رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید براینکه غرب و آمریکا به‌شدت نگران بازگشت تروریست‌ها به‌کشور‌هایشان هستند، می‌گوید: آمریکا و هم‌پیمانانش هنوز هم اردوگاه‌های متعددی در همسایگی سوریه برای تربیت و تسلیح تروریست‌ها فعال نگه داشته‌اند.

اظهارات بروجردی درباره فعالیت اردوگاه‌های تربیت تروریست آمریکایی در همسایگی سوریه

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به‌تعبیر «رابرت ماندل» معنی کردن مفهوم «امنیت ملی» در جهان امروز کار پیچیده‌ای است. در ساده‌ترین تعریف می‌توان امنیت ملی را این‌گونه تعریف کرد: توانایی یک ملت برای حفاظت از ارزش‌های حیاتی داخلی در مقابل تهدیدات خارجی.

در دیدگاه اسلامی امنیت ملی را باید در سایه اقتدار، استقلال، دانایی و توانایی، ارتباطات قوی و سازنده امت اسلامی در همه ابعاد و ایستادگی در برابر توطئه و تهدید دشمن پیگیری کرد.

امروزه هیچ کشوری در تأمین امنیت ملی، تنها به مقابله با تهدیدات نظامی بسنده نمی‌کند بلکه انواع تهدیدات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، روانی، رسانه‌ای و غیره در حفظ امنیت ملی در نظر گرفته می‌شود.

تحولات منطقه، ظهور و شکل‌گیری گروه‌های تروریستی، موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و غیره بهانه‌ای برای گفت‌وگو با علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی شد که مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: تحولات بین‌الملل و جریان افراط‌گرائی در اروپا در حال شکل‌گیری است، برخی معتقدند پیامدهای تشکیل گروهک‌های تروریستی گریبان‌گیر کشورهای حمایت‌کننده شده است، نظرتان در این زمینه چیست؟

علاءالدین بروجردی: پیدایش و گسترش پدیده شوم تروریسم در منطقه محصول عملکرد آمریکا است. از زمانی که آمریکا برای مقابله با اتحادیه جماهیر شوروی و اشغال خاک افغانستان با همکاری انگلیس و عربستان، اقدام به تربیت تروریسم در خاک پاکستان کرد، این پدیده شوم را در منطقه پایه‌گذاری کرد.

آمریکا در سال‌های اخیر برای مقابله با بشار اسد اقدام به آموزش، تسلیح و اعزام تروریست به این کشور کرده است. بعد از شکست آمریکا در این پروژه و زمانی که موفق نشدند در سوریه تغییر سازمان سیاسی دهند این مکر به خودشان برگشت و اکنون اکثر کشورهای غربی و آمریکا به‌شدت نگران بازگشت تروریست‌های شکست خورده به کشورهای خودشان هستند.

حوادث اخیر فرانسه نخستین هشدار به کشورهای غربی و آمریکا بود و آنها باید این موضوع را بسیار جدی بگیرند زیرا تا زمانی‌ که سیاست حمایت از تروریست‌ها از طرف آمریکا و هم‌پیمانانش ادامه داشته باشد، باید منتظر ابعاد گسترده‌تر تروریسم در منطقه و جهان بود.

اقداماتی از قبیل تشکیل ائتلاف ضدداعش بیشتر یک حرکت نمایشی است و آمریکا و هم‌پیمانانش هنوز هم اردوگاه‌های متعددی در همسایگی سوریه برای تربیت، آموزش و تسلیح تروریست‌ها فعال نگه‌داشته‌اند.

تسنیم: نظر حضرت‌عالی در مورد رفتار دوگانه آمریکا و عربستان در مبارزه با گروه‌های تکفیری و داعش چیست؟

علاءالدین بروجردی: بدون تردید عربستان در پیدایش و تقویت گروه‌های تروریستی نقش بزرگی را در کنار چند کشور دیگر منطقه ایفا کرده ولی زمانی که آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها احساس می‌کنند گروهک‌های تروریستی به خطوط قرمز آنها تجاوز کرده‌اند، طبیعی است که احساس نگرانی و موضع‌گیری می‌کنند.

حوادثی که در مرز عربستان رخ داد و منجر به کشته شدن مرزبانان عربستان توسط داعش شد، نخستین زنگ خطر و هشدار به عربستان بود. این عمل نشان داد داعش برنامه گسترده‌ای برای عربستان هم طراحی کرده و همین عوامل سبب اعمال سیاست‌های متناقض توسط برخی کشور‌ها از جمله عربستان در برابر داعش شده است، تا جایی که گروهک‌های تروریستی و داعش وارد خط قرمز منافع و امنیت عربستان و آمریکا نشوند، مورد حمایت آنها هستند ولی وقتی که به خط قرمز‌های آنها تجاوز کنند آمریکا و عربستان احساس نگرانی کرده و به فکر تقابل می‌افتند و این سردرگمی واقعیتی است که در بین سران آمریکا و کشور عربستان وجود دارد.

ظهور داعش در منطقه سیاست راهبردی آمریکا و اسرائیل است و این کشورها داعش را برای پیشبرد سیاست‌های خود در منطقه خاورمیانه به وجود آوردند زیرا دشمنان همواره به‌دنبال ایجاد اختلاف در جهان اسلام هستند. کشورهای غربی خواهان عدم پیشرفت کشورهای اسلامی هستند.

باید به این نکته نیز توجه داشت که آمریکا و هم‌پیمانانش به‌دنبال یافتن بازار فروش سلاح، حضور در منطقه استراتژیک خاورمیانه، گسترش نیروهای نظامی در این منطقه حساس هستند.

تسنیم: با توجه به حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده و درخواست دولت برای دوری از حواشی، تحلیل شما از دور اول مذاکرات هسته‌ای چیست؟ آیا دور جدید مذاکرات می‌تواند پیشبردی در اهداف داشته باشد؟

علاءالدین بروجردی: شبکه‌های گسترده تبلیغاتی جهان متعلق به آمریکایی‌ها است به همین دلیل فضای منحرف کردن افکار عمومی را در اختیار دارند. آنها با استفاده از همین ابزار در یک تبلیغ گسترده این باور را القا کرده بودند که ایران به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است، چیزی‌که به هیچ وجه در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

ایران به‌صورت قاطع مخالف ساخت و گسترش سلاح هسته‌ای و بنیان‌گذار ایده «خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای» است. مذاکرات هسته‌ای «منطق قوی ایران» را به نمایش گذاشته و سبب شکست تبلیغات سوء آمریکا علیه ایران شد؛ در واقع دنیا در عمل به این باور رسیده که ایران نماینده مذاکره در منطقه است.

در مورد آینده مذاکرات دو حالت متصور است، یک حالت پیروزی در مذاکرات است که سبب برداشته شدن تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران می‌شود که در این حالت اصول توانمندی‌های هسته‌ای کشور که پشتوانه بین‌المللی نیز است، حفظ می‌شود.

حالت دوم  شکست مذاکرات است و حداقل سودی که در این حالت نصیب ایران می‌شود تغییر باور دنیا نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران و رسیدن افکار عمومی به این موضوع که ایران اهل تعامل و منطق و به‌دنبال برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است.

تسنیم: ارتباط مجلس شورای اسلامی با دولت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

علاءالدین بروجردی: به‌عنوان اصول‌گرایانی که خودمان را سربازان ولایت می‌دانیم، باید رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان ملاک عمل و تصمیم‌گیری ما باشد در عین حال ایشان بر این حق مجلس بارها تأکید فرمودند که مجلس وظیفه نظارت بر دولت را انجام دهد و در برخی موارد اگر برخوردی با دولت می‌شود آن برخورد در چارچوب وظیفه نظارتی است.

رویکرد کلی مجلس حمایت از دولت در انجام مسئولیت‌ها است. در جنگ اقتصادی تحمیلی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نیز همه باید کمک کرده تا این توطئه دشمنان خنثی شود.

تسنیم: با توجه به اینکه شما در روز آخر رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) همراه حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور در این رزمایش حضور داشتید، وضعیت ارتش جمهوری اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علاءالدین بروجردی: وضعیت نیروی دریایی ایران بسیار خوب است. اقتدار امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست. پیش از انقلاب رژیم شاه به‌طور کامل همسو و هم‌جهت با قدرت‌های بزرگ جهان و در واقع فرمانبردار و حافظ منافع آمریکا و انگلیس در منطقه بود و از نظر تسلیحات نظامی وابسته به کشورهای غربی بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.