عباسعلی سپاهی یونسی: قدس ویژه خراسان - مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت امسال به مناسبت ایام دهه فجر چند پروژه گازرسانی با هزینه 530 میلیارد تومان در شهرها و روستاهای استان به بهره برداری می رسد.

1300 روستای خراسان رضوی نیازمند گازرسانی است

حبیب ا... صادقی  که دیروز در جمع اهالی رسانه صحبت می کرد با بیان این که  این شرکت از بهمن سال 92 تا بهمن سال جاری 11 میلیارد و صد میلیون متر مکعب گاز طبیعی بین بخش های مختلف اعم از خانگی، تجاری، نیروگاهها و...توزیع کرده است افزود: این مقدار با افزایشی 10 درصدی روبرو بوده است.

وی درباره پروژه های گازرسانی در استان نیز گفت: در همین مدت یک ساله  ۱۴۹ روستا استان را گاز رسانی کرده ایم که از این تعداد 95 روستا در طول سال بهره برداری شده است و در دهه فجر امسال گازرسانی به ۵۵روستا به بهره برداری خواهد رسید.

وی درباره دیگر پروژه های گازرسانی  در استان گفت: امسال شاهد بهره برداری از 2 خط انتقال شامل خط انتقال تقویتی نیروگاه نیشابور و فولاد نیشابور و دیگری قطعه اول خط  انتقال گازرسانی به شهر ریوش خواهیم بود.

صادقی درباره تعداد روستاهای گازرسانی شده استان گفت: در حال حاضر ضریب برخورداری خانوار روستایی  در استان۶۷ درصد است  و برای رسیدن به ضریب صد درصد باید به ۱۷۱ هزار خانوار که در هزار و 300 روستا زندگی می کنند باید گازرسانی شود. 

وی درباره شرایط گازرسانی به روستاهای استان نیز گفت : طبق آن چه مصوب شده است برای گاز رسانی به روستای نیازمند به گازرسانی اول باید روستا دارای 20 خانوار باشد و جمعیت آن بالای 100 نفر باشد  و شرط دوم این است که هزینه تمام شده گاز رسانی  به هر خانوار نباید از ۶۰ میلون ریال بیشتر باشد.

وی تعداد روستاهای گازدار استان را هزار و 175 روستا عنوان کرد و افزود: علاوه بر این  ۹۸ روستا  نیز پروژه های گازرسانی به آنها توسط پیمانکار در دست اجرا می باشد و در مجموع درصد برخورداری خانوارهای روستایی از گاز در استان 3 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

صادقی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره شکایت های مردمی درباره گاز رسانی نشدن به بعضی منازل در بعضی مناطق مشهد خاطر نشان کرد:  به صورت کلان منطقه ای در مشهد نیست که گاز رسانی نشده باشد هر چند همیشه حفره های خالی وجود دارد که شامل ساخت و سازهای جدید و منتظر گازرسانی  و یا تغییر کاربری هاست و البته در این میان برخی ساخت و سازهای غیر مجاز هم  وجود دارد  که خدمات گاز و برق و آب را طلب می کنند اما شهرداری این اجازه را به آنها نمی دهد.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی  در ادامه گفته های خود درباره میزان مصرف گاز در یک روز  در شهر مشهد گفت: مصرف گاز در مشهد در یکی دو روز گذشته در مشهد از مرز   51  میلیون متر مکعب گذشته است در حالی که سال گذشته بیشترین رکورد مصرف ما در یک روز 43 میلیون متر مکعب بوده است.

در این نشست همچنین حسن افتخاری  مدیر مهندسی و اجرای طرحهای شرکت گاز خراسان رضوی درباره وضعیت گازرسانی به حاشیه شهر گفت: بحث الحاقیات مشهد پروژه سنگینی است و طبیعی است که چون بسیاری از این ساخت و سازها خارج از محدوده خدماتی بوده اند فاقد خدمات  زیر بنایی مثل گاز باشند و ساخت و سازها هم بر اساس طرح تفصیلی مصوب نبوده است.

وی ادامه داد : برای این که بتوانیم کاری اساسی در این بخش انجام دهیم اولین گام تهیه طرح تفصیلی است که  بر اساس آخرین جلسات  قرار است که ظرف مدت ۶ ماه آینده  طرح تفصیلی مصوب و به دستگاههای اجرایی خدماتی از جمله شرکت گاز ابلاغ کنند.البته به دنبال این هستیم که قانون زمین شهری را اجرایی کنیم تا آماده سازی ها  بدون اجرای تاسیسات زیر بنایی اجرا نشود.وی خاطر نشان کرد: ۱۱۰ میلیارد تومان  اعتبارات مورد نیاز  برای این طرح ها است که شرکت  گاز در بسته پیشنهادی  به دولت ارایه داده است که امیدواریم در یک دوره زمانی۳ ساله  برای حاشیه شهر و تقویت خطوطی که مورد نیاز است تامین شود.

در این جلسه همچنین ایمانی فر رئیس روابط عمومی شرکت گاز درباره گاز گرفتگی ها و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه گفت: در این بحث حوادث مرتبط با گاز گرفتگی حدود ۱۰ تا ۱۵ دستگاه مرتبط هستند و شرکت گاز با توجه به واگذاریهای مسؤولیت ها جزء شرکت هایی است که کمترین مسئولیت را دارد اما بیشترین هزینه را در این بخش با 150 میلیون تومان انجام داده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.