در مکتب اسلام، خانواده، هسته اصلی جامعه به شمار می‌آید و ارزش و نقش آن در ساخت جامعه سالم و رشد و تعالی انسانهای مسلمان، ضرورتی انکارناپذیر است.

 بالاترین آمار طلاق در پایتخت معنوی ایران؛ زنگ خطری برای کشور

 پیامبر رحمت و رسول خاتم حضرت محمد(ص) در این رابطه فرمود: هیچ بنایی در اسلام در نزد خداوند محبوب تر و گرامی تر از تشکیل خانواده نیست و هیچ ارزش و بهایی نیست برای کسی که از این اصل اساسی رویگردان باشد. همچنین آن حضرت در بیان معروف و مشهور دیگری فرموده است:ازدواج و تشکیل خانواده ، سنت من است و هر کس از آن سرپیچی کند و آن را برنتابد از من نیست.

در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است و توافق عقیدتی و آرمانی در تشکیل خانواده که زمینه ساز اصلی حرکت تکاملی و رشد یابنده انسان است ، اصل اساسی بوده و فراهم کردن امکانات برای نیل به این مقصود از وظایف حکومت است. بسیار روشن و واضح است که بدون سامان یابی زندگی خانوادگی و استواری و دوام آن، جامعه به سامان نمی رسد و فرآیند تکاملی مثبت و سازنده شکل نمی گیرد و بدین جهت است که در یک جامعه آرمانی و اسلامی ضرورت دارد برنامه ریزی همه جانبه اقتصادی و فرهنگی برای تشکیل خانواده و استوار نگاه داشتن آن به انجام برسد، زیرا با خانواده و پایداری سالم و سازنده آن، نسل فرهیخته سالم و شریف پرورش می یابد و انسانهای تربیت یافته خدادوست و نوعدوست تحویل جامعه می شود.

در این ارتباط توجه به زیرساختها و بسترسازی فرصتها و تأمین امکانات، بسیار مهم و دارای اهمیت و وظیفه بسیار خطیری است که متوجه مسؤولان کشور است.هم به جهت مسؤولیت های فرهنگی و هم از جهت مسؤولیت های مدیریتی و اقتصادی که متوجه آنهاست؛ به عنوان نمونه در «اصل سوم» قانون اساسی که تنها بخشی از مسؤولیت ها و وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران در آن ذکر شده، به این موارد اشاره شده است:

-ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی؛ رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی؛ پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه ، مسکن، کار، بهداشت و تعمیم بیمه.

در اصل«سی و یکم» بیان شده: داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمند ترند بخصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

در اصل« چهل و سوم» آمده است: برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران براساس ضوابط زیر استوار می شود.

1-تأمین نیازهای اساسی:مسکن،خوراک ، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه و...

آنچه یادآور شدیم تنها بخش ناچیزی از مسؤولیتهای قانونی دولت و حاکمیت در خصوص تأمین زمینه و زیر ساخت برای تشکیل خانواده و برنامه ریزی برای دوام و استمرار آن بود. متأسفانه قانون تسهیل ازدواج و تشکیل خانواده را سالها پیش از این، ما نمایندگان ملت در مجلس هفتم تصویب کردیم و شورای نگهبان تأیید کرد، اما دولت وقت به آن پایبندی عملی جدی نشان نداد.

دولت کنونی هم برای ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان کار اساسی و در خور شأن به انجام نرسانیده است و شاید هم آن را جزو اولویتهای کاری خود به شمار نمی‌آورد. تأسف بارتر اینکه به جهت مشکلات اقتصادی، طلاق به عنوان یک امر ناپسند و ویرانگر بویژه طلاق توافقی در میان زوجهای جوان موضوعیت جدی پیدا کرده و بنیان خانواده و جامعه را در هم می کوبد. چیزی که مسؤولان براحتی از کنار آن می گذرند و غفلت پیشه کرده اند. حضرات مسؤولان می دانند که طلاق، فساد را گسترش می دهد. آرامش روانی جامعه و مردم را بر هم می زند. تربیت صحیح فرزند را دشوار و در نهایت کشور را از معنویت تهی می کند.

برنامه ریزان و نخبگان بویژه کارشناسان و مدیران می دانند پیامبر اکرم(ص) فرمود: طلاق عرش خدا را می لرزاند و فرمود: بد افرادی هستند  کسانی که طلاق در نزد آنان از پیمان خدایی ازدواج استوارتر است. سخن آخر و درد آور اینکه بنا به اعلام رسمی سازمان ثبت  احوال، مشهد- پایتخت معنوی کشور- و شهرکهای اقماری حاشیه آن بیشترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده  است. فروپاشی کانون خانواده در مشهد بیش از سایر نقاط کشور زنگ خطری است برای نظام. امید آنکه تا دیر نشده برای پیشگیری از این پدیده شوم و نامطلوب ، در عمل و نه در حرف و شعار چاره اندیشی شود.

* معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملایم IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    1 0
    کسی که قرار نیست ما را به جهنم بفرستد
  • فردوس توسیوند IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    1 0
    متاسفم اما چرا امار طلاق بالا میرود؟؟ چرا طلاقهای غیر رسمی و عاطفی بالاتر میرود؟؟ ازدواجهای دیر اما عجولانه واحساسی و ناصحیح عدم درک و شناخت کافی قبل از ازدواج و... دیدن خانمهای زیباتر از همسر و... خدا به همه ما کمک کند انشاا...