حسین پورحسین: مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی با حضور در جلسه فوق‌العاده شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی عنوان کرد: جایزه بزرگ جهانی فردوسی تدوین شده است و یونسکو با اجرای آن موافق است.

 خراسان رضوی قطب فرهنگی کشور است

سیدرضا صالحی امیری در گفت‌و‌گو با قدس با اعلام این خبر افزود: خراسان رضوی از ظرفیتهای بالقوه و ارزشمندی در حوزه فرهنگ برخوردار است که باید این داشته‌ها شناسایی و از آن بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی قطب فرهنگی کشور است، اظهار داشت: خراسان رضوی استعدادهای زیادی دارد که براساس آن می‌تواند قطب صنعت و دیپلماسی و مهمتر از آن قطب مدیریت کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جامعه در حال تغییرات است، گفت: باید سازوکاری برای تعامل و گفت‌و‌گو با جوانان را یافت و با هم‌اندیشی و ارتباط با جوانان مسیر توسعه فرهنگی را متناسب با نیازها و ذایقه آنها شناسایی کرد و تولیدات سازگار با آن را در برنامه‌ریزی‌ها به اجرا درآوریم.

صالحی امیری در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان پاسخ به انتظارات نسل جوان را خواستار شد و در این باره گفت: سرعت تحولات بسیار زیاد و مجموعه مطالعات نشان‌دهنده این است که جامعه ایران بشدت درحال تغییر و تحول است.وی با اشاره به اینکه اداره خراسان رضوی دغدغه دولت بوده و هست، گفت: پاسخ به همراه انتظارات برای دولت سخت بود و اکنون این انسجام و وحدت در استان به انجام رسیده است.

مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی درباره تعامل با جوانان و تغییرات در جامعه سؤالاتی را برای طرح در شورای فرهنگ عمومی مطرح کرد و افزود: نسل جوان این 33 میلیون نفر را تشکیل می‌دهد و جامعه در شرایط فعلی درحال عبور از تونل سختی است که در مسیر پرپیچ و خم خود با فراز و نشیبهای فراوانی همراه است.

صالحی امیری، خراسان رضوی را از نظر معنوی و ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی بلندگوی رسای معرفت و فضیلت برشمرد و افزود: نمی‌توان پذیرفت که استانی با این ظرفیت ارزشمند دارای آسیبهای اجتماعی نگران‌کننده‌ای باشد.

وی عنوان کرد: میزان تعامل در میان خانواده‌ها کاهش یافته و اعضای خانواده کمتر با هم در ارتباطند و جوانان بیشتر با همسن و سالان خود معاشرت دارند و تنها از خانواده انتظار دارند که از نظر مادی به آنها کمک کنند.

مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی با اشاره به آسیبهای اجتماعی گفت: جوانان از فیلمها و موسیقی‌های منفی به صورت نگران‌کننده‌ای استفاده می‌کنند و وارد فضای مجازی شده‌اند و با الگوپذیری از آن سبک زندگی و ساختارها و اقتضائات نسل جدید با نسل قدیم فاصله گرفته است.رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیازسنجی ذایقه‌های فرهنگی نسل جوان را از شورای فرهنگ عمومی خواستار شد و افزود: اگر تولیدات فرهنگی اثربخشی لازم را ندارد، باید فوری مواردی را که مورد نیاز و ارزشمند است، جایگزین آن کنیم.صالحی امیری طرح جایزه بزرگ نشان فردوسی را مورد اشاره قرار داد و در این باره اظهار داشت: با ایجاد کمیته داوران باید آثار برجسته ملی و بین‌المللی در ارتباط با فردوسی شناسایی و ملاکهای آن معرفی و با تجلیل از برترین‌ها در داخل کشور برای تجلیل به یونسکو پیشنهاد شود.

استاندار خراسان رضوی هم در گفت‌و‌گو با قدس و در جمع خبرنگاران گفت: در شورای فرهنگ عمومی استان چندین مناسبت به بحث گذاشته شد و جایزه بزرگ فرهنگی هنری فردوسی و بزرگداشت علی شیر نوایی مطرح و در دستورکار قرار گرفت.

علیرضا رشیدیان با اشاره به اینکه خراسان رضوی ظرفیتهای بالایی در زمینه فرهنگ و ادب دارد، گفت: باید این فرهنگ را به نحو تأثیرگذاری در میان مردم گسترش داد.

وی با تأکید بر اینکه خراسان رضوی پایتخت معنوی کشور است، افزود: در سال 2017 مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی کشور معرفی می‌شود و باید تمام ظرفیتهای فرهنگی را با بهره‌گیری از حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مؤسسات علمی و اندیشمندان و فرهیختگان در این راستا برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلندمدت تدوین و به اجرا درآید.

استاندار خراسان رضوی با اعلام اینکه اهداف فرهنگی از اهداف عالی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در شورای فرهنگ عمومی استان توانمندی‌های زیادی برای اجرای مقاصد فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی وجود دارد که باید از توان آن در راستای توسعه پایتخت معنوی و فرهنگی استفاده کنیم.

گفتنی است، در شورای فرهنگ عمومی استان طرح جایزه بزرگ فرهنگی و هنری فردوسی و همایش بین‌المللی اندیشه‌ها و آثار و خدمات امیرعلی شیرنوایی مطرح شد و زمینه‌های اجرایی آن مورد بررسی و در دستورکار شورا قرار گرفت و دکتر صالحی، مشاور رئیس جمهور در این باره پیشنهاد کرد این طرح پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح ملی به اجرا درآید.استاندار خراسان رضوی هم در این باره گفت: طرح بزرگ جایزه و نشان فردوسی کار بزرگی است که باید با هماهنگی همه دستگاه‌ها در خور شأن و منزلت شاعر حماسه‌سرای ایران به اجرا درآید.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی هم اظهار داشت: اتفاقی که می‌افتد باید جنبه‌های بین‌المللی آن با راهبرد همراه باشد و این راهبرد در گستره‌ای بر منطق ادبیات کهن استوار گردد و از نظر پژوهشی و فرهنگی مورد گفتمان فرهنگی قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم عنوان کرد: ستاد اجرایی با حضور همه دستگاه‌ها تشکیل خواهد شد و  حماسه‌پردازی‌های این شاعر ملی مورد توجه قرار گرفته و از ظرفیت سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی در این باره کمک گرفته می‌شود.

حمزه واقعی، مدیر مسؤول روزنامه قدس هم با بیان اینکه امکانات و ظرفیتهای لازم را برای همکاری با توسعه و ترجمان همایش بین‌المللی اندیشه‌ها و آثار و خدمات امیرعلی شیرنوایی در اختیار این همایش قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: مؤسسه فرهنگی قدس خدمات رایگانی برای برگزاری این همایش در اختیار انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان برای هر چه بهتر برگزار شدن این همایش در نظر خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم گفت: سهم شورای فرهنگ عمومی استان این است که تولید فرهنگ و امنیت کند و شورا می‌خواهد حساسیت ایجاد کند تا دستورکار شورا در جهت دستور کارهای کارآمد باشد.

سیدجواد حسینی با بیان اینکه خانواده، کانون انتشار تحولات اجتماعی است، افزود: جامعه ایران فرصتی طلایی دارد که باید از آن بخوبی استفاده کند و اگر کارکردها محقق نشود و بارش به دوش خانواده سنگینی کند، خانواده دچار فروپاشی می‌شود و باید پیوست پایداری ایجاد کرد و چاره‌ای برای کاهش ناهنجاری‌ها اندیشید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.