گروه میهن- محمود مصدق - معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه ۱۲ استان در کشور در برنامه باروری ابرها قرار دارند و تاکنون برای ۶ استان این اقدام انجام شده، گفت: امسال وضعیت نامناسب بارشها سبب شده حجم آب پشت سدهای کشور کاهش یابد و ورودی آب به ۱۴درصد کاهش یابد.

 باروری ابرها در ۶  استان انجام شد؛ تهران در نوبت

رحیم میدانی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: برای امسال 10 میلیارد تومان اعتبار برای باروری ابرها درخواست کردیم و تاکنون نیز برای 6 استان آذربایجان شرقی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس و چهارمحال و بختیاری 9 پرواز عملیات باروری ابرها انجام شده است.

وی گفت:‌ افزون بر این 6 استان، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، البرز، گیلان و مازندران هم در برنامه باروری ابرها قرار دارند.

میدانی با اشاره به اینکه باروری ابرها برای گیلان و مازندران از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود، گفت: اثر باروری ابرها 10 تا 15 درصد است، اما طبق گزارشی که به دست ما رسیده برای آن 6 استانی که باروری ابر انجام شده مؤثر بوده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: برای تهران هنوز باروری ابر انجام نشده، زیرا ابرها باید مستعد باروری باشند و حداقل 5 کیلومتر ضخامت داشته باشند، اما تا کنون به دلیل اینکه جبهه مستعدی وارد تهران نشده، این کار انجام نشده است.

 

   افت بارش

وی با اشاره به اینکه در اوایل سال آبی(مهرماه) پیش‌بینی می‌شد سال آبی متفاوتی داشته باشیم، افزود: اما به مرور زمان دیدیم بارندگی‌ها نسبت به دراز مدت 19درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه در بعضی حوضه‌های آبریز وضعیت خوبی داریم؛ مانند خزر 34درصد نسبت مثبت است، گفت: حوضه آبی خلیج فارس (از کرمانشاه شروع و تا سیستان و بلوچستان ختم می‌شود) و حوضه عمان 42درصد و فلات مرکزی 28درصد میزان بارشها منفی بوده است.

 

 کاهش 77 درصدی وسعت پوشش برف

وی با اشاره به اینکه پوشش برفی امسال از لحاظ وسعت 77 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد، گفت: برخی استانها مانند خوزستان بارشها نسبت به دراز مدت 51 درصد کاهش دارد و در برخی ا ستانها مانند هرمزگان 68 درصد و کهگیلویه و بویراحمد 42 درصد کاهش نشان می‌دهد.

میدانی افزود:  ورودی آب سدها در 5 بهمن ماه 6/6 میلیارد مکعب بود که این نشان می‌دهد 14 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. وی افزود: وضعیت مناسب بارش در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به پارسال سبب شده تراز دریاچه ارومیه 3 سانتی‌متر مثبت شود. مساحت دریاچه ارومیه 2400 کیلومتر مربع و حجم آب دریاچه 5/2میلیارد متر مکعب است.

  سدهای تهران خالی است

وی در خصوص وضعیت سدهای استان تهران، گفت:‌ وضعیت آب پشت سدهای تأمین‌کننده آب استان تهران نسبت به سال گذشته بدتر شده است، به طوری که هم اکنون ورودی آب به این 5 سد 200 میلیون متر مکعب است که از 16 درصد کاهش حکایت دارد.

به گفته وی، حجم کنونی آب در پشت سدهای تهران 360 میلیون متر مکعب است، در حالی که سال گذشته 410 میلیون متر مکعب بوده است.

 

 توقف سدها با پیشرفت 30درصد!

میدانی در خصوص بازنگری در ساخت سدها اظهار داشت: نمی‌توانم بگویم آهنگ ساخت سدها کند شده است، اما تصمیم ما این است سدی نسازیم که آب پشت آن جمع نشود.

وی افزود: قصد ما این است که سدی بسازیم که محیط زیست حفظ شود و آب هم پشت آن ذخیره شود.

میدانی تأکید کرد: اکنون سدی در کشور با هدف شرب احداث شده، در حالی که محاسبات مشاوران نشان می‌دهد بر اساس اهداف درازمدت قرار است هر سال 149میلیون مترمکعب پشت این سد تنظیم و ذخیره شود، اما از آبگیری این سد دو سال است که می‌گذرد، اما تنها 19میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره شده است. مثلا از سد کرخه انرژی دریافت نمی‌شود، در حالی که هدف سد این بود که بتوانیم 5 میلیارد مترمکعب آب پشت سد ذخیره کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه هم اکنون ساخت 3 سد در حوضه دریاچه ارومیه متوقف شده، گفت: سدهایی در کشور احداث شده و 30 درصد پیشرفت داشته، اما آنها را متوقف کرده‌ایم.

 

 افزایش تعرفه آب منوط به مصوبه مجلس

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد این وزارتخانه برای تصویب  قیمت آب  از سوی شورای اسلامی شهرها را رد کرده است، گفت: افزایش تعرفه آب برای سال آینده  منوط به مصوبه مجلس است.

رحیم میدانی در خصوص مصوبات کمیسیون تلفیق برای افزایش قیمت و پیشنهاد کمیسیون صنایع مجلس مبنی بر عرضه رایگان آب به مشترکان کم مصرف گفت: تا وقتی مصوبات کمیسیون تلفیق در صحن علنی به تصویب نرسد، وضعیت افزایش قیمت مشخص نیست و نمی توان در مورد آن تصمیم گیری کرد.

وی افزود: هم اکنون هم عرضه آب به مشترکان کم مصرف تقریبا رایگان است؛ زیرا دریافت 129 تومان به ازای هر متر مکعب تقریبا رایگان محسوب می‌شود. در واقع محاسبه آب بها با روش پلکانی به نفع مصرف‌کنندگان است و شرکتهای آب و فاضلاب زیان ده هستند.

 

  افتتاح 56 پروژه در دهه فجر

میدانی ضمن تبریک به مناسبت دهه فجر گفت: در این ایام 56 طرح عمرانی با اعتبار 17 هزار و 700 میلیارد ریال در مناطق مختلف کشور به بهره برداری خواهد رسید که  مهمترین طرحهای  بخش آب که با حضور رئیس جمهور به بهره برداری خواهد رسید، مدول 5 و6 تصفیه خانه تهران است.

 

  کیفیت آب تهران استاندارد است

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قرار بود در دولت قانونی تصویب شود که آب مشترکان پرمصرف قطع شود، گفت: هنوز این مصوبه از سوی دولت صادر نشده، اما پیگیر این هستیم که طی دو هفته آینده این مصوبه را از دولت بگیریم تا قطع آب مشترکان پرمصرف قانونی شود. وی در خصوص کیفیت آب تهران نیز گفت: آب تهران طبق استانداردهای جهانی تولید و توزیع می‌شود.

وی افزود: در برخی استانها اگر یکی از عناصر آب مانند آرسنیک بالا باشد با تجهیز دستگاه‌هایی این موضوع را برطرف می‌کنیم، هر چند حذف آرسنیک از آب برای ما هر مترمربع 3500 تومان هزینه دارد.

 

 اجرای  مجدد طرح  تعادل بخشی  منابع آب  زیرزمینی 

همچنین در این نشست خبری مدیرکل دفتر نظام بهره برداری و حفاظت آب و آبفای  وزارت نیرو  از ضرورت اجرای  مجدد طرح  احیا و تعادل بخشی  منابع آب  زیر زمینی  با توجه به وضعیت بحرانی بسیاری از دشتهای کشور با هدف  کنترل کسری مخزن سخن گفت و افزود:  در پانزدهمین جلسه شورای عالی آب تصویب شده از سال 94طی برنامه ای 20 ساله این طرح  اجرایی شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی آب مقرر شد حداکثر 75 درصد آب تجدیدپذیر و آب برگشتی به دشتها محاسبه و سهم آب کشاورزی، شرب و صنعت توسط وزارت نیرو تعیین و به ارگان‌های مربوط داده شود، بر این اساس انتظار می‌رود سالیانه حدود 10 میلیارد مترمکعب از برداشت چاه‌ها کاهش یافته و در نهایت طی دوره اجرای طرح، کسری مخزن 10 میلیارد مترمکعبی جبران شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.