قدس انلاین-قاانی: دوسه سالی است که چاپ و تکثیر غیر قانونی کتاب در کشور رواج پیدا کرده و با اینکه اتحادیه ناشران و کتابفروشان قضیه را پیگیری کرده ولی تا کنون به نتیجه ای نرسیده اند. البته اخیرا به جهت ابعاد قضیه این مسأله به پلیس امنیت واگذار شده است که حتی تا کنون چند توزیع کننده غیرقانونی کتاب در سطح شهرهای بزرگی مثل اصفهان و شیراز دستگیر شده اند.

سایه مافیای نشرزیر زمینی بربازارکتاب/معضلی قدیمی که تازه زخم بازکرده!

به گزارش قدس انلاین چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب ناشران مختلف به ویژه ناشران کتاب‌های دانشگاهی و پرمخاطب طی سال‌های اخیر، ناشران را با مشكلات بسیاری روبرو كرده و به تازگی نیز حالتی لجام گسیخته به خود گرفته است. اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به عنوان نهاد سندیکایی فعال در حوزه‌ی کتاب و نشر بارها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته تا این موضوع را پیگیری كند. اعضای این اتحادیه و انجمن‌های فرهنگی ناشران حوزه‌های مختلف حتی پیشنهاد داده بودند کمیته‌ای با حضور نماینده‌ای از قوه قضاییه، نیروی انتظامی، تشکل‌ها و وزارت ارشاد برای پیگیری و برخورد با ‌این موضوع تشكیل شود.

به تازگی اتحادیه ناشران و کتابفروشان در ارتباط با همین موضوع بیانیه‌ای صادر و روی وبگاه آن اتحادیه منتشر کرد. این بیانیه خبر از اعلام آمادگی معاونت نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی درخصوص برخورد با عاملان تکثیر غیرمجاز کتاب‌های می‌داد.

*صدایش تازه شنیده شده!

چندی پیش محمدمهدی فخری‌زاده دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ، درباره معضل تکثیر و توزیع غیرقانونی کتاب‌های برخی ناشران توسط عده‌ای از افراد سودجو که برخورد با آن اخیراً در دستور کار جدی این اتحادیه قرار گرفته است، با اشاره به اینکه این معضل مسبوق به سابقه بوده اما نمود آن در دو، سه سال اخیر بیشتر شده است، گفت: ما در هیئت مدیره قبلی اتحادیه و با توجه به اینکه من آن زمان بازرس اتحادیه بودم، برای برخورد با این معضل و با این هدف که مالباختگان در نهایت بتوانند به حق خود برسند، اقداماتی را  انجام دادیم.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد هستند که تنها منتظرند بوی موفقیت از یک کتابی بلند شود، آن وقت فوراً می‌روند آن را تکثیر می‌کنند؛ معمولاً هم به شکل بسیار ناشایستی این کار را انجام می‌دهند؛ یعنی روی کاغذ بدطرح و با قیمت ارزان، کتاب را تکثیر و توزیع می‌کنند. معمولاً هم اینگونه است که بعد از مدتی یکدفعه این تکثیرها قطع می‌شود و کاشف به عمل می‌آید که در نقطه‌ای دیگر از کشور - معمولاً این اتفاقات در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و یا مشهد رخ می‌دهد - همین کتاب‌ِ تکثیرشده را با تخفیفی بیشتر می‌فروشند!

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اضافه کرد: در پی بروز موارد متعددی از چنین تخلفاتی، خاطرم هست که تعدادی از همین ناشران مالباخته، خودشان پیگیر حقوقی و قضایی این موارد شدند و حتی در شیراز و از طریق نیروی انتظامی، موفق شدند برای اولین بار به یکی دو نفر از این موزعان غیرقانونی کتاب، دستبند بزنند. اما بعد از مدتی تشخیص دادند که بهتر است این کار را از طریق اتحادیه ناشران و کتابفروشان پیگیری کنند و همین شد که حدود ۱۲، ۱۳ ناشر عضو کارگروهی به نام «ساماندهی چاپ و تکثیر و توزیع کتاب کاغذی یا الکترونیک» در اتحادیه شدند.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپس اسامی تعدادی از ناشرانِ مالباخته به جهت تکثیر و توزیع گسترده و غیرقانونی کتاب‌هایشان در نقاط مختلف کشور از جمله شیراز و اضفهان را به شرح زیر اعلام کرد: انتشارات ویرایش (میرجلالی)، انتشارات ترمه (غمگسار)، انتشارات آیلار (قربانی)، انتشارات صابرین (توکل صدیق)، روزنه‌کار (فخری‌زاده)، انتشارات قطره (فیاضی)، انتشارت چالش (سیاح‌فر)، انتشارات خیلی سبز (نصری)، انتشارات علوم دانشگاهی (عرفان‌پور)، مجمع ناشران الکترونیک (احمدی) و انتشارات نی (همایی) - که ۸۰ عنوان از کتاب‌های این ناشر به صورت غیرقانونی در نقاط مختلف کشور تکثیر شده است.

*در برخورد با عاملان چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب مصمم هستیم

  هومان حسن‌پورعضو هیئت مدیره‌ی اتحادیه‌ی ناشران و کتابفروشان تهران نیز؛ عزم اتحادیه را در برخورد با این آفت صنعت نشر جدی و قاطع عنوان کرد و گفت: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به عنوان یک نهاد صنفی که باید حافظ منافع اعضا و زیرگروه‌های خود باشد؛ در برخورد با معضل چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب‌ ناشران کاملا جدی و مصمم است. این مشکل به‌واقع یک آفت برای کتاب و نشر کشور است که تاثیرات منفی زیادی بر این صنعت می‌گذارد.

او در ادامه افزود: باید تا بیشتر از این به ناشران که بدنه‌ی اصلی نشر کشور هستند صدمه جدی وارد نشده، جلوی این پدیده گرفته شود. فرض کنید یک ناشر 400 عنوان کتاب طی سال مالی جاری منتشر کند، از میان این تعداد عنوان کتاب شاید تنها 30تا 40عنوان پرفروش می‌شوند و می‌توانند گردش مالی ناشر مذکور را بچرخانند. متاسفانه تکثیر و چاپ غیرقانونی هم عمدتا از همین کتاب‌ها صورت می‌گیرد، آن هم درمورد کتابی که ناشرش هنوز فعال است، کتاب هم مجوز رسمی دارد. همین مسئله است که بار منفی این عمل غیرقانونی را چند برابر می‌کند. این پدیده یک چرخه‌ی معیوب تولید می‌کند که در آن ناشر، مؤلف، مترجم و حتی مصرف کننده متحمل ضرر و زیان می‌شوند.

عضو هیئت مدیره‌ی اتحادیه‌ی ناشران و کتابفروشان تهران سپس به تاثیر منفی این معضل بر کیفیت کالایی که به دست مصرف کننده می‌رسد؛ اشاره کرد و گفت: از آنجایی می‌گوییم مصرف کننده و مخاطب هم متضرر می‌شود که کیفیت چاپ، صفحه‌بندی، فونت و... کتاب‌هایی که به صورت غیرقانونی کپی و تکثیر می‌شوند اصلا قابل مقایسه با کالای اورجینال و اصلی نیست. بسیاری از این افراد سودجو برای کسب درآمد بیشتر از کاغذهایی استفاده می‌کنند که کیفیت مطلوبی ندارد و یا کتاب را فونت و قلم نوشتاری به چاپ می‌رسانند که چشم را اذیت می‌کند. در ضمن برای هرچه بیشتر مقرون به صرفه بودن این تکثیر غیرمجاز حتی اندازه و سایز کتاب‌ را هم کوچک می‌کنند. البته بعضا هم کارهایی با کیفیت نسبتا مشابه ارائه می‌کنند که تعدادشان زیاد نیست. اما هرچه هست مخاطب عمدتا به دلیل ناآشنایی با اصل کتاب و... نمی‌تواند قلابی بودن آن را تشخیص دهد و یا دست‌کم ما ترجیح می‌دهیم استفاده‌‌ی مخاطبان از چنین کتاب‌هایی را براساس ناآگاهی بگذاریم و نه چیز دیگری.

حسن‌پور همچنین درباره‌ی تاثیر ادامه‌ی این روند بر چاپ آثار نویسدگان جوان و به‌اصطلاح کار اولی بیان کرد: دامنه‌ی تاثیر این پدیده به قدری می‌تواند وسیع شود که دامن نویسندگان جوان و تازه‌کار را هم بگیرد. ناشری که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده و زحمت کشیده است برای اینکه بتواند مولفان و مترجمان جوان را هم به ادبیات کشور معرفی کند عملا مجبور است بار مالی چاپ کتاب‌های نویسندگان کار‌اولی را بین درآمد حاصل از دیگر کتاب‌ها پخش کند، وقتی با مشکل چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب‌های عمدتا پرفروش مواجه می‌شود مطمئنا نمی‌تواند به سرمایه‌گذاری روی آثار تازه ادامه بدهد و ادبیات هم چهره‌های جدید و تازه‌ای به خود نخواهد دید.

او در پاسخ به این سوال که آیا تصویت لایحه‌ی حقوق مالکیت فکری می‌تواند کمکی به حل این مشکل کند، گفت: قوانین مربوط به مالکیت معنوی عمدتا به کتاب‌سازی و استفاده‌ی بدون اجازه از یک اثر مربوط می‌شود. این پدیده عملا یک کتاب دزدی است و کسی که چنین‌ کاری می‌کند نه تنها مالکیت معنوی را به رسمیت نمی‌شناسد بلکه احترامی برای مالکیت مادی ناشر، مولف و مترجم هم قائل نیست. البته بدیهی است تحقق مالکیت معنوی در راستای حفظ حقوق مادی ناشر، مولف و مترجم نیز می‌باشد.

این فعال صنعت نشر در پایان از چگونگی همکاری اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با معاونت نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی برای حل مشکل تکثیر غیرقانونی سخن گفت و افزود: براساس صحبت‌هایی که با معاونت نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی انجام شده اتحادیه به عنوان واسط میان ناشران و این نهاد عمل می‌کند. ناشران و کتابفروشان محترمی که با چنین پدیده‌ای مواجه می‌شوند می‌توانند مدارک و مستندات خود را به اتحادیه ارائه دهند و ما هم در کارگروه‌هایی که با معاونت نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی تشکیل داده‌ایم حتما مسئله را پیگیری می‌کنیم. ما در به سرانجام رساندن و حل همیشگی این مسئله قاطع هستیم و امیدواریم با همکاری سایر دوستان نتیجه‌ی خوبی بگیریم.

*تذکر کمیسیون فرهنگی به مسئولان ذیربط

همچنین امروزعضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: از آنجایی که تکثیر غیرقانونی کتاب باعث ورشکستگی ناشران می شود لذا در صورت دریافت گزارش رسمی در این زمینه، این کمیسیون تذکر جدید به مسئولان ذیربط خواهد داد.

 سید مرتضی حسینی  با بیان اینکه تکثیر غیرقانونی کتاب منجر به ورشکستگی ناشران خواهد شد، گفت: متأسفانه طی چند سال اخیر تکثیر و چاپ غیرقانونی کتب مخصوصا کتب دانشگاهی افزایش یافته است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در ادامه درخصوص ورود پلیس امنیت به این قضیه، عنوان کرد: البته ما در مجلس کار اجرایی نمی کنیم اما اگر گزارش رسمی مبنی بر ادامه روند تکثیر و چاپ کتب به صورت غیرقانونی به دست کمیسیون فرهنگی برسد، به طور قطع تذکر جدی به مسئولان خواهیم داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ج. چوپان IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    برادر محتر ویا خواهر گرامی من از جمله عالقمندان آموزش خط شکست نستعلیق ام آیا شما مرجع ویا شخصی را سراغ دارید که من ازآنها مورد مشکل خویش سوال نمایم و محبت همکاری شان را داشته باشم .البته از صمیمیت و عطف توجه تان قبلن و قلبن سپاسگذارم من در آلمان زندگی دارم و اصلن بدخشانی ام.