گروه گزارش ویژه- فرزانه غلامی - سرانجام و پس از سالها انتظار راه آهن تهران- مشهد به عاملیت بانک صنعت و معدن برقی می شود.

اعتبار 2 میلیارد دلاری راه آهن برقی تهران- مشهد تأمین شد

به گزارش خبرنگار ما، این خبر خوش را روز گذشته مدیر عامل بانک صنعت و معدن در نشستی با اصحاب رسانه اعلام کرد تا بدین وسیله آرزوی دیرینه زائران حرم رضوی به تحقق نزدیک شود و  آن طور که در گذشته تخمین زده شده، مدت زمان این سفر از حدود 13 ساعت به 6 ساعت کاهش می‌یابد.

 

 اعتبار 2 میلیارد دلاری

بر اساس اظهارات علی اشرف افخمی بیش از دو میلیارد دلار برای برقی کردن خط آهن تهران- مشهد از محل خط اعتباری چین گشایش اعتبار خواهد شد؛ پروژه عظیمی که به گفته کارشناسان اگر اجرایی شود، مصرف انرژی تا 85 درصد کاهش می یابد و برای بیش از 12 هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد، مطالعات این طرح تا 24 اسفند ماه به اتمام برسد.

گشایش اعتبار طرحهای فولادی

افخمی همچنین به گشایش اعتبار هفت طرح بزرگ فولادی کشور از محل خط اعتباری چین در یک ماه و نیم گذشته اشاره کرد و گفت: در آینده نیز طرحهای زیرساختی و پتروشیمی از محل این خط اعتباری گشایش اعتبار خواهد شد.

به گفته مدیر عامل صنعت و معدن، از محل خط اعتباری هند هم تا پایان امسال 150 میلیون دلار برای تجهیزات راه آهن گشایش اعتبار خواهد شد که به صورت  صد درصد فاینانس خواهد بود.

این مدیر شبکه بانکی به تأمین مالی 36 طرح در 9 ماهه امسال از سوی بانک متبوعش اشاره کرد که در مرحله بهره برداری هستند و تعداد این طرحها  تا پایان سال به عدد 58 خواهد رسید. به گفته وی، با بهره برداری از این طرحها که 4500 میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری شده 6700 شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.

افخمی با بیان اینکه بانک صنعت و معدن همچنان در فهرست تحریمی هاست، افزود: با وجود محدودیتها بیش از  سه میلیارد دلار از  طریق صندوق توسعه ملی گشایش اعتبار داشته ایم و طرحها به سمتی پیش می روند که طی دو سال آینده تجهیزات مورد نیازشان به کشور وارد می شود.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه آثار منابع صندوق توسعه ملی بر تولید، آرام آرام خود را نشان می دهد و تاکنون 230 طرح از منابع ارزی آن استفاده کرده اند.

به گفته وی، از منابع ریالی این صندوق نیز بیش از هزار میلیارد تومان برای 380 شرکت و  طرح استفاده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.