قدس آنلاین: بنابر روایات دنیا سختی ها و مصایب بسیار دارد اما بزرگترین و سخت ترین آنها را امیرمومنان علی (ع) یک مسئله می داند.

بزرگترين رنج و سخت ترين بلای این دنیا!

به گزارش قدس آنلاین، خوش خلقی و مدارا و نیکی با همسایگان از توصیه های قرآن است و در کنار خوشرفتاری با پدر و مادر و خويشاوندان و يتيمان و بينوايان، به این مسئله نیز تاکید دارد.

پیامبر اکرم (ص) با اشاره به اهمیت و جایگاه همسایه می فرمایند: «جبرئيل پيوسته مرا درباره همسايه سفارش مى كرد تا جايى كه گمان بردم به زودى او را ارث بَر [از همسايه اش ]خواهد كرد.»

همان حضرت (ص) می فرمایند: «احترام همسايه بر انسان، همانند احترام مادرش است.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «حُسن همسايگى ، خانه ها را آباد و عمرها را زياد مى كند.»

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «همسايه بد، بزرگترين رنج و سخت ترين بلا است.»

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «مردى خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد: مى خواهم خانه اى بخرم، دستور مى فرماييد كجا بخرم؟ در ميان جهينه يا مزينه يا ثقيف و يا قريش؟ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به او فرمودند: «اوّل همسايه، سپس خانه، اوّل همسفر، سپس سفر.»

علاوه بر این، روایات بر حقوق همسایگان نیز تصریح کرده اند.

امام سجاد (ع) در این باره فرموده اند: «اما حق همسايه ات اين است كه در غياب او آبرويش را حفظ كنى و در حضورش او را احترام نهى. اگر به او ظلمى شد ياريش رسانى، دنبال عيب هايش نباشى، اگر بدى از او ديدى بپوشانى، اگر بدانى نصيحت تو را مى پذيرد او را در خفا نصيحت كنى، در سختى ها رهايش نكنى، از لغزشش درگذرى، گناهش را ببخشى و با او به خوبى و بزرگوارى معاشرت كنى.»

رسول اکرم (ص) می فرمایند: «به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان نياورده است آن كس كه شب پوشيده بخوابد و همسايه اش برهنه باشد.»

امام کاظم (ع) فرموده اند: «خوش همسايگى تنها اين نيست كه آزار نرسانى، بلكه خوش همسايگى اين است كه در برابر آزار و اذيت همسايه صبر داشته باشى.»

منابع:

غررالحکم

تحف العقول

خصال

کافی

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.