۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 261186

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: زن در جامعه اسلامی در مسیر توسعه با توجه به معیارهای اسلامی باید از نگاه سکولاری فاصله بگیرد، در غیر این صورت سبک زندگی زنان بسیار آشفته می‌شود که نه غربی نه شرقی و نه اسلامی است.

کاهش سن زنان سرپرست خانوار

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین انواری در همایش «زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر برنامه ششم توسعه» با اشاره به آسیب‌هایی که زنان سرپرست خانوار در جامعه متحمل می‌شوند اظهار کرد: متاسفانه در گفتمان‌ها و اجلاس‌ها این طبقه از زنان تقریبا مغفول هستند.

 

انواری با اشاره به اینکه خانواده یکی از ارکان‌ اساسی هر نهاد اجتماعی است و می‌تواند زیربنای رشد و تعالی قرار بگیرد و یا در جهت انحطاط آن عمل کند گفت: مهمترین عامل مقوم از نگاه اسلامی در خانواده، زن است.

 

انواری ادامه داد: محور رافت و مهربانی در خانواده زن است و خانواده محوری و صیانت از نهاد خانواده باید سرلوحه پیشرفت در تمامی برنامه‌های توسعه باشد.

 

وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار در انواع مختلف فوت، طلاق، مهاجرت و یا زنان رها شده در ازدواج با اتباع خارجی (متاسفانه این مورد در کشور در حال رشد است) و ... اقشار آسیب پذیر جامعه هستند گفت: همچنین خانواده‌های بد سرپرست، ازدواج‌های موقت و غیررسمی و... شرایطی را به وجود می‌آورند که از برخی از آنها با عنوان خانواده‌های «خود سرپرست» یاد کنیم.

 

 

بیش از یک میلیون زن خودسرپرست و سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد

 

انواری با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون نفر از زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار در حوزه مدیریتی و خدماتی کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند گفت: اغلب این خانواده‌ها در شرایط مختلف با فقر، بروز و ظهور بیماری‌های مختلف و کمبود‌ها و آسیب‌های عاطفی،‌ عدم فضای آموزش دیده برای تربیت فرزندان،‌ ناامیدی،‌عدم نشاط، پرخاشگری، تحمل تحقیرات اجتماعی متعدد، عدم بهره وری از مشارکت‌های اجتماعی و آموزشی لازم و همچنین طردشدگی از سوی جامعه روبرو هستند و خودباوری‌های لازم را ندارند.

 

وی ادامه داد: این زنان کسانی هستند که دارای استعداد هستند اما احساس فلجی آنها اجازه بروز و ظهور استعدادهایشان را نمی‌دهد.

 

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره)، با اشاره به اینکه این زنان اغلب در حاشیه شهرها که مناطقی ناامن و آسیب زاست زندگی می‌کنند و نرخ آسیب پذیری آنها بالاست گفت: این زنان با وجود شرایط نامساعدی که دارند موظف به ایفای نقش‌های مختلف بدون آموزش‌های لازم هستند و بستر لازم برای بروز استعدادهایشان فراهم نیست و در حال حاضر این شرایط در جامعه ما در حال رسیدن به مرز بحران است.

 

 

هشدار نسبت به کاهش سن زنان سرپرست خانوار

 

انواری همچنین افزود: سن زنان سرپرست خانوار نیز در حال کاهش است و حتی دختران 16 ساله‌ای داریم که سرپرست خانوار محسوب می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه افزایش دختران بازمانده از تحصیل و بازمانده از ازدواج و عدم حمایت‌های لازم و کافی از زنان آسیب پذیر و آسیب زا از معضلات جامعه ماست عنوان کرد: در سیاست‌های برنامه پنجم توسعه بسیاری از موارد موثر نهفته شده بود اما عملیاتی نشدند. برای مثال تقویت نهاد خانواده، امنیت اجتماعی، حمایت از اقشار محروم، نظامات پیشگیری از آسیب‌ها، عدالت اجتماعی، کار و حضور فعال در اجتماع و غیره در این برنامه در نظر گرفته شده اما بسیاری از آنها اجرایی نشده و زنان ما در حال حاضر میان نظام اسلامی و غربی گیر کرده‌اند.

 

 

تاکید بر بازمهندسی وضعیت زنان سرپرست خانوار

 

انواری همچنین ضمن ارائه این پیشنهاد درخصوص بازمهندسی وضعیت زنان سرپرست خانوار گفت: فعالیت در حوزه زنان و زنان سرپرست خانوار نیازمند عزم جدی سه قوه است و این در حالی است که در بسیاری از مواقع برخوردهای ما با مسائل زنان احساسی است و یا به گونه‌ای صحبت می‌کنیم که مورد پسند گروهی خاص واقع شویم و کمتر به تفکر و برنامه ریزی در این خصوص روی می‌آوریم و حتی در مواردی خجالت می‌کشیم واقعیت‌ها را عنوان کنیم.

 

وی ادامه داد: اگر نگاهی ریشه‌ای و علت یابی داشته باشیم بسیاری از مسائل در این حوزه حل می‌شود و فشارهای ناشی از ملامت‌های این زنان را می‌توان تا حد جدی کاهش داد.

 

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: توسعه بیمه‌های اجتماعی، ایجاد افقی روشن و تامین آینده ویژه این نوع زنان باید در دستور کار قرار گرفته و افزایش یابد.

 

وی ادامه داد: باید کلینیک‌های مشاوره در سطح وسیع با تسهیلاتی برای زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار در کشور توسعه پیدا کند.

 

انواری در خصوص ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار گفت: ازدواج مجدد این زنان مقوله مهمی است که همواره بیان کردن آن با قبح همراه بوده است. از سال گذشته تا کنون حدود 3000 ازدواج مجدد برای زنان سرپرست خانوار در کمیته امداد امام خمینی (ره) داشته‌ایم.

 

 

نیاز به راه اندازی صندوق ویژه حمایت از زنان سرپرست خانوار

 

وی همچنین عنوان کرد: آموزش مهارت‌های زندگی باید در زنان خصوصا زنان سرپرست خانوار توسعه یابد و توانمندی‌های آنان برای مقابله با بحران افزایش یابد. تصور می‌کنیم صندوق ویژه حمایت از زنان سرپرست خانوار را در کشور نیاز داریم و گرنه شاهد افزایش مستمر این آسیب و بحران در کشور خواهیم بود.

 

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین با اشاره به اینکه اکنون سطح توقع برخی دختران تحصیل کرده در جامعه به حدی رسیده است که هیچکس را برای ازدواج انتخاب نمی‌کنند و خانه داری را تحقیر کرده و آنرا نوعی حقارت می‌دانند گفت: باید فکر کنیم چرا اینقدر خانه داری منفور شده است و باید در جهت اصلاح این امور فرهنگسازی انجام شود و همچنین اینکه در حال حاضر دختران ما در مدارس برای زندگی در اجتماع تربیت نمی‌شوند و باید به این مسائل توجه کافی را داشت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.