قدس آنلاین- تبریز: فرماندار شهرستان اسکو از آغاز طرح شناسنامه‌دار کردن فعالان صنعت روسری باتیک در سطح این شهرستان خبر داد و گفت: ۱۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ در این شهرستان به تولید روسری کلاقه‌ای مشغول هستند.

طرح شناسنامه‌دار کردن فعالان صنعت روسری باتیک در اسکو آغاز شد
به گزارش قدس آنلاین از تبریز،حیدر صادقی ظهر امروز در بازدید از کارگاه صنعت باتیک یا همان روسری کلاقه ای به ساماندهی فعالان در این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: روسری کلاقه‌ای یکی از صنایع مهم دستی و قدیمی اسکو  است که تنها در این شهرستان تولید شده و از شهرت جهانی برخوردار است.

وی صدور کارت مهارت بین‌المللی از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای را گامی مهم در ساماندهی این قشر از فعالان صنعت روسری کلاقه ای در اسکو برشمرد و گفت : با شناسنامه دار کردن فعالان این عرصه و صدور کارت مهارت بین‌المللی علاوه بر اینکه فعالان در این زمینه با معرفی به سازمان بیمه تامین اجتماعی تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند از مزایای دیگر ان نیز برخوردار شده و فعالیت آنها شناسنامه دار شده و ساماندهی می‌شوند .

صادقی تعداد کارگاه‌های تولید روسری کلاقه ای در شهرستان اسکو را بیش از 100 کارگاه کوچک و بزرگ عنوان کرد و افزود: برای اولین بار در کشور، آزمون مهارت از فعالان این صنعت در اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان اسکو توسط اداره آموزش  فنی و حرفه ای شهرستان اسکو به عمل آمده و به واجدین شرایط کارت مهارت بین‌لمللی ارائه می‌شود .‌

فرماندار شهرستان اسکو گفت : در مرحله اول 50 هنرمند فعال در زمینه صنعت باتیک در آزمون مهارت شرکت کردند.

مهم‌ترین صنایع دستی اسکو را می توان چاپ باتیک یا «کلاقه‌ای» دانست صنایع دستی که با چاپ کلاقه‌یی، نقش و نگار‌های مختلفی روی پارچه‌هایی با رنگ‌های متنوع چاپ می‌شود.

تنوع هنرهای بومی و منطقه‌ای شمال غرب کشور مخصوصا در استان آذربایجان شرقی بسیار محسوس است اسکو یکی از شهرهای توریستی و با قدمت می باشد که دارای صنایع دستی مختلف می باشد که مهمترین آن را شال و روسری های با چاپ کلاقه ای است.

شال و روسری‌ها با چاپ کلاقه‌ای متعلق به شهرستان اسکو است و تهیه و تولید آن‌ها قدمت بسیار طولانی دارد.

در چاپ کلاقه‌ای اسکو ، نقش و نگار روی پارچه‌های ابریشم چاپ می‌شود و نقوش چاپی پارچه کلاقه ای متنوع‌تراست و رنگ‌آمیزی مختلفی دارد. چاپ کلاقه‌ای در اسکو روی شال و روسری انجام می‌شود این هنر هنوز هم در بین مردم اسکو رواج دارد .

با صنایع دستی تولیدی در شهرستان اسکو علاوه بر درآمد‌های حاصله از طریق صادرات می‌توان روح فرهنگ و هنر این سرزمین را به جهانیان منتقل کنند و مسئولین امر به این نکته توجه کافی را داشته باشند

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.