رضا اسماعیلی، شاعر آیینی با بیان اینكه مشفق كاشانی پس از پیروزی انقلاب از نخستین شاعرانی بود كه به دعوت امام خمینی (ره) لبیك گفت، تاکید کرد: وی در تمام فراز و نشیب‌های این سال‌ها، همراه انقلاب بود.

مشفق از نخستین شاعرانی بود كه به دعوت امام (ره) لبیک گفت

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم یادبود مرحوم مشفق كاشانی شاعر پیشكسوت انقلاب اسلامی‌غروب روز دوشنبه 6 بهمن با حضور اعضای خانواده این شاعر و شخصیت‌هایی مانند محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده، علیرضا قزوه، محمدرضا سنگری، مرتضی سرهنگی، علی محمد مودب، مصطفی محدثی خراسانی، ناصر فیض، اسماعیل امینی، حسین اسرافیلی، صابر امامی، عباسعلی براتی‌پور، رضا اسماعیلی، حسین آهی، فریدون خشنود آهنگساز بسیاری از ترانه‌ها و اشعار مرحوم مشفق كاشانی، ناصر ضرابی‌زاده، محمدعلی قدمی، یاور همدانی، محمود حبیبی كسبی و جمعی از شاعران و دوستداران این شاعر فقید در مسجد حضرت امام خامنه‌ای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در تهران برگزار شد.

یادبود مشفق کاشانی

در ابتدای این مراسم، حاضرین برای شادی روح استاد مشفق کاشانی فاتحه خواندند. علی داوودی و كمال شفیعی هم در مقابل درب مسجد ایستاده بودند و از شخصیت‌ها و افرادی كه برای تسلی خاطر بازماندگان آن مرحوم و جامعه ادبی به این مكان می‌آمدند، استقبال می‌كردند.

هادی مولوی دوست مدیركل روابط عمومی‌و امور بین الملل حوزه هنری ضمن خوشامدگویی به حضار، بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‌درباره مرحوم مشفق كاشانی را قرائت كرد و سپس یاور همدانی از دوستان زنده یاد مشفق كاشانی غزلی را به این شاعر تقدیم كرد.

حسین اسرافیلی، شاعر پیشكسوت كشورمان، نیز با اشاره به صفا و زلالی روح مشقفق كاشانی، اظهار كرد: به دلیل همین روحیه بود كه از ابتدای انقلاب اسلامی، چتر حمایت ایشان بر سر همه شاعران كشور گسترده بود و نسل شاعران انقلاب مدیون بزرگواری‌های شاعرانی همچون مشفق هستند. اگر امروز زبان و بیان پاك در شعر انقلاب اسلامی وجود دارد، به دلیل حضور چنین شخصیت‌هایی بوده است.

یادبود مشفق کاشانی

این شاعر پیشكسوت كشورمان همچنین گفت: از تشییع استاد مشفق كاشانی كه بازگشتم تفألی به دیوان حافظ زدم و غزل معروف «ای هدهد صبا به سبا می‌فرستمت» آمد.

اسرافیلی در توضیح بیشتر شعر اخیر گفت: این غزل در رابطه با فتوت و جوانمردی و مهربانی‌های مشفق كاشانی و حسرت‌های ما است.

وی همچنین با بیان اینكه آثار بسیاری برای مشفق كاشانی سروده است، چند رباعی در مدح این شاعر انقلاب خواند كه یكی از رباعی‌ها به شرح زیر است: «این مرد كه رنگ فطرتش قرآنی است / مجموعه‌ای از مكارم انسانی است /سرحلقه اهل معرفت، اهل صفا / آوازه عشق ما مشفق كاشانی است».

رضا اسماعیلی، شاعر آیینی كشور، نیز با بیان اینكه مشفق كاشانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نخستین شاعرانی بود كه به دعوت امام خمینی (ره) لبیك گفت، افزود: آن مرحوم در تمام فراز و نشیب‌های این سال‌ها، همراه انقلاب بود.

یادبود مشفق کاشانی

وی ادامه داد: مشفق كاشانی در روزهای پایانی عمر خود با وجود آنكه فعالیت‌های روزمره را به دلیل كهولت سن به سختی انجام می‌داد، اما پر نشاط، باانگیزه و پرشور بدون احساس خستگی در تمام مسئولیت‌ها و جلسات شعری حضور پیدا می‌كرد و مشوق شاعران جوان بود. ایشان آنقدر سرشان شلوغ بود و با انگیزه كار می‌كرد كه احساس می‌كردم برای مرگ وقت ندارد.

اسماعیلی با اشاره به كتاب «خلوت انس» مشفق كاشانی، اظهار كرد: بسیاری از كسانی كه گزیده اشعار شاعران معاصر را گردآوری می‌كنند، حتی به صاحبان آثار اطلاع نمی‌دهند كه شعرشان در مجموعه‌ای منتشر شده است اما استاد مشفق كاشانی اصرار داشت كه به تمام شاعرانی كه در كتاب «خلوت انس» از آنها نامی به میان آمده، اطلاع داده شود و كتاب به دستشان برسد و به همین منظور هم ۲۰۰ جلد از كتاب را خودشان خریداری كردند تا برای شاعران ارسال كنند.

وی غزلی كه در زمان حیات مشفق كاشانی به وی تقدیم كرده بود را خواند كه به شرح زیر است:

من تو را می‌خوانم و عطر خیالت با من است
با توام ، وقتی غزل‌های زلالت با من است
بُعد منزل نیست بین عاشقان، ای مهربان !
دورِ نزدیكی به من، بوی وصالت با من است
خاطرات روشنت را می‌كنم هر شب مرور
در شب یلدای تنهایی، خیالت با من است
می‌روم هر شب به گلگشت بهار شعر تو
در شب شعر شكفتن، شور و حالت با من است
از سپهر شعر، مثل مِهر، می‌تابی به خاك
عكسی از لبخند خورشید جمالت با من است
كرده ای مسحور با ِسحر كلامت خلق را
شعرهای روشنت، ِسحر حلالت، با من است
در بلندِ آسمان شعر تو پر می‌كشم
تا كه طاووس خیالت؛ بوی بالت، با من است
شاعر آیینه‌ها! این شعر تقدیم تو باد
شكرِ این نعمت، كه لبخند زلالت با من است

یادبود مشفق کاشانی

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری نیز در سخنانی با تاكید بر اینكه برای پدر و مادر مشفق باید درود بفرستیم، اظهار كرد: آنها افراد بزرگی بودند كه در ۱۷ سالگی به مشفق گفتند، برای امام حسین (ع) شعر بگوید.

وی افزود: عزت مشفق كاشانی ناشی از این نبود كه شعر می‌گفت یا اینكه كتابش چاپ شده بود، عزتش ناشی از این بود كه دلش را به حسین بن علی (ع) گره زده و قلمش را وقف آن حضرت كرده بود.

علی انسانی شاعر و مداح اهل بیت (ع) نیز در پایان این مراسم به مداحی پرداخت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.