گروه اقتصادي-  ساحل عباسی - اگرچه اصناف همواره از پرداخت مالیات خود ناراضی هستند و معتقدند رکود اقتصادی موجود موجب کاهش درآمد آنان شده، ...

اقتصاد 94 امیدوار  اما  ملتهب

 اما بررسی ها نشان می‌دهد آنها نسبت به کارگران، کارمندان و در کل حقوق بگیران که ازجمله اقشار آسیب پذیر جامعه هستند، مالیات کمتری پرداخت می‌کنند.

 

  فشار بر تولیدکنندگان را کم کنیم

دکتر فریدون کامران - دکترای اقتصاد و برنامه ریزی- با ناکارآمد دانستن طرحهای اقتصادی معمول معتقد است:هنگامی که با نبود رونق اقتصادی و افزایش رکود مواجه هستیم هرچند ادعا کنیم بر تورم فایق آمده ایم، نتوانسته‌ایم گرهی از مشکلات اقتصادی کشور باز کنیم و بی‌گمان بر سرمایه گذار و تولید کننده فشار مضاعفی وارد کرده و بیکاری را افزایش داده ایم.

وی پایین آوردن نقدینگی، کاهش پول  در گردش و افزایش تولید را از مهمترین شاخصه ها در راستای مبارزه با تورم می‌داند و می‌افزاید: با توجه به وضعیت ناخوشایند تولید و ورشکستگی تولید کنندگان  داخلی، دریافت مالیات از تولید کنندگان  نه تنها به رشد اقتصادی کمک نمی کند، بلکه سخت شدن شرایط اقتصادی را به دنبال خواهد داشت؛ زیرا هم اکنون با مشکل سرمایه گذاری در تولید دست و پنجه نرم می‌کنیم.

کامران با انتقاد از فرار مالیاتی دلالان با وجود  درآمدهای هنگفت غیرقابل ثبت ادامه می‌دهد: هم اکنون   برای افزایش  تولید و سرمایه گذاری مناسب و قابل توجه نه تنها نباید فشارهای مالیاتی را بر آنها سنگین تر کرد بلکه باید   به تولیدکنندگان یارانه داد  تا در به حرکت درآوردن چرخ تولید نقش قابل توجهی را ایفا کنند. در این مقطع زمان وارد کردن فشار بر سرمایه گذار و تولید کننده  بسیار خطرناک است، زیرا ممکن است در این صورت تمام نقدینگی  و سرمایه خود را به سمت دلالی سوق دهند.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی تصریح می‌کند: به این خاطر که سیاست دولت از نظر اقتصادی سیاست ضد تورمی نبوده است و دولت نتوانسته تولید را رونق دهد ونقدینگی سرگردان را جمع کند،  پول چند هزار میلیاردی که  به عنوان یارانه به مردم پرداخت می‌کند خود مشکل بزرگ تورم زایی است، بنابراین در درجه اول یکی از راه‌های مبارزه با تورم توقف پرداخت یارانه های نقدی به مردم است .  وی قاطعیت دولت در قطع واریز یارانه نقدی را تنها راه چیره شدن بر مشکل تورم می‌داند و می‌گوید: افراد پول می‌گیرند پول را وارد بازار می‌کنند سرعت گردش پول به صورت وحشتناکی بالا می‌رود و در نتیجه پولی که به صورت سرگردان وارد بازار می‌شود به افزایش تورم منجر می‌شود.وظیفه دولت در این مقطع زمانی حساس ایجاد اشتغال برای مردم است. وی توجه به فعال سازی بخش کشاورزی و صنعت را از جمله ضرورتها می‌داند و تاکید می‌کند:جز با سرمایه گذاری مناسب و هدایت پولهای سرگردان به سمت اشتغال و افزایش  تولید برمشکلات چیره نخواهیم شد. با حل این دو مساله می‌توانیم به رشد اقتصادی و رفاه عمومی اقشار متوسط در سال آینده امیدوار باشیم .دولت باید این داروی تلخ را به خورد مردم بدهد  و از این موضوع  نهراسد.

 

  نباید مردم را نگران کنیم

حمید رضا خصوصی ثانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص چشم انداز اقتصادی کشور در سال آینده می‌گوید:  شرایط موجود جهانی و کاهش قیمت نفت که 33 درصد از لایحه بودجه را رقم می‌زد، اثراتش را در بودجه کشور نشان داده است، ولی اخذ مالیاتها از کارمندان و کارگران تنها راه چاره کشور نیست و برای پیشرفت عملاً باید به صادرات و اقتصاد مقاومتی توجه خاصی نشان دهیم.لازمه در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی توجه به شفاف سازی در دریافت مالیات است.شفاف سازی به معنای افزایش مالیات در قشر خاصی نیست، بلکه بدین معناست که مالیات را باید از تمامی صنایع ونهادها و کسانی که از درآمدهای بیشتر و ثروتهای هنگفتی برخوردارند، اخذ کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به این مساله که هنوز نمی توان درباره تصمیمات دریافت مالیات بیشتر از کارمندان و کارگران اظهار نظر و آن را پیش بینی کرد، می‌افزاید: هنوز وضعیت بودجه به طور کامل مشخص نشده و در دست کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، قطعاً زمانی که  وارد صحن شود می‌توان  دراین باره اظهار نظر کرد. اما امسال باید خود را از تمامی ابعاد آماده هرگونه شرایط اقتصادی کنیم و با توجه به وضعیت جهانی نفت و قیمتهای مشخص شده آن، تحریم کشور و تصمیم گیری های کلان که با مذاکرات هسته ای  نتایج آن  وضعیت اقتصادی را شفاف تر خواهد کرد بی‌گمان باید ملت، مسؤولان و دولت با  اهتمام بیشتراز این  ایام بحرانی اقتصاد عبور کنند و نباید مردم را بیش از حد نگران کنیم، زیرا با مقاومت و برنامه ریزی درست و ارایه راهکارهای مناسب می‌توانیم از مشکلات عبور نماییم.

سعید اربابی نماینده مجلس شورای اسلامی  نیز معتقد است، دولت نمی تواند خارج از قانون مالیاتهای مستقیم مالیات وضع کرده یا آن را افزایش دهد.

وی در این باره اظهار می‌دارد:اما آن چیزی که در اصلاح قانون وجود دارد بررسی موانع مالیاتی است که خوشبختانه  سازمان امور مالیاتی موفق شده است بخشی از این سامانه را به مرحله اجرا در آورد که فقط منتظر اصلاح قانون است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نگرانی ها از اقتصاد سال 1394 تصریح می‌کند: باید قبول کنیم بخشی از درآمدهای کشور به درآمدهای نفتی متکی است، اگر سامانه مالیاتی را به طور صحیح به کار گیریم در درآمدهای ملی دچار چالش زیادی نخواهیم شد و تقریبا بودجه بدون کسری چشمگیری خواهیم داشت، اما وضعیت اقتصادی و رشد اقتصادی در سال آینده چشمگیر نخواهد بود، زیرا قیمت نفت در  رشد اقتصادی  تأثیرگذار است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.