در پی درج گزارشی با عنوان «گلایه مخترعان از حمایتهای مشروط بنیاد نخبگان» به تاریخ 28 دی ماه در روزنامه قدس که در آن به شرح گلایه و انتظارات تعدادی از مخترعان و برگزیدگان جشنواره خوارزمی پرداخته شده بود، 

 وظیفه بنیاد، پشتیبانی از اختراعات برتر کشور است نه همه اختراعات!

بنیاد نخبگان خراسان رضوي جوابیه‌ای ارسال داشت که در ادامه بخشی از جوابیه که مرتبط با گزارش بوده می‌آید.

«گروه داوری بنیاد با حضور در این رویدادها، اختراعهایی که دارای معیارهای تازگی، کاربردی و ارزش افزوده اقتصادی با قابلیت تجاری سازی بالا باشند را برای حمایت و پشتیبانی شناسایی می‌کند. با توجه به کمبود رویدادهای مرتبط با اختراعات، بنیاد ملی نخبگان هر سال با همکاری بنیادهای نخبگان استانی در هشت منطقه کشور جشنواره رویش را برای شناسایی اختراع‌های برگزیده برگزار می‌کند. در این جشنواره تمامی اختراع‌های برگزیده برای طی کردن فرایند توانمندسازی مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند، حمایتهای بنیاد از اختراعهای شناسایی شده در سه سطح تعریف شده است:

الف. سطح سه: اختراعهای برگزیده رویدادهای اشاره شده است.

ب. سطح دو: اختراع‌های برگزیده سطح سه که از طریق فرایند توانمندسازی موفق به تشکیل شرکت نوپا شدند، می‌توانند از حمایتهای بنیاد در سطح دو برای ادامه مسیر توانمندسازی برای تشکیل یک شرکت دانش بنیان استفاده نمایند.

ج. سطح یک: اختراعهای برگزیده سطح دو که موفق به تبدیل شرکت نوپا به دانش بنیان شوند، حائز شرایط سطح یک هستند.

با توضیحات ارایه شده بالا، بیان نکات زیر ضروری است:

1- بنیاد برای هر فرد مستعد برتر، دارای تسهیلات هدفمند برای طی مسیر توانمندسازی است و هر گروهی تسهیلات مربوط به خود را دریافت می‌کنند. مخترعان نیز از مسیر رویدادهای مرتبط، در صورت کسب امتیازهای لازم می‌توانند از تسهیلات هدفمند مربوط به خود برخوردار شوند.

2- در آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از اختراعهای برگزیده، هدف از شناسایی و پشتیبانی از اختراعهای برگزیده تجاری سازی دستاورد اختراعی مخترعان است.

3- بنیاد محدودیتی در تعداد اختراعهای برگزیده برای پشتیبانی ندارد و در یک رویداد چنانچه اختراعی امتیازهای لازم را کسب کند، در شمول حمایتهای بنیاد از اختراع‌های برگزیده قرار می‌گیرد.

4- انتخاب شدن اختراع به عنوان اختراع برگزیده سطح سه توسط بنیاد دلیلی بر قابلیت تجاری سازی نداشتن اختراع نیست و الزامی برای شرکت ندادن آن اختراع در سایر جشنواره‌ها و رویدادها ایجاد نمی‌کند.

5- معیارهای داوری بنیاد کاملاً واضح و شفاف است: سطح فناوری، گستردگی بازار محصول، قابلیت تجاری سازی از شاخصه‌های مهم امتیازدهی است. بدیهی است در این فرایند ارزش خلاقیت و دستاورد ذهنی مخترع مورد بررسی قرار می‌گیرد و تحصیلات مخترع یا کسب رتبه در کنکور و المپیادهای علمی ملاکی برای شناسایی اختراعهای برگزیده نیست.

در پایان شایان ذکر است، تمامی آیین‌نامه‌ها و فرایندهای شناسایی و پشتیبانی از نخبگان و استعدادهای برتر از طریق وبگاه بنیاد به نشانی www.bmn.ir قابل دسترسی است.

پاسخ قدس

لازم به ذکر است روزنامه قدس برای دریافت پاسخ بنیاد نخبگان خراسان رضوي به گلایه‌های عنوان شده از سوی مخترعان تماسهای مکرری با دفتر روابط عمومی بنیاد برقرار کرد و همچنین تلاش شد گزارشی از خدماتی که تاکنون به جامعه نخبگان استان ارایه شده و نیز مشمولان بهره‌مندی از این خدمات دریافت شود، اما پاسخ بنیاد در هر بار تماس و پیگیری قدس این بود که بزودی نشست خبری برگزار می‌شود و در آنجا به این مباحث پرداخته خواهد شد که البته این وعده هم تاکنون عملی نشده است.

گفتنی است، در حالی این جوابیه به دفتر روزنامه واصل شده است که بنیاد می‌توانست با پاسخ مثبت به درخواست روزنامه قدس برای انجام مصاحبه، این موارد را مطرح و اطلاع رسانی کند. انتظار می‌رود ارتباط بنیاد نخبگان استان با رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسؤولان قوی تر باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.