این روزها ماراتن انتخابات هشتمین دوره اتاق بازرگانی آغاز شده، اما آنچه دغدغه فعالان اقتصادی است،ورود نمایندگان بخش خصوصی است که دغدغه شان پیگیری مطالبات خاک خورده قانون و رونق کسب و کار باشد.

آغاز ماراتن برای ورود به اتاق/ اتاق مشاور سه قوه است/ رونق کسب و کار مطالبه از پارلمان بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها که بحث انتخابات هشتمین دوره اتاق بازرگانی نقل محافل و روزنامه‌های اقتصادی شده است شعارهای همه آنهایی که می‌خواهند تا یکی از کرسی های اتاق بازرگانی را از آن خود کنند، جالب است.

اما آنچه دغدغه فعالان اقتصادی است، تشکیل تیمی زبده از نمایندگان بخش خصوصی است که دغدغه شان پیگیری مطالبات خاک خورده بخش خصوصی بریا توسعه ظرفیت های تجاری و اقتصادی کشور در همه بخش هاست نه دسترسی به رانت اطلاعاتی!

زمانی بحث میدان دادن به بخش خصوصی و واگذاری یک سری از کارها از دولت به بخش خصوصی مطرح بود و اکنون در این دوره سخن از شایسته سالاری برای بازار رقابتی و دوری از ایجاد رانت به میان می آید.

اینکه چقدر از این شعارها رنگ و بوی واقعیت به خود می گیرد، سوالی است که پاسخ آن را سالهای بعد و در نتیجه عملکرد اتاق نشین ها خواهیم گرفت.

ثبت‌نام هشتمین دوره اتاق بازرگانی تهران از شنبه چهارم بهمن‌ماه آغاز شده و تا یازدهم بهمن‌ماه ادامه دارد که تاکنون بیش از 120 نفر برای رقابت در انتخابات اتاق تهران ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد مدارک 80 نفر کامل بوده و تایید شده است.

در این میان افرادی وارد میدان انتخاباتی شده اند که طی دو دوره اخیر به دلایل مختلف از جمله دلایل سیاسی از انتخابات به دور بوده اند.

به نظر می‌رسد با تغییر دولت و همچنین ایجاد فضای اقتصادی جدید که برداشته شدن تحریم‌ها نیز در آن بی‌تأثیر نیست، همه نگاه‌ها به زمانی پررنگ‌ شدن نقش بخش خصوصی در عرصه اقتصاد بود بر این است که بتوانند فضایی ایجاد کنند تا شایسته‌سالاری در فعالیت‌های اقتصادی چه در بخش خصوصی و چه دولتی برقرار شود که نمایندگان اتاق بازرگانی می‌توانند در این راستا نقش پررنگی را ایفا کنند.

سید حمید حسینی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با توجه به فضای جدید در کشور و تحولاتی که در حال رخ دادن است، باید سعی کنیم تا نیروهای جدید و نخبه را وارد اتاق‌های بازرگانی کنیم.

وی به ضرورت حضور همه جناح‌های سیاسی با تفکرات مختلف در کنار هم اشاره کرد و گفت:‌ شاید زمانی این امکان چندان فراهم نبود، اما اکنون امیدواریم تا در این دوره با کمک اصحاب رسانه این مهم محقق شود.

ضرورت ایجاد شایسته سالاری در بازار رقابتی و جلوگیری از رانت

جمشید عدالتیان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران یکی از وظایف اتاق بازرگانی را حمایت از فعالان عرصه اقتصادی می‌داند و می‌افزاید: باید اتاق بازرگانی را تبدیل به یک دیده‌بانی در سراسر کشور کنیم، تا جوانان نخبه به عنوان ذخیره آینده در آن رشد کنند و به اینکه دائم بگوییم بخش خصوصی و دولتی خاتمه دهیم.

وی تصریح می‌کند: اگر بازار را رقابتی کنیم مدیران شایسته بنگاه‌ها در بازار باقی خواهند ماند که ضرورت آن ایجاد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی به ویژه در عرصه صادرات است.

به اعتقاد این فعال عرصه بازرگانی اکنون وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است، هر فرد باید از مسیر سخت و سنگلاخی عبور کند که تشکل‌گرایی می‌تواند در رفع بسیاری از موانع مفید باشد.

برخی اتاق بازرگانی را فقط جایی برای دریافت کارت می دانند

وی با انتقاد از اینکه برخی اتاق بازرگانی را تنها جایی برای دریافت کارت می‌دانند، خاطرنشان می‌کند: ما باید با پیگیری‌ خود جایگاه اتاق بازرگانی را به عنوان مشاور سه قوه محکم‌‌تر کنیم. چرا که مشکلات اقتصاد کشور آنقدر زیاد است که نمی‌توان به تنهایی از دولت توقع داشت همه چیز را اصلاح کند، بلکه هر فعال اقتصادی باید گوشه‌ای از کار را بگیرد.

محسن چمن‌آرا نیز به این نکته اشاره می‌کند که اداره یک مکان غیر انتفاعی مانند اتاق بازرگانی کاملاً با اداره یک بنگاه متفاوت است و معتقدیم گره‌های کوری که در اقتصاد ایران وجود دارد، با ایجاد یک اتاق بازرگانی مطالبه‌محور تعامل سازنده‌ای با قوای سه گانه دارد، شکل خواهد گرفت.

قانون هایی خوبی که روی زمانی مانده و اتاق آن را مطالبه نکرده است

جهانبخش نورایی مدیرکل حقوقی سابق اتاق بازرگانی تهران معتقد است که ساختار اتاق بازرگانی قانون‌گریز است و در بخش‌هایی که باید به نفع اقتصاد کشور و رفع تنگنا‌ها قانون‌هایی که موجود است، پیگیری شود، قابلیت اجرایی ندارد.

وی می‌گوید: ما قانون بسیار وسیع و خوبی داریم که ظرفیت‌های زیادی را برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند، اما باید پرسید که چرا به دنبال آن نمی‌روند؟

نورایی یکی دیگر از ایراداتی را که به اتاق بازرگانی وارد کرد، آیین‌نامه مبهم نظارت بر انتخابات اتاق عنوان کرد و اینکه چرا باید اتفاقاتی که در برخی ادارات ناکارآمد می‌افتد، در اتاق بازرگانی هم اجرا شود.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌توان پشت سنگر بخش خصوصی پنهان شد، اما واکنش دیگری به خود گرفت و وقت آن رسیده است که بخش خصوصی نقش پررنگ‌تری را ایفا کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.