پیشنهاد سردبیر

گروه عشقستان /   بازنوشته : آسیه اکبری - کارنامه سردار ا... دادی، از قهرمانان هشت سال دفاع مقدس از خدمات درخشان و تلاشهای بی وقفه، پر است. وی از آنها بود که پس از پایان دوران دفاع مقدس، معتکف شهادت ماند وبرای دفاع از حرمین شریفین به نیروهای مقاومت اسلامی در سوریه پیوست.

رسانه‌های ما  در مقابله با دشمنان نقش ارزنده‌ای  دارند

به احترام شهدای گروه مقاومت اسلامی و در پی یاد جهاد مغنیه درهفته گذشته، این هفته نیز، زندگی سردار ا... دادی را بازخوانی می‌کنیم.

 

 بهترین کاربر خمپاره انداز

سردار «محمدعلی ا... دادی» در سال ۱۳۴۲ در روستای پاریز از توابع شهرستان سیرجان، استان کرمان زاده شد. تحصیلاتش را تا دیپلم در روستا پشت سرگذاشت و سپس وارد دانشکده فنی کرمان شد.

وی همزمان با شکل گیری انقلاب اسلامی، درس را کنار گذاشت و برای کمک به انقلاب وارد جهاد سازندگی سیرجان شد. با شروع جنگ تحمیلی و پانزده روز پس از حمله ارتش بعث به ایران، در تاریخ 14/7/1359همراه دوست و همرزم همیشگی اش، سردار شهید «مهدی زندی نیا» به سوسنگرد رفت. ۳۹ روز پس از آن در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۵۹، ارتش بعث عراق سوسنگرد را محاصره کرد. در این شرایط به همه رزمندگان شهر سلاح دادند و به سردار شهید ا... دادی نیز یک تفنگ ژ۳ رسید. اما به شهید زندی نیا هیچ چیز نرسید؛ بنابر این هر دو همراه گردان خمپاره انداز شهید حسین علم الهدی در کنار نیروهای ستاد جنگهای نامنظم دکتر مصطفی چمران وارد خط مقدم شدند. در خط با سلاح خمپاره انداز آشنا و پس از چندی به بهترین کاربران این سلاح تبدیل شدند.

سردار ا... دادی از سال ۱۳۶۱ به عضویت رسمی سپاه درآمد و پیش از عملیات خیبر، در جایگاه نیروی دیده بان به گردان ادوات لشکر ۴۱ ثارا... پیوست. در عملیات بدر دستور داده شد تا تشکیلات مستقل واحد خمپاره انداز در سپاه به گردان ادوات با سه گروهان پشتیبانی آتش و ضد زره و ادوات سبک تبدیل شود ومحمد علی ا... دادی در این ساختار، به عنوان فرمانده گروهان ادوات سبک برگزیده شد.

کاری سخت و طاقت فرسا. او باید خمپاره اندازهای ۶۰ میلیمتری و تیربارها و گلوله های آنها را در شب عملیات با خود جابه جا می‌کرد و همراه گردانهای رزم وارد خط مقدم می‌شد و سپس در هر جا که دشمن بود، به شلیک گلوله روی اهداف و نیروهای ارتش بعث اقدام می‌کرد. او در این نبرد، تلاش فراوان نشان داد. در عملیات والفجر هشت، مسؤول تطبیق آتش تیپ ادواتی رعد بود و در عملیات کربلای یک به عنوان جانشین فرمانده تیپ - سردار شهید مهدی زندی نیا- ایفای نقش کرد و سرانجام در عملیات کربلای پنج همزمان با شهادت آن سردار شهید، به عنوان فرمانده تیپ ادواتی رعد برگزیده شد و تا آخر جنگ در همین مسؤولیت ماند.

حضور بی ریا وهمیشگی وی در جبهه های جنگ، نشان از خستگی ناپذیری وی دارد. پیش از شروع عملیات والفجر ده با توجه به نبود جاده، در طرحی محرمانه به انتقال مهمات و تجهیزات از این سوی سلسله ارتفاعات اورامانات تا دشت سلیمانیه اقدام و در پیروزی لشکر ۴۱ ثارا... بر دشمن بعثی نقش اساسی ایفا کرد.

 

 فتنه شام

پس از جنگ، سردارا... دادی به مدت سه سال جانشین فرمانده تیپ زرهی ۳۸ ذوالفقار کرمان، سپس فرماندهی تیپ زرهی رمضان لشکر ۲۷ محمد رسول ا... (ص) تهران و پس از آن، فرمانده سپاه الغدیراستان  یزد شد.

وی فردی با ذکاوت و آگاه به امور نظامی و مدیری توانمند بود که موجب رشد سازمانهای نظامی شد. زندگی مبارزاتی و با هجوم عوامل استکبار و گروه‌های تکفیری ـ سلفی به سوریه وارد مرحله تازه ای شد و به عنوان مستشار نظامی برای کمک به دولت و ملت سوریه، روانه این کشور شد.

طرحها و مشورت‌های او در راستای توقف و خنثی سازی توطئه‌های فتنه صهیونیــــستی- تکفیری، موجب عقب نشینی گسترده داعش و جبهه النصره از مناطق گسترده‌ای از سوریه شد.

سردار شهیدمحمدعلی ا... دادی، روز یک شنبه 28/10/1393 در حالی که برای بازدید از استان قُنیطره سوریه، راهی این منطقه بود، با حمله بالگردهای توپدار صهیونیستی رو به رو شد و همراه جهاد مغنیه و 5 تن از همرزمانش که از اعضای حزب ا... لبنان بودند، به شهادت رسید و نام خود را در فهرست مدافعین مقاومت اسلامی و رزمندگان ضد صهیونیستی ثبت کرد.

در ادامه، گزیده‌هایی از گفت و گوی ایسنای یزد را با سردار ا... دادی که چهار سال پیش انجام شده، پیش روی شما نهاده‌ایم تا با اندیشه شهید، بیشتر آشنا شوید.

 

 اسلام هرگز دنبال جنگ نبوده

یکی از برگ‌های زرینی که در 31 سال عمر انقلاب اسلامی ایران وجود دارد، دوران دفاع مقدس است که نامگذاری آن به این معناست که اسلام هرگز دنبال جنگ نبوده و هیچ وقت نیز شروع کننده جنگ نبوده است و به هیچ وجه، طرفدار خونریزی نیست و همیشه به شکل دفاعی وارد صحنه شده است، زیرا به کرامت انسان‌ها معتقد است.

وی گفت: اعتقاد قلبی مسلمانان این است که انسان‌ها قابل هدایت‌ هستند، زیرا اسلام به کرامت انسان‌ها اعتقاد دارد، بنابراین مباحث مطرح شده در خصوص استفاده غیر معقول از دستاوردهای هسته‌ای را در مخیله خود نمی‌گنجانیم. به اعتقاد ما استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف حرام شرعی است و کسانی به دنبال این ابزار هستند که به دنبال استعمار و بهره‌کشی از انسان‌های دنیا هستند .»

 

 رسانه‌ها باید بصیرت را در جامعه ایجاد کنند

« سردار ا...‌دادی در خصوص نقش ابزار فرهنگی در ترویج اندیشه‌های دفاعی و مقابله با کارکرد سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای نیز گفت: اکنون دشمن در حال استفاده از سلاح جنگ نرم است و در تلاش برای همراه کردن فکر‌هاست که این سلاح برد زیادی دارد و رسانه‌های ما نقش موثر  و ارزنده‌ای در مقابله با این توطئه دشمن دارند. رسانه‌ها باید دشمن را به مردم معرفی کنند و آنها را از اهداف دشمن آگاه کنند. برای شناخت حق و باطل از یکدیگر، نیازمند بصیرت هستیم که رسانه‌ها باید با استفاده از ابزار فرهنگی این بصیرت را در جامعه ایجاد کنند.»

 

 پایان این مأموریت، شهادت است

مشهدی بافان از دوستان نزدیک شهید ا... دادی روایت می‌کند: «سال 1390 بود که سردار ا... دادی از فرماندهی سپاه یزد تودیع شدند. پس از این مراسم که سردار سلامی نیز حضور داشت به دیدار یک جانباز قطع نخاعی رفتیم. هنگام بازگشت شهید سردار ا... دادی رو کرد به سردار سلامی و گفت: احمد کاظمی و شهید قهاری در مراسم تودیعشان از خدا خواستند، شهید شوند اما من نمی دانم چرا نتوانستم این را از خدا بخواهم. از شما می‌خواهم برایم دعا کنید در این مأموریت شهید شوم. سردار سلامی دستی به شانه شهید ا... دادی زد و گفت: خیالت راحت! به یقین، پایان این ماموریت جدیدت شهادت است. سه سال از این ماجرا گذشت تا دو روز پیش، خبر شهادت او را شنیدم. با پسر بزرگشان تماس گرفتم و با بغض گفتم تسلیت می‌گویم. اما پسر شهید ا... دادی گفت: از شما بعید است، بغض کنید. به ما تسلیت نگویید، باید تبریک بگویید زیرا می‌دانید که آرزوی پدرم شهادت بود و او به آرزویش رسید.»  

 

 تیر بر پیشانی اشرار

سردار محمد علی ایران نژاد، دوست و همرزم شهید روایت می‌کند:

در سال های ۷۰ و ۷۱ زمانی که در تیپ دوم صاحب الزمان سیرجان با هم بودیم برای دقت در تیراندازی در مقابل اشرار مسلح قرار شد، ۵ نفر پاسدار آموزش ببینند، ایشان این آموزش ها را خودش بر عهده گرفت (در حالی که جانشین فرماندهی تیپ بود). می‌گفت با بچه ها قرار گذاشتیم طوری تمرین کنند که همه بتوانند از فاصله ۲۰۰ متری یک خودکار را بزنند. به بچه ها گفته ام  که من فقط تیر بر پیشانی اشرار را قبول دارم، هر کس نمی تواند این مهارت را پیدا کند، بهتر است برود.

شب های زیادی برای راهپیمایی های طولانی، بدنسازی می‌رفتند  و عادت به کار در شب داشتند و چنین شد که موجودیت اشرار مسلح به نابودی رفت و امنیت امروز پدید آمد.

 

  باندهای اشرار را سردار رصد می‌کرد

احمد عرب گوئینی، دوست و همرزم شهیدنیز روایت دیگری از سردار دارد.

او می‌گوید: پس از پایان جنگ، ماموریت جنوب شرق به لشکر ۴۱ ثارا... واگذار شد. شهید ا... دادی به عنوان جانشین تیپ صاحب الزمان(عج) سیرجان، همه ماموریت های علیه اشرار را فرماندهی می‌کرد که کارهای شناسایی محل استقرار اشرار در منطقه را خودش همراه تیم اطلاعاتی انجام می‌داد. شهید تأکید داشت، اگر شناسایی زمان زیاد ببرد، بهتر از این است که ناقص باشد و موجب هزینه های زیادی شود. او همه حرکت های  باندهای اشرار را رصد می‌کرد. شهید علاوه بر فرماندهی عملیات علیه اشرار، در نوک خط حمله قرار می‌گرفت و همزمان دو کار را با هم انجام می‌داد؛ هم فرماندهی عملیات و هم هدایت آتش ادوات را، که موجب فلج شدن کاروان های اشرار می‌شد.

در همه وقت‌هایی که با شهید همراه بودم، او تأکید می‌کرد، کارها با هدف انجام شوند و هر کار که بدون هدف انجام شود، نتیجه نمی دهد. شهید دوست داشت بهترین بچه ها را برای نسل آینده سپاه تربیت کند و همیشه دنبال تربیت متخصص در رشته های مهم برای سپاه بود.

منابع: فارس / ایسنا/ مشرق

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.