قدس آنلاين - محبو به بوري - يك جراح: گر چه فتق نافي با معاينات با ليني تو سط پزشك ،مشخص مي شود، اما براي بررسي عوارض آن نياز به انجام سو نو گرافي و راديو گرافي شكم و آزمايشات خون مي با شد .

وقتي ناف از محل خود خارج ميشود /نقش يبو ست در بروز فتق هاي جدار شكم

 گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاين : مادرم فتق نافي داشت، خودش هميشه مي گفت به دليل زايمانهاي متعدد به اين مشكل مبتلا شده است برادرم نيز با اين بيماري رو برو بود او عمل جراحي كرد و در حال حاضر جراح از مش هم علاوه بر عمل جراحي براي درمان او استفاده كرده است. من نيز برغم اينكه مبتلا به اين مشكل هستم، از مادر كهنسالم هم مراقبت مي كنم، او نمي تواند حر كت كند و مجبور هستم جا بجايي اش را علاوه بر انجام مراقبتهاي روزانه انجام دهم،  نمي دانم چه با يد بكنم ؟ 

تا چه اندازه با فتق نافي يا بيرون زدگي ناف از محل خود آشنا هستيد ؟ آيا تا به حال به نافتان  طوري تو جه كرده ايد ،كه هم اكنون كه ازآن صحبت مي شود، بتوانيد تجسمش كنيد ؟ با شما هستم !خوب حالا دستتان را از روي نافتان  برداريد!  ديگر به ناف خود فكر نكرده و به جاي آن مصاحبه اي كه در اين خصوص با دكتر " محمد جواد قمري " جراح انجام داده ايم را مطالعه كنيد .

#آقاي دكتر" فتق نافي "چيست ؟

زماني كه در ديواره قدامي شكم در محل ناف، نقص يا ضعف عضلاني وجود داشته با شد احشاء داخل شكم از اين محل بيرون زدگي پيدا خواهد كرد كه به اين اختلال در اصطلاح پزشكي " فتق نافي " گفته مي شود .

# فتق نافي چه علايمي دارد ؟

بر جستگي در محل ناف يا نزديك آن  نشا نه فتق نافي است كه اين بر جستگي ممكن است بزرگ يا كو چك با شد .فتق نافي در بزرگسالان ممكن است با درد همراه با شد . با يد تو جه كرد كه گير كردن روده در جدار شكم و عدم توانايي بر گشت به داخل آن ،مانع خونرساني كافي به با فت روده مي شود و در اين صورت با فت گير افتاده، سياه ميشود يا به اصطلاح پزشكي مرگ با فتي رخ مي دهد . ممكن است در اين صورت روده آسيب ديده پاره شده و عفونت به داخل شكم منتشر گردد  كه اين وضعيت يك اورژانس جراحي محسوب مي شود .

 #علت بروز اين اختلال چيست ؟

به طور طبيعي افزايش فشار داخل شكم سبب بروز فتق نافي مي شود كه چاقي،  بلند كردن اجسام سنگين  ،سرفه كردن به مدت طو لاني ، حاملگي هاي متعدد، جمع شدن آب در شكم كه در اصطلاح پزشكي به آن" آسيت" ،گفته ميشود از جمله عوامل بروز فتق نافي، به شمار مي آيد . 

#تشخيص اين بيماري چگو نه است ؟

گر چه اين اختلال با معاينات با ليني تو سط پزشك تشخيص داده ميشود و نيازي  به انجام  آزمايش و  اقدامات مداخله اي  ديگري ندارد، اما براي بررسي عوارض فتق نافي ممكن است نياز به انجام سو نو گرافي و راديو گرافي شكم و آزمايشات خون با شد .

# لطفا در باره درمان اين بيماري تو ضيح دهيد :

 گر چه فتق نافي در دوران نوزادي به طور طبيعي خو د بخود بسته خواهد شد و نيازي به مداخله جراحي ندارد، اما در بزرگسالان براي پيشگيري از عوارض خطر ناك اين اختلال عمل جراحي تو صيه ميشود كه در اين عمل ،بر ش كو چكي در محل  زير ناف ايجاد خواهد شد، پس از آن با فت بيرون آمده به داخل شكم بر گردانده و برش ايجاد شده روي شكم با بخيه بسته خواهد شد .

#عمل جراحي "لا پا را سكو پيك "در درمان اين اختلال چيست ؟

در حال حا ضر در درمان اين بيماري از اعمال جراحي لاپا را سكو پيك نيز استفاده مي شود . كه در اين اعمال جراحي، سه سوراخ 5- 10ميلي متري روي سطح  يك قسمت از شكم  ايجاد ميشود كه از يك سوراخ دوربين 5 ميليمتري لا پا راسكوپ ،وارد حفره شكم ميشود و از دو سوراخ ايجاد شده ديگر نيز ابزار جراحي وارد خواهد شد و بدين تر تيب جراح، عمل جراحي فتق و تعبيه مش را انجام مي دهد .

#در صحبتهايتان از" مش "نام برديد، لطفا كمي در باره آن تو ضيح دهيد هم چنين بفرمائيد كه مش چه نقشي در درمان اين بيماري دارد ؟

مش وسيله اي است كه در محل تر ميم فتق گذاشته  مي شود كه از بر گشت مجدد اين اختلال جلو گيري كند. چون مش پس از عمل تا آخر عمر در بدن بيمار باقي خواهد ماند، در نتيجه جنس آن طوري طراحي شده است كه با فتهاي بدن به آن حسا س نبا شند .

# بيماران جراحي شده  چه زماني پس از عمل ،از بيمارستان مر خص مي شو ند ؟

بيماران چند سا عت بعد از عمل  جراحي مر خص خواهند شد و طي يك تا دو هفته بعد ازعمل  نيز قادر خواهند بود فعاليت طبيعي خود را از سر گير ند. بي شك اين زمان درمان، در بيماران بعد از  اعمال جرا حي لا پا راسكو پي بسيار كو تاهتر خواهد بود .

# آيا اين باور كه بعد از عمل جراحي، اختلال فتق نافي دو باره بروز مي كند، صحيح است ؟

 بله ،اما چون پس از انجام جراحي احتمال بر گشت اين اختلال وجود دارد در نتيجه براي جلو گيري از بروز مجدد  اين بيماري ، مش در محل نقص ديواره شكم گذاشته مي شود . با يد تاكيد شود كه استفاده از مش بروز مجدد اين اختلال را بسيار كم خواهد كرد .

# لطفا كمي در باره مراقبت بعد از عمل اين بيماري تو ضيح بفر مائيد:

بستن شكم بند يكي از مهمترين مراقبتهاي بعد از عمل جراحي است .هم چنين بيمار بايد در او لين ماه بعد از عمل از انجام فعاليتهاي بدني سنگين، خود داري كند .گر چه بهتر است بيمار فعاليتهاي بدني خود را يك ماه بعد از عمل ،با ورزش هاي سبك شروع كند اما در افرادي كه به صورت حر فه اي ورزش مي كنند، با يد 3 ماه بعد از عمل جراحي،  ورزش  كردن خود را به تعويق بيندازند .

چه تو صيه اي به مردم براي جلو گيري از بروز فتق  نافي داريد ؟

مهم تر ين تو صيه اين است كه افرادي كه از چا قي رنج مي برند ،يك بر نامه براي كاهش وزن بدن داشته باشند و ورزش منظم را در برنامه غذايي خود قرار دهند . چون يبو ست و اختلال دفع يكي از عوامل مستعد كننده فتق هاي جدار شكم مي با شد، در نتيجه پيشنهاد مي شود افراد عادات غذايي خود را به گو نه اي تنظيم كنند كه دچار يبو ست نشو ند .

# از اينكه در اين گفتگو شر كت كر ده ايد، سپا سگزارم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.