه ازدواج بر سکوی یازدهم کشوری قرار دارند و در زمینه طلاق متأسفانه حائز رتبه اول هستند.

در 9 ماهه سال جاری 50 هزار و 172 مورد ازدواج و 13 هزار و 722 مورد طلاق به ثبت رسیده و این بیانگیر نسبت 3.7 درصدی ازدواج به طلاق است. حتی در مقایسه روند ازدواج بین سالهای 1385 تا 1392 نیز باید گفت، امسال کمترین واقعه ازدواج را داشته ایم. در این مدت سال 1390 بوده که بیش از 81 هزار ازدواج به ثبت رسیده و سال گذشته نیز بیش از 71 هزار سند ازدواج صادر شده است. اگرچه بیشترین آمار ازدواج و طلاق به دلیل جمعیت بالاتر مشهد به مرکز استان تعلق دارد، اما نیشابور با سه هزار و 876 ازدواج در رتبه دوم قرار گرفته و بجستان با 251 ازدواج کمترین را به خود اختصاص داده است، اما جدول ازدواج و طلاق یک مورد جالب را بیان می کند و آن اینکه سه شهر بجستان، فیروزه و خلیل آباد فاقد دفترخانه ثبت طلاق هستند و این بیانگر دوام بالای زندگی در آنجاست.

بد نیست بدانید که میانگین سنی ازدواج مردان در مدت 9 ماهه امسال 27 سال و میانگین سنی زنان نیز 22 سال بوده است.

* محبوب ترین نامها

تصور می کنید چه نامهایی در این مدت بیشترین محبوبیت را داشته اند؟ جالب است بدانید که «امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، محمدطاها و محمد» به ترتیب رتبه های نخست تا پنجم را در میان نامهای محبوب پسران خراسان رضوی در 9 ماهه نخست امسال به خود اختصاص داده اند.

در میان دختران نیز «فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا و زینب» به ترتیب رتبه های نخست تا پنجم را دارند. اما صحبت از نام شد، بد نیست بدانید که اگر از اسم خود ناراضی هستید، به شرط داشتن برخی شرایط کافی است به اداره ثبت شهرستان مراجعه کنید و درخواستی را تنظیم نمایید، آنگاه هیأت داوری درباره درخواست شما قضاوت خواهد کرد و در صورت پذیرش به تغییر نام، می توانید با مراجعه به اداره آگاهی و دریافت گواهی نداشتن سوء پیشینه و سپس واریز مبلغ 100 هزار تومان به حساب اداره ثبت احوال، منتظر دریافت شناسنامه و نام جدیدتان باشید.

اگرچه ما پیشتر در گزارشی به صورت کامل درباره شرایط و چگونگی تغییر نام و نام خانوادگی توضیح داده ایم و اگر مایلید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، کافی است به آدرس اینترنتی اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی

 www.sabteahval-kh.ir مراجعه کنید. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.