پلیس ضد شورش روسیه به یکی از شبکه‌های تلویزیونی وابسته به تاتارهای کریمه، اقلیتی قومی که مخالف اشغال این شبه‌جزیره به دست روس‌ها هستند، یورش برد.

حمله پلیس ضدشورش روسیه به شبکه تلویزیونی تاتارهای کریمه
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در اقدامی که سازمان امنیت و همکاری اروپا آن را نقض آزادی رسانه‌ها توصیف کرده، چند ده تن از نیروهای مسلح وارد مرکز شبکه تلویزیونی «آی، تی، آر» در مرکز منطقه سیمسفروپل شده و برخی از تجهیزات و سرورهای این شبکه را کشف و ضبط کردند.

لیلیا بودوژورووا، معاون مدیر اجرایی این شبکه در این باره گفت: این اولین باری است که چنین حمله‌ای رخ می‌دهد.

وی در این باره افزود: مأموران پلیس و بازرسان بعدازظهر شبکه را ترک کرده و به همراه خود تعدادی از آرشیوهای مهم فیلم‌ها را بردند.

در همین حال کمیته تحقیقات واقع در مسکو در رابطه با این حمله اعلام کرد، این اقدام به منظور تحقیقات درباره مرگ دو فعال مدنی پس از راهپیمایی فوریه سال گذشته در مقابل شورای شهر انجام شده است.

به گفته این کمیته در تظاهرات فوریه سال گذشته، هزاران تن از تاتارهای کریمه و فعالان حامی روسیه حضور داشتند. اکنون این کمیته روسی مدعی شده است که شبکه ای تی آر فیلم‌هایی دارد که می‌تواند به این تحقیقات کمک کند.

بودوژورووا در این‌باره نظر دیگری دارد. به گفته او دو فرد سالمند در حمله روز تظاهرات کشته شدند. این تظاهرات یک روز پیش از اشغال شورای شهر به دست مردان مسلح و برافراشته شدن پرچم روسیه اتفاق افتاده بود.

در همین حال حدود نیمی از تاتارهای کریمه، قومی مسلمان که زادگاهشان این شبه‌جزیره دریای سیاه است، در زمان استالین از سوی وی به همکاری با نازی‌ها متهم و از مرکز آسیا اخراج شدند. بازماندگان این قوم تقریباً 40 سال بعد و در دهه 1990 و پس از فروپاشی شوروی توانستند به سرزمین خود بازگردند.

در همین حال اکثریت این قوم 300 هزار نفره با حکومت روسیه بر کریمه مخالفند و رفراندوم مورد مناقشه مارس سال گذشته را تحریم کردند.

مقامات جدید روسی در این منطقه اما فعالان تاتار را بازداشت، اعضای آنها را از شورا اخراج و شبکه تلویزیونی‌شان را که به سه زبان روسی، تاتار و اوکراینی فعال است، به افراط‌گرایی متهم می‌کنند.

همزمان رفعت چوباروف، رئیس مجلس اقلیت تاتارهای کریمه ادعا می‌کند، تحقیق درباره تظاهرات سال گذشته به عنوان ابزاری برای اعمال محدودیت بر شبکه تاتارها استفاده شده است.

در پی این واقعه، سازمان امنیت و همکاری اروپا با اعلام این مساله که شبکه تاتارها باید به سرعت فعالیت خود را از سر بگیرد، این اقدام را محکوم کرد.

نماینده این سازمان در امور آزادی رسانه‌ها طی بیانیه‌ای اظهار کرد: این اقدام نقض آزادی و استقلال رسانه‌هاست و سازمان امنیت و همکاری اروپا آن را تحمل نخواهد کرد.

این حمله چند روز پس از سخنان فرمانده سابق اوکراینی که به مبارزه با نیروهای روسی می‌پرداخته، صورت گرفت.

ایکور استرلکوف، وزیر سابق جدایی‌طلبان در اظهاراتی مدعی شد، مقامات محلی کریمه طی اشغال این منطقه به دست روسیه به دولت کی‌یف وفادار بودند. این اظهارات به شدت با خوانش کرملین از چگونگی اشغال کریمه متناقض است. روس‌ها ادعا می‌کنند بدون هیچ اعمال فشاری بر مقامات کریمه این منطقه را اشغال کردند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.