قدس انلاین – سعید کوشافر:هنوز سال به پایان نرسیده که زمزمه افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس ومترو ورد زبان اعضای شورای شهر وشهرداری شد تا هنوز بنزین گران نشده ساز گرانی حمل ونقل عمومی کوک شود.

افزایش کرایه سال 94 از همین حالا کلید خورد/ کرایه ها از 20تا 35 درصد گران میشوند منتظر نتایج این گرانی دربازار باشید/ به بهانه یارانه اقشار نیازمند را تحت فشار میگذارند

 

این درحالی است که همگان میدانند افزایش قیمت حمل ونقل عمومی برقیمت تمام کالاها و خدمات تاثیر گذار است وحتی اگر زمان اجرای ان سال بعد باشد از همین الان باید منتظر تاثیرات ان دربازار باشیم ؛ دراین خصوص یک عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به تعیین کرایه‌های جدید در سال 94 گفت: هنوز زمان دقیق اجرای کرایه‌های جدید در سال 94 مشخص نشده است و پس از نظر فرمانداری این موضوع مشخص می‌شود.

ابوالفضل قناعتی با اشاره به تعیین کرایه‌های حمل و نقل و همچنین بلیت مترو در اظهار داشت: بلیت مترو در سال آینده 50 درصد گران‌تر خواهد شد ضمن اینکه کرایه اتوبوس‌ها بین 50 تا 100 تومان افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: کرایه تاکسی در سال 94 نیز 20 درصد افزایش خواهد یافت.

***افزایش 20 درصدی کرایه تاکسی

درعین حال بنا بر این گزارش شورای اسلامی شهر تهران لایحه افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی های درون شهری در سال 94 را تصویب کرد.

در یکصد و بیست و ششمین جلسه غیر علنی شورای شهر لایحه تعیین نرخ کرایه تاکسی های درون شهری تهران برای سال 94 بررسی و به تصویب اعضا رسید.

«میثم مظفر» مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران در جریان بررسی این لایحه با اشاره به اینکه برغم آزاد سازی نرخ حامل های انرژی در سال گذشته، نرخ کرایه تاکسی ها افزایش نیافته، خواستار افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی های شهر تهران در سال 94 شد.

'هادی ساعی' عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز دراین جلسه با تاکید بر لزوم حمایت دولت و شهرداری از رانندگان تاکسی درون شهری، گفت: پیشنهاد کمیسیون فرهنگی افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی با هدف حمایت از رانندگان تاکسی بود.

'مرتضی طلایی' نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه با بیان اینکه در بحث تعیین نرخ کرایه تاکسی باید به اصل مهم عرضه و تقاضا توجه کرد، گفت: تعیین نرخ کرایه تاکسی های شهر تهران برای سال آینده باید بصورت منطقی و عادلانه باشد.

'اسماعیل دوستی' عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: نرخ تورم اعلام شده از سوی دولت باید ملاک اصلی برای تعیین کرایه تاکسی های درون شهری تهران باشد.

وی افزود: دولت نرخ تورم در سال آینده را حدود 17 درصد اعلام کرده و باید نرخ کرایه حمل و نقل نیز متناسب با میزان تورم اعلام شده باشد.

'علیرضا دبیر' رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: شهرداری تهران در لایحه تقدیمی خود به شورای شهر افزایش 30 درصدی نرخ کرایه تاکسی ها را برای سال 94 پیشنهاد کرده بود.

وی با اشاره به حذف یارانه حامل های انرژی در سال گذشته، افزود: شورای شهر تهران در اواخر سال گذشته(قبل از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها) افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی های درون شهری را تصویب کرد.

دبیر با اشاره به اینکه طرح های مبنی بر افزایش 17 تا 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی ها در کمیسیون های مختلف شورای شهر مطرح شده بود، گفت: در نهایت افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی های درون شهری برای سال 94 مورد تایید و تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت.

***جزییات مصوبه شورا درباره نرخ جدید کرایه‌ها

درهمین راستا ، رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه 50 تومان به طور متوسط به قیمت بلیت مترو افزوده شده است، گفت: امروزه قیمت کالاهای اثرگذار در زندگی مردم شیب گرانی تندتری را تجربه می کنند به همین دلیل قیمت بلیت مترو را بیش از 50 تومان افزایش نداده ایم.

به موجب این لایحه که با هدف توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی و خدمت رسانی به شهروندان و نیز در راستای تشویق مسافران به استفاده از بلیت‌های اعتباری و با توجه به تجزیه و تحلیل قیمت تمام شده بلیت مترو در سال 94 و با عنایت به اجرای قانون هدفمند بودن یارانه‌ها و همچنین با ضرورت رعایت حال اقشار آسیب پذیر تنظیم شده، بهای بلیت مترو به طور متوسط 50 تومان در بلیت‌های اعتباری افزایش یافت. همچنین در این لایحه قیمت بلیت تک سفره 600 تومان و بلیت دو سفره یک هزار تومان تعیین شد که با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

در ادامه جلسه محسن سرخو به عنوان مخالف افزایش قیمت بلیت مترو گفت: نباید هزینه های مترو بر اقشار ضعیف جامعه وارد شود این در حالی است که شورای شهر همواره دید حمایتی نسبت به این اقشار داشته است.

وی ادامه داد: وقتی هزینه های مترو را بالا می بریم یعنی فشار بر فقرا ، دانشجویان ، دانش آموزان و اقشار کم در آمد وارد می کنیم. چگونه است که اعضای شورا در مصوبات تراکمی جنوب شهر را نوعی دیگر می بینند ولی در اینجا نه!.

احمد دنیامالی نیز در ادامه این جلسه گفت: نباید با این گونه موارد احساسی برخورد کرد هنوز تجربه نرخ بنزین را فراموش نکرده ایم ، زمانی که قیمت گذار شیب افزایش قیمت را در بهای 70، 80 تومان ثابت نگاه داشته بود و بعد از 4 سال شاهد انفجار قیمت بنزین بودیم. اینگونه فشار بر مردم بیبشتر خواهد بود در حالی که افزایش قیمت با شیب ملایم فشاری بر مردم وارد نخواهد کرد.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم  از فاصله زیاد بین پرداخت های مردم با قیمت های واقعی سخن به میان آورد و گفت: روزی که مترو در تهران راه اندازی شد برای آنکه شهروندان جذب این سیستم حمل و نقلی شوند قیمت های ارزان برای بلیت ها در نظر گرفته شد که به نظر من همین امر فتح باب مشکلات امروز است.

تشکری ادامه داد: امروزه ما مشاهده می کنیم که نمودار یارنه های مترو سیر صعودی دارد در حالی که تخصیص های به مترو اینگونه نیست. امروزه بخش عمده ای از درآمد های شهرداری به جای توسعه امور عمرانی صرف یارانه ها مترو می شود.

تشکری تصریح کرد: کل یارانه اختصاص یافته به حوزه حمل و نقل شهرداری های کشور کمتر از 300 میلیارد تومان از سوی مجلس شورای اسلامی برای سال 93 مصوب شده که سهم تهران کمتر از یک سوم این میزان می باشد در حالی که همین مبلغ هم به طور کامل تخصیص داده نمی شود.

وی گفت: نکته بعد که حائز اهمیت می باشد این است که مایکبار بیاییم طبقات محروم جامعه را تعریف کنیم. در حال حاضر ما به گروه هایی نظیر دانشجویان ، دانش آموزان ، معلولان ، خانواده شهدا، جانبازان ف خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و... تخفیف داده ایم . این سیاست خوبی نیست که از اغنیا بگیریم و به فقرا بدهیم و به نظرم اجرای فرهنگ قیمت واقعی بهتر از هر امر دیگری است.

وی در پایان افزود: یکبار برای همیشه قائله فاصله قیمت واقعی بلیت ها و پرداخت های مردم را ختم کنیم تا با یک رویه نرم فاصله میان آنچه مردم پرداخت می کنند تا آنچه باید پرداخت کنند را از میان برداریم.

***افزایش 15 تا 20 درصدی کرایه

درهمین حال یک عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از افزایش 15 تا 20 درصدی نرخ کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس خبر داد.

اقبال شاکری با اشاره به مصوبات جلسه غیر علنی شورای شهر گفت: بحث عمده جلسه در مورد پیشنهاد افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و ... بود.

 

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر با عدد پیشنهادی شهرداری تهران مبنی بر افزایش نرخ کرایه‌ها موافقت نکردند گفت: بر اساس مصوبات نرخ کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس به صورت متوسط حداقل 15 و حداکثر 20 درصد افزایش می یابد.

 

وی با بیان اینکه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک 30 درصد افزایش یافت، گفت: ورود به محدوده طرح ترافیک جزو حمل و نقل عمومی نیست و باید جریمه آن به قدری باشد که حالت بازدارندگی داشته باشد.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران همچنین در مورد نرخ کرایه نقدی اتوبوس‌ها نیز گفت: بر اساس مصوبه ، پرداخت نقدی اتوبوس‌ها 25 درصد بیشتر از پرداخت الکترونیکی است، چرا که تمامی اتوبوس‌ها به دستگاه کارت خوان مجهز بوده و باید در راستای تشویق مردم به استفاده از وسایل الکترونیکی، این اتفاق رخ دهد.

***انتقاد از افزایش 20 درصدی نرخ کرایه‌ها

اما درمقابل این مصوبات سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس٬ با انتقاد مصوبه اخیر شورای شهر تهران مبنی بر افزایش 15 الی 20 درصدی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی٬ گفت: پرداخت یارانه بهترین راهکار برای ثبات نرخ کرایه‌ها و همچنین تشویق مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است.

محمد دامادی با انتقاد مصوبه اخیر شورای شهر تهران مبنی بر افزایش 15 الی 20 درصدی نرخ کرایه حمل ونقل عمومی٬ گفت: مسئولان باید بدانند که افزایش نرخ کرایه‌ها نقش مستیقم در رشد قیمت‌ها در تمامی حوزه‌ها خواهد داشت.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: افزایش کرایه حمل ونقل عمومی به افزایش قیمت سایر خدمات منجر می‌شود که این نشان از نبود ثبات اقتصادی در کشور است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬‌ با تاکید بر اینکه باید دلایل تمایل مسئولان به افزایش نرخ کرایه‌ حمل و نقل عمومی مشخص شود٬ تصریح کرد: علی رغم اینکه باید مشکلات رانندگان تاکسی مورد توجه مسئولان باشد اما نباید توجه صرف به مشکلات رانندگان زمینه‌ساز افزایش فشار مالی بر مردم شود.

وی با بیان اینکه تا زمانیکه افزایش حقوق رخ نداده افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی منطقی نیست٬ تصریح کرد: به طور حتم افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی گام برداشتن در جهت  تشویق مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیست.

دامادی با تاکید بر اینکه لازمه بهبود وضعیت هوا در کلانشهری مانند تهران رشد فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است٬ گفت: دولت باید با اتخاذ تدابیر دیگری به جز افزایش نرخ کرایه‌ها٬ کمک حال رانندگان و همچنین گردانندگان خدمات حمل و نقل عمومی باشد.

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری وروستایی مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: افزایش 15 الی 20 درصدی نرخ کرایه حمل ونقل عمومی یعنی زیاد شدن فشار اقتصادی بر مردم که باید با پیدا کردن راهکاری جلوی آن را گرفت.

*** کرایه‌ها متناسب با خدمات ارایه شده نیست

درعین حال یک عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس٬ با انتقاد از زمزمه های افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در سال 94، گفت: هر نوع افزایش قیمتی باید همسو با افزایش کیفیت خدمات ارایه شده باشد.

عبدالکریم حسین‌زاده  در گفت وگو با خانه ملت٬ با تاکید بر ضرورت همسان‌‌سازی نرخ کرایه‌ها بر اساس کیفیت خدمات ارایه شده، گفت: هر نوع افزایش قیمتی در حوزه حمل و نقل عمومی باید با درنظر گرفتن استانداردها و کیفیت خدمات ارایه شده لحاظ شود.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی٬ با یادآوری موافقت ضمنی شورای شهر تهران با افزایش 35 درصدی نرخ کرایه تاکسی برای سال 94، افزود: واقعیت آن است که سطح خدمات و سرویس دهی وسایل حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و تاکسی در کشور ما مطلوب نبوده بر این اساس در چنین شرایطی افزایش کرایه‌ها منطقی نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه افزایش بدون ضابطه نرخ‌‌ها معضلی اساسی به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی است٬ تصریح کرد: اگر به واقع به دنبال افزایش قیمت‌ها برای حمل و نقل عمومی هستیم همزمان با آن باید کیفیت خدمات و سطح سرویس‌دهی و حتی کیفیت‌ خودروها را نیز افزایش دهیم.

حسین‌زاده تصریح کرد: افزایش کرایه در حوزه حمل ونقل عمومی خود به خود بر سایر بخش‌های زندگی مردم تاثیرگذار است؛ در صورتی‌که افزایش قیمت‌ها همسان و همسو با افزایش کیفیت خدمات نباشد نمی‌تواند توجیه منطقی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با یادآوری تلاش نمایندگان در خصوص تصویب طرح‌های متفاوتی برای بهبود وضعیت هوا از جمله طرح هوای پاک٬ افزود: مهم‌ترین مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها به علت ضریب سرنشین است که این آمار سال‌هاست در خصوص تهران 1.5 است که اگر این ضریب به 2.5 ارتقا پیدا کند در مدت زمان کوتاهی تعداد خودروهای تک سرنشین کاهش یافته و بهبود وضیعت هوا را شاهد خواهیم بود.

***افزایش کرایه تاکسی بیشتراز رشد 14 درصدی حقوق

درهمین خصوص یک عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، با انتقاد از بررسی طرحی در شورای شهر تهران مبنی بر افزایش 35 درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال 94، گفت: افزایش نرخ تاکسی فشار مستقیم بر زندگی مردم دارد.

ابوذر ندیمی با یادآوری بررسی طرحی در شورای شهر تهران مبنی بر افزایش 35 درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال 94، گفت: تصویب و اجرای این طرح به هیج وجه منطقی و معقولانه نیست.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تا زمانی که افزایش حقوق مردم تاسقف 14 درصد لحاظ می شود نمی توان افزایش یک باره 35 درصدی نرخ کرایه تاکسی را منطقی خواند و پذیرفت.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    1 0
    خدا وكيلي براي قشر كار گر اين قيمت گران است كار كنيد كه خدابه همه ماهارحم كند
  • خانوم محترم IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    1 0
    خدا ازشون نگذره....خودشون با شاستی بلند اینور اونور میرن میان کرایه گرون میکنن...مردم از کجا اوردن ۶۰۰ت شده ۱۰۰۰ت ماهایی که همش اینور اونور میریم باید چیکارکنیم؟!بعد میگن ماشین نخرین هوا الوده میشه...
  • خانوم محترم IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    باچه شماره ای تماس بگیریم وقتی یه تاکسی مشکل داشت؟