گروه فرهنگی – طیرانی : سازمان 
کتابخانه ها ،موزه ها ومرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از مفاخر ملی ایران است که بزرگترین مجموعه نسخ خطی کشور را نگهداری می کند.

 مرکز اسناد آستان قدس رضوی آبروی ملی ایران واسلام است

 رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب گفت: علاقه مردم به حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) این شوق را ایجاد کرده که بسیاری از خیران نسخ خطی خود را به این آستان مقدس اهدا کنند.

دکتر سید رضا صالحی امیری ادامه داد: سازمان کتابخانه ها،موزه ها ومرکز اسناد آستان قدس رضوی آبروی ملی ایران واسلام است و تقویت این کتابخانه یکی از اهداف سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و دولت تدبیر وامید می باشد،از این رو بر اساس توافق نامه اخیر مقرر شده همکارهای بین این مرکز با کتابخانه آستان قدس رضوی گسترش یابد.

مشاور رئیس جمهور افزود: آستان قدس رضوی در حوزه نسخ خطی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است ،ضمن آنکه در حوزه اسناد وکتابخانه ها نیز از جایگاه 
برجسته ای برخوردار می باشد. دکتر صالحی امیری در بخشی دیگر از سخنانش از عضویت کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در شورای جهانی کتاب وهمچنین عضویت در شورای آرشیو جهانی خبر داد وگفت:همکاری های گسترده ای با این نهاد ها آغاز شده است .

وی با اشاره به اقدامات سازمان مذکور در حوزه بین الملل اظهار داشت: تفاهم نامه ای با میراث فرهنگی انجمن تور گردانهای جهان امضا شده و مقرر گردیده توریستهایی که به ایران سفر می کنند به مدت نیم روز از مرکز اسناد وکتابخانه ملی بازدید داشته باشند تا علاوه بر آشنایی با میراث ملموس کشور با میراث معنوی ایران نیز آشنا شوند که این مهم از مقوله دیپلماسی فرهنگی است.

دکتر صالحی امیری ادامه داد: فعال سازی کمیته حافظه جهانی نیز از دیگر اقدامات کتابخانه ملی در حوزه بین الملل است.این کمیته یکی از برنامه های یونسکو برای حفظ و پاسداشت ارزشهای میراث جهانی است به طوری که منابع اعم از کتاب ، سند، نقشه ، فیلم وهر اثر ارزشمندی که شامل و حامل ارزشهای جهانی باشد در یونسکو ثبت وبه جهان معرفی می شود که خوشبختانه تا امروز موفق به ثبت 42 اثر در سطح ملی ، 4اثر در سطح منطقه ای و7 اثر در سطح بین المللی شده است  . از آثارجهانی که به ثبت رسیده است وموجب افتخار وغرور ایرانیان می باشد اسناد ونقشه های خلیج فارس است که گواهی ثبت آن با حضور مدیر کل یونسکو در تهران تقدیم وزیر امور خارجه شده است .همچنین اسناد مربوط به اسناد اداری صفویه در مرکز آستان قدس رضوی نیز به ثبت جهانی رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.