گروه میهن - محمود مصدق - شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر درآمدهای پایدار نسبت به لایحه جدید دولت مبنی بر تغییر مسیر واریز مالیات بر ارزش افزوده هشدار داد.  

کاهش یک درصد دیگر سهم شهرداری از ارزش افزوده

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورا  در واکنش به این لایحه گفت: مالیات بر ارزش افزوده در حقیقت همان عوارضی است که قبلا شهرداری از شرکتها می گرفت که برای این نهاد اجتماعی درآمد پایدار محسوب می شد.

مهندس مهدی  چمران با اشاره به اینکه در برنامه سوم توسعه اقتصادی سهم شهرداری از عوارض و مالیات بر ارزش افزوده،  سه درصد می  رسید، افزود: پس از مدتی یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را نیز برای ارتقای سطح بهداشت و درمان هزینه کردند و از آنجا که این مقوله درمان بسیار مهم و ضروری است کسی اعتراضی نکرد، اما حالا می‌خواهند مقداری دیگر کم کنند و این در حالی است که بارها از شهرداری‌ها خواسته‌ شده از فروش تراکم و فشار بر مردم خودداری کنند .

وی با اشاره به اینکه 82 درصد هزینه خرید اتوبوس با وزارت کشور و فقط 17 درصد سهم شهرداری است، تصریح کرد: با این وجود نه تنها  دولت سهم خود را نمی دهد، بلکه مرتب از سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده  را کاهش می دهد .

وی با تاکید بر اینکه شهرداری ها به  مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک منبع درآمدی پایدار دلخوش هستند، می افزاید: سیاست دولت در این رابطه باید اصلاح شود، زیرا مالیات بر ارزش افزوده و عوارض حق شهرداری است و به این نهاد کمک می کند  از حالت فشل بودن خارج شوند. وی گفت: وقتی شهرداری پول ندارد مجبور می‌شود کارهایی بر خلاف مصالح عمومی انجام دهد و شوراها نیز گیر می‌کنند.

 

 ارزش افزوده به مالیات تبدیل می‌شود

 رئیس کمیسیون عمران شورا نیز با اشاره به عضویتش در کارگروه فرعی کلانشهرهای دولت گفت: در دولت قبل بحث ارزش افزوده و تجمیع عوارض از نظر قانونی مدتش تمام شد و دولت باید لایحه جدیدی را تدوین کند که  این اتفاق در حال رخ دادن است. اما نکته اینجاست که  در این لایحه اختیارات شورا در بحث اخذ عوارض به سمت دولت سوق داده می‌شود، در حالی که در دوره‌های گذشته بسیاری از حقوق از شورا گرفته شده  است، بنابراین به طور قطع تصویب این لایحه برای تهران برایند منفی خواهد داشت .

احمد دنیامالی با اشاره به تضارب آرا بین وزارتخانه های کشور و اقتصاد گفت: باید فکری به حال سوق دادن عوارضی که حق مردم تهران است اندیشیده شود.

 

 کاهش بودجه شهرداری تهران در بخش حمل و نقل

در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با  تاکید برشفاف سازی بودجه سال 94 گفت: بیشتر موارد در بخش توسعه حمل و نقل عمومی نسبت به سال 93 کاهشی است،  براین اساس چگونه شهرداری می خواهد شعار زمین پاک و آسمان آبی را محقق سازد؟

دکتر حافظی با اشاره به اینکه شهرداری مدعی است بودجه سال آینده بیش از 70درصد برای توسعه زیرساخت و تملک دارایی هاست و کمتر از 30 درصد آن به هزینه های جاری و نگهداشت اختصاص یافته، گفت: در لایحه بودجه بسیاری از موارد از بخش نگهداشت به تملک منتقل شده است.

 وی تصریح کرد: پیش از این در لوایح سنواتی، تمامی موارد به ریز و به تفکیک شامل بودجه مصوب سال قبل، عملکرد ده ماهه سال جاری و پیشنهاد برای سال آتی دقیقا ذکر می شد تا قابل مقایسه و تحلیل و تصمیم گیری باشد، اما امسال لایحه بودجه این گونه نیست و تنها پیشنهادهای سال آتی درج شده و قابلیت مقایسه، عملکرد و مصوبات سال قبل را نداشته است و اعضای شورا باید در کمتر از یک ماه بودجه 4 هزار صفحه ای را مطالعه و بررسی کنند.

جلسه  صبح دیروز شورای شهر تهران درحالی در خیابان بهشت جریان داشت که شماری از دانشجویان و فعالان محیط زیست مقابل در اصلی ساختمان شورای شهر نسبت به عملکرد شورای شهر و مدیریت شهری تهران معترض بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.