قائم مقام موسسه تدوین و نشر آثار امام از برگزاری همایش تجلیل از بانو خدیجه ثقفی همسر امام راحل با عنوان (قدس ایرانی) در 20 فروردین سال آینده خبر داد.

همایش بزرگداشت خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره)
به گزارش  (ایسنا)، قائم مقام موسسه تدوین و نشر آثار امام در نشست خبری که با موضوع برگزاری همایش بزرگداشت بانوی انقلاب خدیجه ثقفی همسر حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد ضمن مورد توجه قرار دادن انقلاب اسلامی و جایگاه امام راحل،‌ اظهار کرد: واقعیت این است که ما در تحلیل مسائل انقلاب و عوامل موفقیت آن عمدتاً به نقطه‌های اوج جریان متمرکز می‌شویم که رهبری و شخصیت امام راحل است و البته در این مسیر طبیعتاًَ موفقیت امام مدیون فراهم بودن زمینه‌های مختلفی است.

وی افزود: از یک سو حضرت امام همراهی همه جانبه ملت را داشتند و از سوی دیگر اصحاب و یاران باوفای ایشان همواره همراهشان بودند و در شرایط سخت و دشوار با همکاری‌های خود باعث شدند تا مسیر نهضت هموار شود.

وی با تأکید بر این‌که در این راستا نقش همسر مکرمه امام (ره) بانو خدیجه ثقفی که نقش تعیین کننده‌ای بوده است مغفول مانده، اظهار کرد: روحیات خود این بانوی بزرگوار به گونه‌ای بود که اجازه نمی‌دادند در زمان حیاتشان مطلبی از ایشان گفته شود و متأسفانه رحلت ایشان در اول فروردین سال 88 در فضای ملتهب انتخاباتی آن سال و در اول نوروز بود و در نتیجه مراسم تجلیل از ایشان تحت تأثیر فضای آن ایام قرار گرفت و حق مطلب ادا نشد.

وی افزود: اگرچه دو دفترچه خاطرات نسبتاً مفصلاً دوران زندگی بانو خدیجه ثقفی که نوشته خود ایشان است وجود دارد اما ایشان در زمان حیاتشان اجازه انتشار آن را ندادند.

انصاری در ادامه با مورد توجه قرار دادن برگزاری همایش تجلیل از همسر امام راحل، اظهار کرد: ما در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی از مدتی قبل درصدد بودیم تا فرصتی فراهم بیاید و با مشارکت و همکاری نهادهای فعال در امور بانوان زوایای پنهان زندگی این بانوی بزرگ را ارائه دهیم و ان شاءالله در فروردین ماه سال آینده همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه (س) و امام راحل این همایش برگزار خواهد شد.

قائم مقام موسسه تدوین و نشر آثار امام در ادامه خاطرنشان کرد: امروز انقلاب اسلامی در وضعیتی قرار دارد که پایه‌های تجدید تمدن اسلامی در حال برنامه‌ریزی است و در این مسیر تدوین سبک زندگی متناسب با امروز جهان و زندگی ایرانی- اسلامی بر اساس هنجارها و ارزش‌های بسیار غنی ما در اولویت است و در این راستا الگوگیری موفق از کسانی که در متن حیات اجتماعی و فرهنگی معاصر ایران موفقیت‌های خود را به عرصه ظهور رسانده‌اند حائز اهمیت است و زندگی مرحوم خدیجه ثقفی از جنبه‌های مختلف می‌تواند الگوی مناسب برای بانوان و نسل جوان ما باشد.

وی همچنین به تشریح بخشی از زندگینامه همسر امام راحل پرداخت و اظهار کرد: بانو خدیجه ثقفی در فراز و فرودهای زندگی امام همراه ایشان بودند و همواره مدیریت فضای بیت امام را با درایت انجام می‌دادند.

وی صبر و بردباری،‌ تربیت فرزندانی وارسته را از دیگر ویژگی‌های همسر امام عنوان و اظهار کرد: مرحوم حاج آقا مصطفی یک مجتهد برجسته بود که بیش از سی جلد اثر فقهی و تفسیری دارند. همچنین حاج احمد آقا مشاور و امین امام راحل بودند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب نقش بی بدیلی در همراهی امام داشتند ضمن این‌که فرزندان دختر امام دکتر زهرا مصطفی، ‌فریده و صدیقه مصطفوی نیز اهل فضل هستند و در فضای آن روز که محدودیت‌های بسیاری به زنان تحمیل می‌شد بانو خدیجه ثقفی تلاش کرد که این فرزندان به سمت علم و تقوا رهنمون شوند.

وی همچنین در ادامه اظهار کرد: بانو ثقفی زبان فرانسه را آموخته بودند و همچنین با جنبه‌های مختبف هنر آشنایی داشتند ضمن این‌که بعد از ازدواجشان نزدیک به 16 سال در حال آموختن منطق و زبان عربی از امام راحل بودند.

قائم مقام موسسه تدوین و نشر آثار امام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همایش گرامیداشت بانو خدیجه ثقفی همسر مکرم حضصرت امام در 20 فروردین سال آینده در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود و در این راستا معاونت اجتماعی و فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،‌ معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و مرکز فرهنگی امام و انقلاب اسلامی و همچنین صداوسیما و تقریباً همه نهادهای فعال در حوزه بانوان با ما همراهی داشتند.

وی همچنین با تأکید بر این‌که امام فراتر از مسائل سیاسی و جناحی است، گفت: ما همواره در موسسه تأکید داشتیم که فارغ از گرایش‌های سیاسی عمل شود و در این راستا همه دلبستگان اسلام و انقلاب باید زیر این چتر فعال باشند و احساس مسئولیت کنند.

انصاریان همچنین اظهار کرد: بخش‌های عمده‌ای از خاطرات بانو ثقفی منتشر خواهد شد که بیش از 90 درصد این مطالب و خاطرات جدید و تازه است.

علی داستانی معاون پژوهشی تنظیم و نشر آثار امام نیز در این جلسه با بیان این‌که در موضوع برگزاری این همایش جلسات متعدد کاری داشته‌ایم،‌ گفت: زندگینامه همسر مکرمه حضرت امام بر اساس دستنوشته‌هایی که وجود داشته است پس از یک سال و با تلاش آقای ثقفی برادر ایشان گردآوری شده است. همچنین زندگینامه توصیفی این بانوی بزرگوار بر اساس اسناد و خاطرات با تعریف سیدعلی قادری نوشته شده است.

وی افزود: انتشار سال‌شماری با عنوان یک قرن زندگی پرماجرای بانو خدیجه ثقفی و انتشار 40 مقاله درباره این شخصیت از دیگر موضوعات مورد توجه ما بوده است.

غلامعلی اصغریان مدیرعامل مرکز فرهنگی هنری عروج نیز در این نشست خبری، اظهار کرد: همایش تجلیل از بانون خدیجه ثقفی با حضور زنان فرهیخته و شخصیت‌هایی که نسبت به ایشان شناخت دارند برگزار می‌شود و در کنار تألیفات و فعالیت‌های پژوهشی مستند زندگی ایشان با کارگردانی مصطفی رزاق کریمی در حال تهیه است. همچنین همزمان باب رگزاری همایش نمایشگاهی از آثار زنان جهان اسلام برگزار خواهد شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.