مهناز خجسته نیا:   قدس ویژه خراسان - شهردار مشهد روز گذشته لایحه بودجه عملیاتی 93 هزار میلیارد ریالی سال 94 را تقدیم هیات رئیسه شورای اسلامی این شهر کرد.

لایحه بودجه 93 هزار میلیارد ریالی شهرداری مشهد تقدیم شورا شد

به گزارش خبرنگار ما، با تقدیم این لایحه پرونده بررسی بودجه سال آینده شهرداری مشهد در پنجاه و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد کلید خورد.

شهردار مشهد در تشریح جزییات بودجه سال 94 گفت: بودجه سال آینده شهرداری مشهد از حیث منابع 93 هزار و 381 میلیارد و 97 میلیون و 437 هزار ریال است.

مرتضوی با بیان اینکه لایحه بودجه سال 94 سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری مشتمل بر ماده واحده و 20 تبصره و سه پیوست می باشد، افزود: پیوستهای آن شامل اعتبار طرحهای تملک دارایی سرمایه ای و مالی، بودجه اقتصادی و مدیریتهای اجرایی «طرحهای آبکوه، عامل، میدان شهدا و پادگانها» و بودجه سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری است.

وی افزود: درآمدهای عمومی دو هزار و 700 میلیارد تومان، دارایی‌های مالی هزار و 900 میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بیش از چهار هزار و 200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

شهردار مشهد با اشاره به تقسیم درآمدهای عمومی به سه دسته اظهار داشت: دو هزار و 300 میلیارد تومان درآمد نقدی، 240 میلیارد تومان درآمد شبه نقد و  183 میلیارد تومان کمک‌ دولت نیز در بودجه سال 94 شهرداری مشهد پیش‌بینی شده است.

وی واگذاری‌های دارایی‌های مالی را مشتمل بر هزینه های قطار شهری یا اخذ منابع برای قطار شهری معادل 600 میلیارد تومان، صندوق توسعه ملی 270 میلیارد تومان، اوراق فروخته شده قبلی که به سال 94 منتقل می‌شود 260 میلیارد تومان، تامین منابع از اوراق و تسهیلات برای منطقه ثامن 200 میلیارد تومان، منطقه آبکوه 200 میلیارد تومان و کمربند جنوبی را 100 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بودجه سال 94 شهرداری مشهد از حیث مصرف 93 هزار و 381 میلیارد و 97 میلیون و 438 هزار ریال است که در چند سرفصل تعریف می‌شود.

به گفته وی، اعتبارات هزینه‌ای و حقوق و مزایا 150 میلیارد تومان، پشتیبانی 100 میلیارد تومان، فرهنگی و اجتماعی 82 میلیارد تومان، اتوبوسرانی بخش سازمانی 67 میلیارد تومان و بخش خصوصی 25 میلیارد تومان،آتش نشانی 57 میلیارد تومان، خدمات شهری 290 میلیارد تومان، هزینه‌های اجرای هدفمندی یارانه‌ها 80 میلیارد تومان، نظارت بر ساخت و سازها 16 میلیارد تومان و شرکت بهره‌برداری قطار شهری 31 میلیارد تومان است. ‌

* بودجه سال 94 سازمانها و شرکتهای شهرداری

شهردار مشهد گفت: تملک دارایی‌های مالی و بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت دو هزار و 160 میلیارد تومان است که  باید تا اسفند 94 این مبلغ پرداخت شود.

مرتضوی با بیان اینکه تملک دارایی‌های مالی هزار و 274 میلیارد تومان و جمع مصارف 8 هزار و 935 میلیارد تومان خواهد بود، افزود: بودجه سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری مشهد چهار هزار و 23 میلیارد تومان است.

به گفته وی، بودجه شهرداری مشهد از حیث سقف ریالی پس از تهران دومین بودجه کلانشهرهای کشور است و از حیث سرانه کل و عمرانی رتبه اول بین کلانشهرها را در اختیار دارد.

* 1360 میلیارد ریال به بخش فرهنگی و اجتماعی

شهردار مشهد توجه ویژه به مقوله فرهنگ را در بودجه سال آینده شهرداری مورد تاکید قرار داد و گفت: در این لایحه هزار و 360 میلیارد ریال برای احداث فرهنگسرا، آموزشهای شهروندی، فعالیتهای فرهنگی، اطلاع رسانی و روزنامه شهرآرا پیش بینی شده است.

به گفته وی فعالیتهایی در راستای احداث زائرسرای ارزان قیمت، مجموعه های ورزشی در حاشیه شهر و پروژه فرهنگی مشارکتی نیز در بخش فرهنگی و اجتماعی بودجه 94 قرار گرفته است.

مرتضوی در خصوص پروژه‌های بزرگ سال 94 نیز اظهار داشت: مصمم هستیم خط یک قطار شهری در سه ماه اول سال 94 به‌ بهره‌برداری برسد مگر اینکه در واردات تجهیزات با مشکل مواجه شویم.

وی با بیان اینکه برای خط 2 قطار شهری نیز 637 میلیارد تومان اعتبار ارزی و ریالی پیش‌بینی شده، از آغاز عملیات اجرایی خط 3 قطار شهری مشهد در دهه فجر امسال خبر داد.

وی افزود: برای جابه جایی پادگانهای مشهد نیز 900 میلیارد تومان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

مرتضوی در پایان گفت: طبق عملکرد سالهای 86 تا 92، بودجه جاری شهرداری مشهد باید هزار و 113 میلیارد تومان در نظر گرفته می شد که با مدیریت هزینه و صرفه جویی 950 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی با اشاره به افزایش 11 درصدی اعتبار این بخش از بودجه افزود: این مبلغ برای حقوق و مزایا و کمکهای رفاهی هزینه خواهد شد.

*در حاشیه

- جلسه علنی روز گذشته سه دستور کار داشت که دو دستور آن بنا به رأی اعضا برای بررسی بیشتر از دستور کار خارج شد.

- افزایش تعرفه مشارکت مالی شهروندان در ایجاد تسهیلات برای طرحهای آب و فاضلاب یکی از این دستورها بود که عضو مخالف آن معتقد بود نباید به بهانه دهه فجر و جلوگیری از افزایش نرخها عوامفریبی کرد.

- تفریغ بودجه سال 92 نیز دستور دیگری بود که به دلیل قانع نشدن اعضا از توضیحات حسابرس شورای شهر به جلسه بعد موکول شد.

- در این جلسه ذاکرالحسینی رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد در نطق پیش از دستور گفت: طبق تراز مالی برنامه عملیاتی طرح جامع، حدود 100 هزار میلیارد تومان برای تأمین اجرای سرانه های شهری مورد نیاز است که از این مبلغ حدود 50 درصد هزینه ها در تعهد دولت و بقیه سهم شهرداری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.