قدس انلاین – سعید کوشافر: تیم ملی ایران که به دلیل اخطار دوم و اخراج مهرداد پولادی بیش از 80دقیقه درمقابل عراق دوام اورد درنهایت با ضربات پنالتی از دور رقابتهای اسیایی کنار رفت تا بازهم حسرت رسیدن به جام وحتی حضور درجمع چهار تیم برتر قاره کهن بر دل هوادارانش بماند.

خط ونشانهای جدی برای بازیکن اخراجی بازی سرنوشت/ پولادی یا خودش برگردد یا اینترپل با دستبند سراغش میرود/ مجلسی ها برای بازگرداندن پولادی هم قسم شدند

اما مهره اخراجی تیم ملی که بر روی اخراجش هم حرف وحدیث زیاد است ؛ همانی بود که با درخواست وزیر ورزش و با این توجیه که میتواند یارمثمر ثمری برای تیم ملی باشد از مجازات فرار از سربازی معاف شده و به اردوی تیم ملی راه یافته بود ولی اکنون که خیلی ها مقصر اصلی شکست تیم ایران مقابل عراق را او میدانند باید به ایران بازگردد تا هم به قضاوت مردم درباره بازی اش و هم درباره سربازی اش پاسخگو باشد .

اما انگار مهرداد پولادی که میدانست کسی باروی خوش پذیرای او نیست و این روزها هیچ جا برایش فرش قرمز پهن نمیکنند درگوش کفاشیان زمزمه ای کردو بجای بلیت تهران ؛ بلیت قطر گرفت تا اصلا به ایران نیاید .

جالب است که علی کفاشیان در توجیه وضعیت مهرداد پولادی گفت: «پولادی به قطر می رود و پس از پایان تعهدش با باشگاه قطری، به ایران می آید تا دوره خدمت نظام وظیفه اش را طی کند.»

***باید برگردندو به سربازی بروند

اما درمقابل این اظهارات رییس سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا گفت: "مهرداد پولادی و سروش رفیعی بازیکنان تیم ملی بعد از بازگشت باید خود را برای انجام خدمت سربازی به این سازمان معرفی کنند."

سردار سید حمید صدرالسادات افزود: "مجوز این دو نفر برای حضور در جام ملتهای آسیا یک ماه بود و بعد از این تاریخ چیزی تغییر نکرده و خود را برای انجام خدمت مقدس سربازی باید به سازمان نظام وظیفه معرفی کنند."

وی اظهار داشت: "بقیه بازیکنانی هم که کارت شان باطل شده مانند این دو نفر باید برای خدمت سربازی اقدام کنند."

درعین حال جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اگر به پولادی مجوز نمی دادیم، می گفتند دلیل حذف تیم ملی ضعف دفاع چپ بوده است.

سردار کمالی در رابطه با انتقاداتی که بابت بخشش مهرداد پولادی می شود و گفته شده که این بازیکن با اخراجش باعث حذف تیم ملی است،‌ اظهار داشت: اصلا نظری در این باره ندارم زیرا برخی از این افرادی که انتقاد می کنند مثل قوم بنی اسرائیل هستند که هر کاری کنیم،‌ انتقادشان پابرجاست و ساز مخالف می زنند.

وی همچنین افزود: برای این افراد فرقی نمی کند که چه اتفاقی رخ داده و انتقاداتشان بر اساس روشنگری نیست،‌ بلکه یکسری بحث های عامیانه است که در هر صورت مطرح می شود. شما نگاه کنید که ما وقتی قبل از جام ملتها گفتیم این بازیکنان نباید با تیم ملی بروند، چه هجمه ای علیه ما ایجاد شد و حالا هم که گفتیم بروند، این هجمه ایجاد شده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد:‌ باور کنید اگر مهرداد پولادی و سروش رفیعی با مخالفت ما در ترکیب تیم ملی نبودند و تیم ملی به همین شکل حذف می شد، می گفتند که دفاع چپ ایران ضعیف بود و این اتفاق برای ما رخ داد. حتی می گفتند که شما قهرمانی را از ما گرفتید. من خودم بازی ایران را دیدم و دوست ندارم وارد این ماجراها شوم.

سردار کمالی در ادامه عنوان کرد: به عقیده من اینکه پولادی اخراج شد و این اتفاق باعث حذف ایران شد،‌ خواست خدا بود زیرا کی روش می گفت که این بازیکن اگر بیاید،‌ این چنان و آنچنان می شود که آخر از همان بازیکن ضربه خورد.

سردار کمالی در خصوص صحبت‌های کفاشیان مبنی بر اینکه پولادی پس از پایان لیگ قطر به ایران باز می گردد گفت: پرونده این بازیکنان در قوه قضاییه است. این موضوع از چند جهت قابل پیگیری بود. اول نظام وظیفه بود که کارش را انجام داد و پرونده اینها را بررسی و کارت آنها را ابطال و برگه اعزام آنها صادر کرد و مشغول خدمت هستند مانند ماهینی و شجاع خلیل زاده و مهرآزما. برخی آموزششان تمام شده است که این از جنبه نظام وظیفه است.

او در ادامه گفت: بحث دیگر جرم اینها است که پرونده آنها تشکیل و به قوه قضاییه ارسال شده و چند بار هم مکاتبه کردیم در رابطه با برخورد با جرایم اینها تا تسریع کنند و قاطعانه برخورد کنند. تعدادی از آنها احضار شده اند و اطلاعات را جمع آوری کردند چون از نظر ما تعدادی از مدیرعاملان، دلال ها و مربیان هم دست داشتند و باید به جرم آنها هم رسیدگی شود.

 جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نکته سوم بحث فوتبال اینها است. همانطور که فردی دوپینگ و یا بی انضباطی می کند و بالافاصله کمیته انضباطی و اخلاق تشکیل می شود و با آنها برخورد می کند، از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش انتظار داریم که شدیدا برخورد کند که تا حالا اقدام خاصی انجام نشده است.

 او گفت: نکته بعد در مورد دو نفری بود که همراه تیم ملی به استرالیا رفتند و تیم ملی را همراهی کردند که متاسفانه برخی از نشریات و افراد ناآگاه و مقرض موضوع را بخشیدن در نظر گرفتند درحالیکه اینها بخشیده نشده بودند و چون بحث اهمیت ملی مطرح بود رفتند و تیم ملی را همراهی کنند و چون استننباط ما این بود که اگر تیم نتیجه نگیرد این را بهانه قرار می دهند موافقت شد که 17-18 روز همراه تیم بروند اما بعد از آن هیچ چیز تغییر نکرده و باید برگردند و خدمت سربازی را انجام دهند و این دفعه آخر بود و دیگر این کار را تکرار نخواهیم کرد.

 سردار کمالی در خصوص پولادی گفت: از نظر ما پولادی نمی تواند برود قطر و قطر رفتن وی غیر قانونی است و جرمی است که به جرایم قبلی او اضافه خواهد شد و هیچ گونه مساعدتی در این رابطه با او نخواهد شد البته او ادعا کرده است که قبل از اینکه در ایران مشکل ایجاد شود قرارداد بسته است و باید یک جوری آن را فسخ کند و تا بتواند تیمش را رها کند. پولادی مدعی است که اگر همین طوری تیم قطری را ترک کند فیفا او را محکوم می کند و مشکلاتی برای خودش و تیم ایران ایجاد خواهد شد. انتظار ما این است که فدراسیون فوتبال در این جهت ورود کند و همان طور که قول داده بودند او را برگرداند.

او در پاسخ به این سوال که با حضور او در قطر فرصت درآمدزایی دیگری برای این بازیکن متخلف ایجاد خواهد شد گفت: باید راهکار قانونی برای برگشت وی و برخود با او صورت بگیرد چون نیروهای مسلح در مورد او هیچ اغماضی نخواهد کرد و یک روز تاخیر او به جرم او می افزاید. نظام وظیفه دنبال راه قانونی برای برگشت اوست و پولادی اگر برنگردد باید از تیم ملی هم خداحافظی کند و دیگر نمی تواند به این تیم دعوت شود.

 جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پایان گفت: این افراد در تیم های که در لیگ قهرمانان آسیا هستند هم نمی توانند بازی کنند حتی در تیم های نیروهای مسلح مانند تراکتورسازی هم حق بازی ندارند و به عنوان یار کمکی هم نمی توانند در اختیار تیم هایی که در باشگاه های آسیا هستند قرار بگیرند.

*** از طریق اینترپل اقدام شود

اما برخوردها با این بازیکن به همین جا ختم نمیشود وعضو فراکسیون ورزش مجلس گفت: : فدراسیون وظیفه دارد تمهیدات لازم برای بازگشت بازیکنان دارای کارت پایان خدمت جعلی به کشور را فراهم کند و در صورت عدم این کار سیستم قضایی وارد عمل شده و قضیه را پیگیری خواهد کرد.

غلامرضا اسداللهی ، با اشاره به حضور برخی بازیکنان تیم ملی دارای کارت پایان خدمت جعلی در مسابقات آسیایی، گفت: قطعا اگر این بازیکنان برای حضور در بازی های آسیایی از کشور خارج شده اند با هماهنگ سیستم قضایی بوده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر نیز در صورت عدم بازگشت این افراد به کشور مطمئنا به ضامن یا وثیقه گذار اخطار داده می شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت یکی از بازیکنان ایرانی که در باشگاه قطری بازی می کند و از آن طریق به استرالیا سفر کرده است، گفت: اگر فردی در زمینه استفاده از سندی که با جعل تهیه شده پرونده داشته باشد، به راحتی از طریق اینترپل مورد تعقیب قرار می گیرد.

اسداللهی اظهار کرد: حتی مقررات فیفا نیز در این زمینه به حاکمیت کمک می کند چرا که کسی که مقررات داخلی کشور خود را رعایت نکرده و شک و شبهه قانونی در مدارک او وجود داشته باشد، تأییدیه فیفا برای بازی در تیم باشگاهی کشور دیگر را از دست خواهد داد.

وی ادامه داد: بازیکن و یا سرمربی نیز برای ادامه فعالیت خود در یک باشگاه خارج از کشور خود نیاز به مراجعه به فیفا دارد چرا که باید حق الزحمه این سازمان را بپردازد در غیر این صورت محرومیت برای وی به همراه خواهد داشت.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: فدراسیون نیز در این زمینه وظیفه دارد تمهیدات لازم برای بازگشت این افراد به کشور را فراهم کند و در صورت عدم این کار سیستم قضایی وارد عمل شده و قضیه را پیگیری خواهد کرد./

***نیروی انتظامی پاسخگو باشد

درعین حال سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس گفت: : فدراسیون فوتبال باید مصرانه تمهیدات بازگشت مهرداد پولادی، بازیکن تیم ملی را به کشور فراهم کند و در صورت اهمال مسئولان این سازمان باید جریمه شده و پاسخگو باشند.

محمد جواد نظری مهر در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه نیروی انتظامی باید نسبت به بازگشت بازیکنان متخلف در خصوص صدور کارت پایان خدمت جعلی حساس باشد، گفت: نیروی انتظامی باید جلوی بی عدالتی را بگیرد و در خصوص افراد عادی و مشهوری که مرتکب عمل خلاف قانون می شوند، یکسان برخورد کند.

نماینده مردم بندرگز، بندر ترکمن و کردکوی در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: نیروی انتظامی باید جریمه های خاصی برای افرادی که به صورت زد و بند و جعلی کارت پایان خدمت گرفته اند در نظر بگیرد.

وی در ادامه با تأکید بر مجازات افراد خاطی در این زمینه گفت: اگر طبق قانون با بازیکنان و عوامل صدور کارت های پایان خدمت جعلی برخورد نشود، ظلم بزرگی در حق سایر افرادی است که مرتکب این جرم نشده اند.

نظری مهر در ادامه تأکید کرد: خود عواملی که در نیروی انتظامی باعث صدور کارت های پایان خدمت شدند نیز باید مجازات شوند و سازمان نیروی انتظامی باید پاسخگوی حضور افراد خاطی در این سازمان باشد که همچنان هستند و بعضا مشغول صدور کارت های پایان خدمت جعلی اند.

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: فدراسیون فوتبال باید مصرانه تمهیدات بازگشت مهرداد پولادی، بازیکن تیم ملی را به کشور فراهم کند و در صورت اهمال مسئولان این سازمان باید جریمه شده و پاسخگو باشند.

*** دولت جریمه لغو قرارداد پولادی را بپردازد

درعین حال دیگر عضو فراکسیون ورزش مجلس گفت: حاکمیت در این زمینه وظیفه دارد حتی در صورت پرداخت جریمه بازیکن قطری از بیت المال جهت حفظ اعتماد مردم، این کار را صورت دهد که اخلاق حرفه ای ورزشی خدشه دار نشود.

محمدرضا تابش با اشاره به بازی خوب و جوانمردانه تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق گفت: تیم ملی ما خوب بازی کرد اما متأسفانه به خاطر اشتباه بازیکن و داور منجر به ده نفره شدن تیم ملی شد، با این حال بازیکنان ایرانی توانستند از غرور و هویت ایرانیان عزیز دفاع کنند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه در این زمینه نباید فرافکنی و برخورد سیاسی با قضیه کرد، یادآور شد: حال که تیم ملی ایران از دور رقابت ها حذف شده است نمی توان تقصیرها را گردن یک بازیکن انداخت.

وی در ادامه در خصوص تصمیم بازیکن ایرانی که پیش از این از کارت جعلی پایان خدمت استفاده کرده بود، مبنی بر عدم بازگشت به کشور، گفت: پیش از بازی ها حاکمیت به این نتیجه رسید که برخی بازیکنان دارای کارت پایان خدمت جعلی در مسابقات آسیایی شرکت کنند البته به شرطی که بعد از آن به کشور برگردند تا مراحل قانونی اقدام غیرقانونی آنها پیگیری شود.

تابش در ادامه با بیان اینکه اکنون باید تمامی بازیکنان خاطی به قانون عمل کرده و به کشور بازگردند، عنوان کرد: بازیکنی که قصد بازگشت به کشور را نداشته باشد باعث بی اعتمادی جامعه به حاکمیت خواهد شد و این در حالی است که آنها توانسته اند از پوأنی که حاکمیت به آنها داده استفاده کنند تا تیم ملی با اقتدار در عرصه بین المللی حاضر شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون بازیکنان به صورت اخلاقی موظف هستند پاسخ اعتماد حاکمیت را به رعایت قانون بدهند، گفت: این مسأله که بازیکنی صرفا به خاطر تعهد به یک باشگاه قطری نمی تواند به کشور باز گردد صرفا یک بهانه است.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حاکمیت در این زمینه وظیفه دارد حتی در صورت پرداخت جریمه بازیکن قطری از بیت المال جهت حفظ اعتماد مردم، این کار را صورت دهد که اخلاق حرفه ای ورزشی خدشه دار نشود.

***دستگاه قضایی تمهیدات لازم را مهیا کند

یکی دیگر از اعضای فراکسیون ورزش مجلس هم دراین خصوص گفت: برای بازیکنان متخلف باید محرومیت هایی در نظر گرفته شود چرا که اگر این فرد در بازی های جهانی حضور نمی یافت هیچ وقت به چهره شاخصی تبدیل نمی شد که یک کشور شیخ نشین از او برای حضور در باشگاه خود دعوت کند.

ابوذر ندیمی با تأکید بر لزوم پیگیری تخلفات از سوی مسئولان ورزشی گفت: رهبری در دیدار اخیر خود با جوانان ورزشی اعلام داشتند از باب تخلف تفاوتی بین افراد نبوده و قهرمان ورزشی، سیاسی، علمی و غیره تفاوتی با هم ندارند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در ادامه با اشاره به این مطلب که اعمال قهرمانان بیشتر در اذهان عمومی ماندگار می شود، تأکید کرد: از این رو لازم برخورد قانونی با این دست از متخلفان ضروری تر است چرا که همه ما بر اساس قانون اساسی با هم برابر هستیم و این برابری برای برخورد قانونی و یا تشویق تعریف شده است.

وی افزود: حالا هم اگر بنا به شرایطی از بازیکن متخلف در بازی های بین المللی استفاده شده است اکنون وقت آن رسیده که تمهیدات بازگشت وی به کشور را فراهم کنیم تا سایر مراحل قانونی تخلفات صورت گرفته طی شود.

ندیمی در ادامه با اشاره به تصمیم مهرداد پولادی، یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران که از کارت پایان خدمت جعلی استفاده کرده است، مبنی بر عدم بازگشت به ایران گفت: برای این دست از بازیکنان باید محرومیت هایی در نظر گرفته شود چرا که اگر این فرد در بازی های قاره ای و جهانی حضور نمی یافت هیچ وقت به چهره شاخصی تبدیل نمی شد که یک کشور شیخ نشین از او برای حضور در باشگاه دعوت کند.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه نباید به بازیکنان متخلف فرصت چهره شدن داد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که وجود چنین بازیکنی به علت رفتار غیر ورزشی در بازی ایران و عراق موجب عدم تمرکز داور در تصمیم گیری و در نهایت تحمیل هزینه باخت به کشور شد لذا مجددا تأکید می کنم دستگاه قضایی به شدت با این موارد برخورد کند.

***تعهد به باشگاه توجیه قانونی ندارد

اما دراین خصوص یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم  گفت: جعلی بودن کارت و عدم گذراندن خدمت سربازی جرم است و اگر با اطلاع شخص باشد جرم دیگری است که حداقل آن این است که در صورت عدم جلب شخص مذکور، حق دیگران ضایع خواهد شد.

محمدعلی اسفنانی در گفت و گو با خانه ملت، درباره عدم بازگشت مهرداد پولادی به ایران برای گذراندن خدمت سربازی و پیگیری قانون کارت جعلی کارت پایان خدمت، گفت: این مسأله که بازیکنی که کارت پایان خدمت جعلی داشته به خاطر بازی در یک باشگاه خارجی به کشور بازنگردد، توجیه قانونی ندارد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در صورت عدم بازگشت این بازیکن به ایران جهت گذراندن خدمت سربازی و پیگیری قانونی کارت پایان خدمت جعلی، به عنوان سرباز فراری و مجرم مورد تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از طرفی جعلی بودن کارت و عدم گذراندن خدمت سربازی جرم است و از طرفی اگر با اطلاع شخص باشد جرم دیگری است که حداقل آن این است که در صورت عدم جلب شخص مذکور، حق دیگران ضایع خواهد شد.

اسفنانی افزود: استفاده از سند مجعول قطعا فرد را مورد تعقیب قانونی قرار خواهد داد و صرفا تعهد به یک باشگاه خارجی دلیلی برعدم بازگشت وی نیست.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اگر فدراسیون فوتبال درعدم بازگشت پولادی به کشور نقش داشته باشد، خود مجرم است، خاطرنشان کرد: تأمین مقدمات خروج و بازی در تیم ملی از سوی فدراسیون فوتبال در صورت عدم بازگشت بازیکن متخلف به کشور معاونت در جرم بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت لذا لازم است دستگاه قضایی به جد این مورد را پیگیری کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قانون IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    2 1
    اینم نتیجه قانون شکنی این اقا بایدزندانی بشه تا درس عبرتی باشه واسه سایرین
  • سجاد IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    1 0
    اگه فقط وفقط قانون درمورد این شخص اجرا میشد نه تیم ملی حذف میشد ونه جای گله ای برا کسی باقی میموند،اگه فقط قانون اجرا می شد،اگه..!
  • بازنشسته تبعیدی به روستا IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    1 1
    ایکاش این همه عزم و جدیت در احقاق حقوق مردمی را در مورد اقای خاوری بکار میبردید که میلیارد ها دلار از سرمایه های ملی را به باد فنا داد و رفت یا در مورد برگرداندن و محاکمه سر دسته منافقین که خطرناکتر از مواد مخدر است برای بچه های ایرانی که در خارج هیچ پناه امن فرهنگی و عاطفی ندارند اقایان پولادی و امثال پولادی محصول تفکریست که کسب درامد را از هر طریق مجاز میشمرد بجای محاکمه و مجازات این بچه ها اولا خلا قانونی را شناسایی و بر طرف کنید ثانیا ان متخصصان غیر متعهدی که در بدنه نظام وظیفه این راهکارها را کشف و قبال کسب درامد به این بچه ها فروختند مجازات کنید
  • سرباز دوران جنگ تحمیلی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    3 1
    شرکت پولادی در تیم ملی بی حرمتی کامل به خون شهداست.خون پولادی ویا شعور پولادی از دانشجوی شهید جبهه ها هیچ وقت بالاتر نیست.رفتن مستقیم او به قطر از استرالیادهن کجی به سرباز شهیدی است که به خاطر حفظ ناموس پولادی ها در مرزهای کشور از جان خود میگذرند.پولادی باید سریعا به میهن عزیزمان برگردانده و موارد قانونی در حق ایشان اجرا شود. قبل از بازیها طبق نظر سنجی 70 درصد مردم با شرکت ایشان در تیم ملی مخالف بودند.