وزیر تعاون، کار و رفاه با اعلام "برای ارتقای سهم تعاون، بررسی مشارکت اقتصادی تعاونی‌ها را در کمیسیون اقتصادی دولت دنبال می‌کنیم" از تعیین دستمزد ۹۴ با چانه‌زنی ۳طرفه خبر داد و گفت: کاری می‌کنیم نه سیخ بسوزد نه کباب.

تعیین دستمزد ۹۴ با چانه‌زنی ۳طرفه؛ کاری می‌کنیم نه سیخ بسوزد نه کباب

علی ربیعی در گفت‌وگو با  تسنیم، با اشاره به مهمترین اقدامات حوزه تعاون در طول مدت خدمت خود گفت: تعاون هم کارکرد اقتصادی دارد و هم کارکرد اجتماعی، لازمه بخش اجتماعی آن توزیع عدالت گرایانه ثروت است و عدالت اجتماعی با توسعه بخش تعاون امکان پذیر است.

 وی در پاسخ به اینکه امسال باید سهم تعاون به 25 درصد برسد، چرا تا کنون این موضوع رقم نشده است، گفت: در حوزه تعاون معتقدم که دولت نباید مداخله کند. بخش تعاون یک تفکر است و دولت در این حوزه تسهیلگر و حمایتگر است. تعاون جایی برای کار سیاسی نیست بلکه باید تعاونی‌ها در کنار دولت با هم‌افزایی برای ارتقای بخش تعاون تلاش کنند.

ربیعی تعاون را دغدغه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور خواند و اظهار کرد: موانع حضور تعاونی‌ها در کشور باید از میان برداشته شود. با وجود اینکه در حال حاضر نیمی از جمعیت کشور در تعاونی‌ها عضویت دارند، هنوز با سهم 25درصدی فاصله داریم. برای ارتقای سهم این بخش مشارکت اقتصادی تعاونی‌ها را در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فرهنگ تعاون اشاره کرد و گفت: به‌زودی در نمایشگاهی از محصولات تعاونی توانایی‌های این بخش را معرفی می‌کنیم. در بسته سیاست‌های تعاون دولت تدبیر، وزارت کار تسهیل و حمایت از فعالیت تعاونی‌ها را بدون مداخله کوچکترین مداخله‌گری بخش دولت می‌داند.

وی با بیان اینکه نگاه به تعاون باید به‌عنوان یک نهضت اقتصاد اجتماعی و در خدمت اقشار و گروه‌های جامعه باشد، گفت: یک رویکرد اقتصادی برای ساماندهی نیازهای مشترک اقتصادی و اجتماعی را دنبال می‌کنیم.

 ربیعی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 110هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد. 70 تا 80هزار تعاونی نیمه‌فعال در کشور وجود دارد که با بهره‌گیری از سیاست‌های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی، تقویت تعاونی‌های نیمه‌فعال یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اجرای 7 برنامه در بخش تعاون اشاره کرد و گفت: "ترویج فرهنگ تعاون"، "توسعه مجموعه مدیریت تعاون" به‌ویژه در حوزه نظارتی، "توسعه و تحکیم تعاملات شبکه‌ای در تعاون"، سه برنامه اول از برنامه تحول بخش تعاون است. "توسعه همکاری بین‌بخشی"، "تأمین منابع مالی مشوق‌ها"، "توسعه برند" و "بازار تعاونی" چهار بند دیگر برنامه‌ها است.

 وی اظهار کرد: از جمله برنامه‌های بخش تعاون در اقتصاد مقاومتی می‌توان به تشکیل 5 تعاونی سهامی عام، 2هزار و 472 تعاونی خدماتی، 49 تعاونی دانش‌بنیان، 33 تعاونی دهیاری و تشکیل 41 تعاونی فراگیر ملی تا پایان سال 93 اشاره کرد. همچنین 30 تعاونی توسعه و عمرانی شهرستانی از جمله اقدامات دیگر بخش تعاون در اقتصاد مقاومتی است.

ربیعی بیان کرد: با اعتبار 2هزار میلیارد تومانی در فرآیند اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری، وزارت تعاون، کار و رفاه طرحی دارد تا موضوع اشتغال این افراد را در تعاونی‌ها دنبال کند.

* می‌دانم زندگی کارگران سخت است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه در پاسخ به "دیدگاه شما برای افزایش مزد سال آینده کارگران چیست؟" افزود: افزایش مزد سال آینده تابع این است که منافع دو طرف در نظر گرفته شود.

ربیعی با اذعان به "به‌خوبی می‌دانم زندگی کارگری سخت است" گفت: سال گذشته به‌گونه‌ای تصمیم گیری کردیم که کارگر و کارفرما راضی بودند و برای نخستین بار نقدی از شورای‌ عالی کار بیرون نیامد. امسال نیز نظام چانه‌زنی و سه‌جانبه‌گرایی را به کار گرفته‌ایم و به‌نحوی تصمیم گیری می‌کنیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه کارآفرینان و کارفرمایان حال خوشی ندارند، افزود: وزیر کار هستم. باید به تولید هم  توجه داشته باشم. در شرایطی که کارآفرینان و کارفرمایان مشکلات متعدد دارند باید از آنها هم مراقبت کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.