در حالی که سازمان ملل امکان رسیدن به یک توافق بر اساس مذاکرات پیشین در یمن را بعید ندانسته، نمایندگان گروه‌های سیاسی این کشور برای تشکیل "شورای ریاست‌جمهوری" متشکل از نمایندگان تمام احزاب یمنی آماده می‌شوند تا اداره کشور را به این شورا واگذار کنند. شورای امنیت نیز پشت درهای بسته به بررسی تحولات یمن پرداخت که نتیجه‌ای از این نشست مشاهده نشده است.

گزارش سازمان ملل از اوضاع بحرانی یمن/ تلاش حوثی‌ها برای تشکیل شورای ریاست جمهوری

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الاخباریه، شورای امنیت در این جلسه غیرعلنی که در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، تحولات اخیر یمن و چالش‌هایی که روند سیاسی در این کشور با آن مواجه است را مورد بررسی قرار داد.

 

15 عضو شورای امنیت در این جلسه به اظهارات جمال بن عمر، فرستاده دبیر کل سازمان ملل و مشاور ویژه او در امور یمن که از طریق ویدیو کنفرانس از محل اقامتش در صنعاء صحبت می‌کرد، گوش دادند و بن عمر اعضای شورای امنیت را در جریان آخرین تحولات سیاسی، امنیتی و حقوق بشر یمن و همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای پشت‌سر نهادن بن‌بست سیاسی در این کشور قرار داد.

 

وی تاکید کرد که از طریق برگزاری نشست‌های روزانه با طرف‌هایی که سند صلح و شراکت را امضا کرده‌اند، امکان رسیدن به توافق میان همه گروه‌ها را بررسی می‌کند.

 

در همین حال یک منبع دیپلمات به نقل از جمال بن عمر مدعی شد که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن و اعضای دولت وی در حصر خانگی به سر می‌برند.

 

این منبع خاطرنشان کرد که جمال بن عمر به اطلاع شورای امنیت رسانده که نقش سازمان ملل در یمن بسیار ضروری است و فرصت دستیابی به سازش همچنان وجود دارد.

 

جمال بن عمر در جلسه شورای امنیت با بیان اینکه یمن در لبه پرتگاه قرار دارد، تصریح کرد: احتمال از سرگیری درگیری‌های شدید هر لحظه وجود دارد. وی به اعضای شورای امنیت گفت که پرچم "جمهوری یمن جنوبی" بر تمامی نهادها در عدن برافراشته شده است و برخی از مناطق عملاً جدایی خود را اعلام کرده‌اند، هرچند که این مساله به صورت رسمی صورت نگرفته است.

 

پیشتر فرستاده سازمان ملل با رهبران جنبش انصارالله در چارچوب تماس‌های خود با گروه‌های سیاسی دیدار کرده بود.

 

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل با بیان این مطلب گفت: جمال بن عمر روزانه نشست‌هایی را با 16 حزب سیاسی برگزار می‌کند تا توافقی جهت پیشبرد گفت‌وگوها حاصل شود. وی همچنین تماس‌هایی را با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برقرار می‌کند و نگرانی‌ها نسبت به این مساله که تلاش‌ها در یمن نتیجه ندهد روز به روز بیشتر می‌شود.

 

همزمان بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای نسبت به تحولات صورت گرفته در یمن اظهار نگرانی کرد و از تمامی طرف‌ها خواست تا در مسیر گفت‌وگو با مشاور ویژه وی باقی بمانند.

 

از سوی دیگر سفیران 10 کشور ناظر بر طرح شورای همکاری خلیج فارس در یمن نسبت به خشونت‌ها در این کشور اظهار نگرانی کردندو در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند رئیس‌جمهوری یمن و اعضای دولت در نتیجه اعمال فشار "گروهی که می‌خواهد روند انتقالی را در این کشور تغییر دهد" استعفا دادند.

 

در این بیانیه آمده است مردم یمن با چالش‌های انسانی و امنیتی و همچنین تهدید القاعده در شبه جزیره عرب مواجه هستند. آنها خواهان ادامه روند سیاسی مسالمت‌آمیز و قانونی براساس جدول زمانی مشخص و بر مبنای نتایج گفت‌وگوی ملی و توافق صلح و شراکت شدند.

 

در همین حال نمایندگان گروه‌های سیاسی در یمن امکان تشکیل شورای ریاست‌جمهوری را که نماینده تمامی احزاب باشد، مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

در همین خصوص یکی از مسوولان جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که این جنبش درصدد تشکیل شورای ریاست‌جمهوری و نه دولت نجات ملی است.

 

علی العماد، مدیر دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن شایعه‌ها مبنی بر تشکیل دولت نجات ملی را تکذیب و تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر در حال انجام است، تشکیل شورای ریاست‌جمهوری به رهبری حوثی‌ها است.

 

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه مصری الیوم السابع، عنوان داشت: جنبش انصارالله در حال حاضر بر روی برگزاری چندین نشست با سوسیالیست‌ها و حزب ناصری و دیگر احزاب جهت تشکیل این شورا تمرکز کرده است.

 

وی درخصوص اینکه آیا عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن ریاست این شورا را بر عهده خواهد داشت یا خیر، گفت: رهبر جنبش انصارالله تمایلی برای ریاست این شورا یا هیچ منصب دیگری ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد‌ که جنبش انصارالله یمن فردا (چهارشنبه) نشست دیگری را با گروهی از احزاب سیاسی برگزار می‌کند تا به صورت نهایی به توافقی در خصوص این شورای ریاست جمهوری دست یابند.

 

از سوی دیگر برخی از منابع مدعی شده‌اند که جنبش انصارالله یمن خواهان تصدی پست‌های کلیدی در دولت از جمله معاونین، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، برخی وزارت خانه‌ها، دبیرخانه پارلمان و بخش نظارت و دارایی در بیشتر وزارتخانه‌ها و همچنین ریاست و معاونت ریاست دستگاه سیاسی امنیتی یمن را خواستار شده است.

 

الجزیره اعلام کرد که جنبش انصارالله همچنین خواهان تصدی پست‌های دیگری از جمله معاونت رئیس بانک مرکزی و معاونت دستگاه امنیت ملی و ریاست و یا معاونت رئیس مجلس شورا و ریاست کمیته مرزها و کمیسیون‌های نظارتی پارلمان و دیگر پست‌ها شده است.

 

از سوی دیگر آمریکا اعلام کرد که به دلیل تنش‌ها در یمن سفارتخانه خود را در صنعاء تا زمانی نامشخص بسته است. سفارتخانه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم برای حفظ جان کارمندان سفارتخانه و همچنین مراجعه‌کنندگان اتخاذ شده است.

 

پیشتر آمریکا تعداد کارمندان سفارتخانه خود را کاهش داده و علت این اقدام را شرایط امنیتی یمن اعلام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.