از زمان تجاوز رژیم صهیونیستی محور عملیاتی جنوب سوریه دارای اهمیت بسیار زیادی برای نظام سوریه و گروه‌های مسلح و حامیان آنها بوده است؛ در واقع این تجاوز اهداف واقعی دشمنان سوریه در محور را برملا کرد.

بررسی محورهای عملیاتی جنوب/چرا تروریست‌ها در جنوب موفق عمل می‌کنند+جدیدترین نقشه میدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، سوالی که این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته این است که «در جبهه عملیاتی جنوب سوریه چه می‌گذرد»؟

این جبهه دو هفته پیش در معرض حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفت و طی آن 6 نفر از رزمندگان حزب الله و یک سردار سپاه به شهادت رسید، حمله‌ای که به صورت مستقیم و بی‌واسطه انجام شد و مواضع حزب الله را مستقیما هدف گرفت.

غیر از آن این جبهه مدتی است، شاهد تحرکات گسترده گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله «جبهه النصره» است و نکته حائز اهمیت این است که این گروه‌ به شدت مورد حمایت رژیم صهیونیستی قرار دارد، به گونه‌ای که اگر حمایت‌ها زمانی در خفا صورت می‌گرفت، هم اکنون علنی و در تمام سطوح و انواع آن انجام می‌شود.

برای فهم و دریافت تحولات جاری در جبهه عملیاتی جنوب سوریه و دلیل اهمیت داشتن آن برای طرف‌های دشمن سوریه از جمله عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی لازم است، اندکی به عقب باز گردیم، زمانی‌که حزب الله لبنان منطقه «القصیر» را آزاد کرد و «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه‌ای در واکنش به این پیروزی تصریح کرد که «ما دست بسته نمی‌‌مانیم تا سپاه پاسداران و حزب الله سوریه را بگیرند»!

به موازات این اظهارات مطبوعات آمریکایی از آموزش چند هزار نفر از نیروهای سابق ارتش سوریه در اردن زیر نظر افسران این کشور و با پشتیبانی مالی عربستان سعودی خبرهایی منتشر کردند.

این رسانه در سال 2013 از خرید چندین هزار موشک ضد زره تاو ساخت آمریکا توسط عربستان سعودی نیز خبر دادند. در آن زمان برای بسیاری جای سوال بود که عربستان سعودی چرا این موشک‌ها را خریداری کرده است، چون به آنها اصلا نیاز نداشت، اما بعدها آشکار شد که ریاض این موشک‌ها را برای گرو‌ه‌های مسلح تروریستی فعال در سوریه خریداری کرده است.

سال 2013 به آموزش تروریست‌های سوری در اردن و توسط افسران آمریکایی در خاک اردن و با حمایت مالی عربستان سعودی پایان یافت تا این تروریست‌ها از اوایل سال 2014 از مرزهای مشترک سوریه و اردن در جنوب وارد استان «درعا» و از آنجا «قنیطره» شوند.

تا پیش از ورود این گروه‌های تروریستی مهمترین جبهه‌های عملیاتی سوریه را جبهه‌های عملیاتی شمال و شرق این کشور تشکیل می‌داد و اگرچه حضور و نفوذی در درعا داشتند، اما تحرکات آنها به سرعت با شکست مواجه می‌شد.

طی سال 2014 میلادی عناصر مسلح آموزش دیده آمریکا تقریبا در سراسر مرزهای سوریه با جولان اشغالی و اغلب روستاهای استان قنیطره سوریه نفوذ کرده و آنها را به تصرف خود درآوردند.

شهرهای مهم استان درعا یکی پس از دیگری توسط گروه‌های مسلح تصرف شد و اغلب پایگاههای مهم ارتش سوریه در استان درعا که وظیفه رصد تحرکات ارتش رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی را برعهده داشتند، مانند تل حاره و تل جابیه سقوط کردند.

در واقع حقایق میدانی جاری در جبهه عملیاتی جنوب سوریه نشان می‌داد که گروه‌های تروریستی طی سال‌های 2013 و 2014 تا عمق 60 کیلومتری خاک سوریه یعنی از مرزهای اردن تا دیرالعدس پیشروی کرده بودند تا نوبت به شهر «الشیخ مسکین» رسید. با سقوط بخشی از شهر الشیخ مسکین ارتش سوریه وارد عمل شد تا با پیشروی گروه‌های مسلح مقابله کنند و با توجه به اهمیت این محور عملیاتی حزب الله نیز وارد عرصه میدانی این منطقه شد.

محورهای مهم و فعال

در حال حاضر مهمترین محورهای عملیاتی جنوب سوریه شهرک‌های دلی، فقیع و سحیلیه در مرکز استان درعا است که تاکنون سه بار مورد حمله گروه‌های مسلح قرار گرفته و با مقابله ارتش سوریه مواجه و مجبور به عقب نشینی شده‌‌اند.

محور الشیخ مسکین

شهر الشیخ مسکین و مقر فرماندهی تیپ 82 ارتش سوریه که در این شهر قرار دارد، سقوط کرده است، اما بین الشیخ مسکین و شهر «ازرع» دو پایگاه نظامی ارتش سوریه وجود دارد که همچنان تحت کنترل ارتش و رزمندگان حزب الله است. شرکت برق و شاخه‌ای از تیپ 82 نیز همچنان تحت سیطره ارتش سوریه است.

محور دیر العدس

گروه‌های مسلح تروریستی بعد از سقوط «تل حاره:، «دیر العدس» را هم تصرف کردند. بعد از سقوط دیر العدس دو بار با تمام قوا به شهرک‌های «تل عرید» و «عین عفا» در شمال دیر العدس حمله کردند که با مقاومت ارتش سوریه، گروه‌های مسلح با دادن ده‌ها کشته و زخمی مجبور به عقب نشینی شدند.


موقعیت استان قنیطره در سوریه

محور قنیطره

در استان قنیطره گروه‌های مسلح تاکنون 5 بار تمام قوا به شهرهای «جبا»، «خان ارنبه»، «البعث»، «تل شعار» و «تل کروم» حمله کردند که با مقاومت ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی و برجا گذاشتن ده‌ها کشته و زخمی عقب نشینی کردند.

محور جدیه

مقر لشکر 9 ارتش سوریه در شهر «صنمین» واقع شده است. در غرب صنمین شهرک «جدیه» و داخل این شهرک گردان توپخانه جدیه قرار دارد که گروه‌های مسلح تاکنون دو بار آن را مورد حمله قرار دادند و در هر دو مرتبه ارتش سوریه حملات تروریست‌ها را دفع کرد.

 

محور بصری الشام

شهر بصری الشام شاهد درگیری‌هایی بین علوی‌های طرفدار نظام و مخالفان نظام است که اغلب آنها از اهل سنت هستند، اما بخش اعظم شهر همچنان در کنترل علوی‌ها و حامیان نظام سوریه است.

محور انخل

مقر تیپ 15 زیر مجموعه لشکر 9 ارتش سوریه در شرق «انخل» واقع شده است، گروه‌های مسلح هنوز حمله گسترده‌ای علیه این منطقه انجام نداده‌اند، اما محور انخل روزانه شاهد درگیری‌های پراکنده است.

محور عتمان

گروه‌های مسلح در «عتمان» تقریبا در محاصره ارتش سوریه هستند و قدرت تحرک زیادی ندارند و تلاش‌های آنها برای بستن راه درعا تاکنون با شکست مواجه شده است.

محور شهر درعا

گروه‌های مسلح چند بار طی سال‌های 2013 و 2014 میلادی سعی کردند، داخل شهر درعا پیشروی کنند، اما موفق به این امر نشده و با دادن تلفات از آن عقب نشینی کردند. در حال حاضر بخش اعظم شهر تحت کنترل ارتش سوریه است و تروریست‌ها تنها «درعا البلد»، بخشی از شهر درعا و اردوگاه آوارگان فلسطینی درعا را تحت تصرف خود دارند.

محور شرقی استان درعا چندان فعال نیست، ولی در این اواخر از شهرک‌های «علما» و «صوره» دو شهرک «نامر» و «قرفا» را مورد حمله موشکی قرار دادند و یک کاروان نظامی گروه‌های مسلح در نزدیکی شهرک «نعیمه» به دام کمین ارتش سوریه افتاد و بسیاری از آنها کشته و زخمی شدند.

گذرگاه مرزی «نصیب» با اردن از سمت استان «سویداء» تحت کنترل ارتش سوریه است و به نظر می‌رسد، این گذرگاه چون برای اردن ارزش اقتصادی دارد، در دستور کار حمله گروه‌های مسلح قرار نگرفته است.

محور جبل الشیخ

در محور جبل الشیخ شهرک‌هایی مثل بیت جن، مزرعه بیت جن، بیت سابر و کفرحور در تصرف گروه‌های مسلح است و این گروه‌های تلاش بسیاری دارند، این محور را به ریف قنیطره مرتبط کنند، به همین منظور شهر «سعسع» چندین بار مورد حمله این گروه‌های قرار گرفت که با ناکامی مواجه شدند.


غوطه غربی به رنگ بنفش مشخص شده

محور غوطه غربی

در محور غوطه غربی دمشق گروه‌های مسلح تروریستی تقریبا کاملا در محاصره ارتش سوریه هستند.

- شهرک «المعضمیه» شاهد برقراری آشتی ملی و مصالحه بوده و اهالی در حال بازگشت به منازل خود هستند.

- شهر «داریا» شاهد درگیری‌های روز مره بین عناصر مسلح و نیروهای ارتش سوریه است.

-  در جنوب دمشق هم نیروهای ارتش سوریه عناصر مسلح را به محاصره خود درآورده‌اند. این گروه‌ها سلاح سنگین و موشک‌های پیشرفته در اختیار ندارند.

- در «خان الشیح» گروه‌های مسلح آزاد راه دمشق - قنیطره معروف به آزاد راه «السلام» هر از چندگاهی مورد حمله قرار داده و نا امن می‌کنند، ولی ارتش سوریه منطقه را محاصره کرده و امنیت بزرگراه را تامین می‌کنند.

- در شهرک «طیبه» بین ارتش و عناصر مسلح درگیری گزارش شده است.

- در شهرک «عین البیضاء» ارتش سوریه گروه‌های مسلح را به محاصره درآورده و ارتباط آنها را با درعا قطع کرده است.


غوطه شرقی به رنگ کرم مشخص شده

محور غوطه شرقی

در محور غوطه شرقی دمشق گروه‌های مسلح و عناصر تروریستی از همه طرف در محاصره ارتش سوریه هستند، اما به دلیل تعداد زیاد آنها که به چند هزار نفر می‌رسد، انتظار می‌رود، جنگ در این محور به درازا بکشد. مهم‌ترین و بزرگترین تهدید برای دمشق همین منطقه غوطه شرقی است.

محور استان سویداء

اغلب ساکنان استان «سویداء» دروزی نشین هستند و تاکنون درگیری‌هایی از این استان گزارش نشده است.هم اکنون اولویت ارتش سوریه محورهای عملیاتی استان‌های درعا و قنیطره است، به ویژه آنکه گروه‌های مسلح در مناطق تحت تصرف خود کمپ‌های آموزشی، کارگاه‌های ساخت بمب و سلاح، انبارهای مهمات ارسالی از اردن توسط سعودی‌ها و آمریکایی ایجاد کرده‌اند.

تعداد عناصر مسلح در مناطقی که به رنگ سبز مشخص شده، به چند هزار نفر می‌رسد و بالطبع مناطقی که به رنگ قرمز مشخص شده‌اند، مناطق تحت کنترل ارتش سوریه است.

دلایل موفقیت گروه‌های تروریستی در جبهه عملیاتی جنوب

علت موفقیت گروه‌های تروریستی در نبردهای جنوب سوریه را باید در ائتلاف این گروه با یکدیگر ملاحظه کرد. در حمله گروه‌های مسلح تروریستی به شهر الشیخ مسکین و مناطق اطراف آن شاهد ائتلاف «جبهه النصره» با گروه‌های تروریستی مسلحی مانند «جبهه انقلابیون سوریه»، «ارتش آزاد»، «آزادگان شام» و غیره بودیم.

به همین دلیل است که این گروه‌ها اگرچه در این محور عملیاتی فاقد نیروی زرهی و آتش موثر توپخانه و حمایت هوایی هستند، ولی از قدرت تحرک بالا، انگیزه قوی و تجهیزات ضد زره بسیار خوب برخوردارند که از جمله آنها باید از موشک‌های تاو نام برد که نقشی اساسی را در موفقیت‌های آنها ایفا کرده است. گروه‌های مسلح تروریستی از این موشک‌ها برای هدف گرفتن و انهدام استحکامات اطراف پایگاه‌ها ارتش سوریه استفاده می‌کنند و سپس حمله گسترده خود را به پایگاه‌ها آغاز می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.