قدس آنلاین_ساحل عباسی:هرزه گردی اینترنتی برخی متاهلین منجر به سردی روابط عاطفی،طلاق عاطفی و افزایش جرم و جنایت خانوادگی می شود

اسارت و بردگی مدرن محصول شبکه های اجتماعی است/هرزه گردی های اینترنتی به طلاق منجر می شود

به گزارش قدس انلاین ،با ورود نرم افزارهای شبکه های اجتماعی  به زندگی مردم به اندازه ای مورد استقبال قرار گرفتند که این روزها، به بخش جدانشدنی و مهمی از زندگی میلیون ها انسان در جهان و ایران تبدیل شده اند. این روزها، استفاده از این نرم افزارهای ارتباطی در ایران، به اندازه ای پررنگ شده که بی مبالغه، بسیاری از کاربران ایرانی به معنای واقعی به آنها «معتاد» شده اند!

اعتیاد وایبری، واتس اپی، تانگویی، لاینی،  و تلگرامی در میان چندین میلیون کاربر ایرانی، به یک معضل تبدیل شده است. این معضل، زمانی بغرنج تر می شود که عده ای، وجدان، اخلاق و معنویت را در استفاده از این نرم افزارها کنار می گذارند و با رویکردی هنجارستیز و ارزش گریز از آنها استفاده و یا بهتر است بگوییم سوء استفاده می کنند.

از آنجا که عموم این نرم افزارها قابلیت تشکیل گروه و تجمعات مجازی را دارند، در حال حاضر، گروه های گوناگونی در وایبر، واتس اپ، لاین، تلگرام و … با عناوین هنری، فرهنگی، سرگرمی، ادبی، سیاسی، خبری، ورزشی و … تشکیل شده اند..

در بسیاری از این گروه ها، پسران و مردانی هستند که در ظاهر و در چت های گروهی، حفظ ظاهر می کنند و خود را موجه و متشخص نشان می دهند اما پس از شناسایی دختران و زنان، در چت های خصوصی با آنان تلاش می کنند روابطی خارج از چهارچوب های شرعی و اخلاقی شکل دهند.

نکته جالب اینجاست که در این گروه ها که در ظاهر تلاش می کنند رفتارشان صحیح باشد، حریم محرم و نامحرم در بسیاری از موارد می شکند! برای نمونه، مرد نامحرم، برای زن و یا دختر نامحرم حاضر در گروه، شکلک(استیکر) بوسه، چشمک، گل و … ارسال می کند و یا برعکس!

بسیاری از مردان متاهل و زنان متاهل حاضر در این گروه ها، ساعات زیادی از وقت خود را که باید صرف خانواده کنند، در این گروه ها سپری می کنند و این حضور تا نیمه های شب هم و حتی تا سپیده دم ادامه دارد و در صورت تداوم ارتباطها ممکن است آسیب هایی را بر حریم خانواده و زندگی مشترک به وجود آورد.دکتر افشین محمد باقر طباطبایی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با قدس آنلاین خطرات هرزه گردی متاهلین را در شبکه های اجتماعی مورد واکاوی قرار می دهد

از اهداف پشت پرده راه اندازی شبکه های اجتماعی غفلت نکنیم 

مسلما گسترش شبکه های اجتماعی و فناوری هایی چون ارتباطات اینترنتی به سهولت تعاملات اجتماعی و کم کردن فاصله ها کمک کرده است نمی توان به یک باره مزیت برخورداری از شبکه های اینترنی و اجتماعی را نادیده گرفت بلکه می بایست با ارائه تعریف جامع و مناسبی و توجه به فرهنگ هر جامعه ای کاربری را در آن تعریف نموئد.

اگر اهداف پشت پرده گسترش شبکه های اجتماعی در کشورهای مسلمان به خصوص ایران اسلامی که با سردمداران کفر و ظلم دست آشتی دراز نکرده به جوانان درست آموزش داده می شد در کمترین زمان از گسترش شبکه های اجتماعی شاهد معضلات و مشکلات خاص این حوزه نبودیم .

یقینا طراحان شبکه های اجتماعی اینترنتی که از قدرتهای بزرگ جهانی و سیاست مداران مخالف اسلام و استقلال خواهی ملتهای دیگر هستند با برنامه ریزی حساب شده و تفکرو آگاهی شبکه های مجازی را مجرایی برای نفوذ و تسلط بر کاربران و یا به قولی شهروندان دیگر کشورها به وجود آورده اند .

با توجه به دستاوردهای قابل توجه ایران اسلامی در زمینه های سیاسی،فرهنگی ،اجتماعی و نظامی و قدرت روزافزون نظام در مجامع جهانی و عرصه های حساس دشمنان مترصد فرصت بوده و هستند تا بدون درگیری و رویارویی و بی هیچ هزینه ای بتوانند به داخل کشور نفوذ کرده و با تسلط بر فکر و اندیشه مردم بر آنها تسلط فرهنگی پیدا کنند.مسلما هیچ نفوذی از نفوذ داخلی و حضور شبکه های اجتماعی که می تواند در کنار مزایای مثبت خود عامل بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و سقوط و درهم شکستن ارزشهای چندین هزار ساله فرهنگ وتمدنی شود مثمر ثمرتر واقع نخواهد بود.بنابراین طراحان اسرائیلی این شبکه های اجتماعی بافکر و برنامه ریزی قبلی مدل جدید از شبیخون فرهنگی را ا زرق و برق زیاد تر و دلچسب تری به نام شبکه های اجتماعی وارد کیان خانواده کردند.

شبکه های اجتماعی آغاز بردگی مدرن و روابط نامشروع اخلاقی و تغییر در سبک زندگی

-یکی از مشکلات شبکه های اجتماعی عادت کردن کاربران به آن است فرد با بیدار شدن از خواب به اولین چیزی که توجه نشان می دهد تلفن همراهش است .پای رایانه اش نشسته و به دیگر اعضاء خانواده توجهی نمی کند یعنی شبکه های اجتماعی به خودی خود اعتیاد آور هستند .همین اعتیاد به فضای مجازی مسلما می تواند اقتصاد، سیاست،فرهنگ و کیان خانواده را تحت تاثیر قرار دهد .

یکی از مهمترین دلائل راه اندازی و توسعه شبکه های اجتماعی تسلط بر خانواده ها به عنوان مهمترین ارکان اجتماع بوده است هنگامی که دشمن بتواند بر خانواده ای تسلط بیابد مسما ارزشها هنجارها فرهنگ آداب و رسوم و تمامی کیان اجتماع را هدف گرفته است .هنگامی که شبکه های اجتماعی بتوانند خانواده ای را تحت تاثیر خود قرار دهند به دلیل حجم بالای اطلاعات درست و نادرست و تبلیغات فریبنده و چشم نواز مسلما می توانند به تغییر سبک زندگی آن فرد و متعاقبا خانواده اش منجر شوند و رفتار و اعتقادات فرد را به گونه ای تغییر دهند که شاید خود فرد بدان آگاهی پیدا نکند و متوجه تغییر رفتار در سبک زندگی اش نشود .

شبکه های اجتماعی فراگیر به نوعی ما را دچار بردگی مدرن کرده اند یعنی اسارتی رسانه ای.مسلما جذابیت وسرگرمی که در این فضاهای مجازی وجود دارد فرد را چنان به خود وابسته کرده که دیگر نمی توان از او انتظار کتابخوانی داشت.چرا دائما با آمار نگران کننده کمبود سرانه مطالعه برخورد می کنیم مسلما تمایلی برای مطالعه و کتابخوانی و پتانسیلی ذهنی برای اندیشیدن به انتخاب درست برای فرد باقی نمی ماند.

سه ویژگی خاص اینترنت که اعم از دسترسی آسان،هزینه اندک و ناشناس ماندن کاربر است باعث شده تا برخی افراد دائما در حال هرزه گردی در این فضای مجازی باشند .متاسفانه در هرزه گر دی های اینترنتی افراد با یکدیگر در یک فضای ناامن آشنا می شوند .حرفهایی بین آنها رد و بدل می شود .

به هر حال بشر همیشه به دنبال تایید شدن و تایید گرفتن برای خود است از این رو در فضای مجای بیشتر از دیگر مکان ها و دیگر افراد نوازش می بیند و این تایید را به صورت غیر نادرست به دست می آورد .بنابراین اگر روانشناسان معتقدند فرد باید در کانون خانواده تشنه محبت نباشد واعضای خانواده همدیگر را تایید نمایند و به هم نوازشهای لازم را هدیه کنند دیگر نیاز عاطفی در وجوشان باقی نماند به این دلیل است که نخواهند آن را به صورت غیر متعارف از غریبه ها دریافت کنند.

زندگی مجای دوم ،نوازشها و تایید شدن در فضای مجازی منجر به ،طلاق عاطفی و جنایت می شود

متاسفانه با عدم ارضای نیازهای عاطفی در کانون خانواده افراد از ضعف عاطفی یکدیگر سوء استفاده کرده و از این طریق به ارامی سعی در جذب مخاطب خود دارند.

با نوازشهای عاطفی و احساسات مشترک و بیان هر آنچه که مرد یا زن نتوانسته در کانون خانواده بدان دست بیابد به آرامی افراد خود را معرفی کرده به هم وابسته می شوند و روابط نامشروع عاطفی مجازی به وجود می آید .مسلما با آغاز این رابطه می توان کم کم  نابودی بنیان و کیان خانواده را متصور شد زیرا وابستگی به فرد دیگری و انتظار برای حضور او در شبکه های اجتماعی و تخلیه و تامین عاطفی کم کم فرد را از اعضای خانواده دورو حتی نسبت به آنها دلسرد می کند  و فرد را دچار پارداوکسی می کند که بین اعضای خانواده و دوست مجازی اش دست به انتخاب بزند.

این مساله نه تنها در ایران بلکه در بسیار ی از کشورهای دنیا منجر به طلاق های متعدد خیانت و جرم و جنایت شده است .اندیشمندان اجتماعی همواره در این موضوع هشدارهای اخلاقی داده اند و افراد را با تبعات هرزه گردی های اینترنتی و دوست یابی متاهلین آشنا نموده اند .

متاسفانه هنگامی که زن توسط همسرش مورد تایید یا نوازش عاطفی قرار نمی گیرد بر حسب نیاز به این موارد گرایش نشان می دهد.در منازل متاسفانه مشاهده می شود زن و شوهر هر کدام در گوشه ای از منزل درحال ارسال پیامک و سرگرم وسایل ارتباطی اشان هستند و تلویزیون هم فقط روشن است از زن و شوهر صدایی شنیده نمی شود ارتباط کلامی و چشمی بین آنها رد و بدل نمی شود حتی برخی خانواده ها برای اینکه راحت تر به دوست بازیهای اینترنتی خود بپردازند و فرزندان مزاحم آنها نشوند برای کودکانی که در سنین استفاده شناخت و درک وسایل ارتباطی نوپدید نیستند آنها را با خودخواهی تمام وارد این فضا کرده و ضربه کاری دیگری را به کانون خانواده وارد می کنند.

متاسفانه از تبعات هرزه گردی های متاهلین در شبکه های اجتماعی می توان به گسترش طلاق عاطفی و متعاقب آن طلاق شرعی اشاره داشت .فاصله گرفتن همسران از یکدیگر.کمرنگ شدن روابط جنسی در درون زندگی مشترک زناشویی،و به نوعی وابستگی به زندگی دوم مجازی .زندگی غیر واقعی به آرامی می تواند از فضای مجازی خارج شده و به زندگی حقیقی فرد برسد روابط فیزیکی،روابط عاطفی جدید،اعتماد مجددبه شخص دیگری غیر از همسر واقعی ،از بین رفتن حریم و حرمت های خانوادگی ،بی اعتمادی به همسر ،کمرنگ شدن ریشه های ارتباطی بین همسران از مهمترین تبعات این روابط غیر اخلاقی افراد متاهل است.کار به جایی رسیده که دادگستری دیگر پرینت پیامک های افراد را به آنها نمی دهد وای بر اینکه آنها در گروه های اجتماعی در نرم افزارهایی چون وایبر تانگو و..به صورت چند نفره با هم در ارتباط هستند .

متاسفانه توجه به این ارتباط های نامشروع اخلاقی به بدبینی و طلاق عاطفی منجر شده تا جایی که حتی می توانیم شامل ناهنجاری ها و جرم وجنایت در خانواده ها باشیم

مهندسی ارتباط و انتخاب آگاهانه زندگی زناشویی و مدیریت رسانه ای تنها راه مقابله با هجمه های شبکه های اجتماعی است--

-مسلما به هیچ وجه نمی توانیم تکنولوژی را از زندگی امروزی حذف کنیم و حذف شبکه های اجتماعی امکان پذیر نیست اما راهکار مقابله با هجمه های آنر ا می بایست به مردم آموزش داد رسانه ملی در این زمینه کم کاری کرده است  به دادگاه ها سر زده شود با مسئولین و متخصین امر اعم از روانپزشک آسیب شاس جامعه شناس و..و کارشناسان قضایی و افرادی که از روابط غیر اخلاقی مجازی ضربه دیده اند گفتگو شود .

به مردم انتخاب آگاهانه آموزش داده شود تا افراد راه خود راآگاهانه  انتخاب کنندو از آغازبا  قدم گذاشتن در چنین وادی خطرناکی پایان نافرجام خویش را مشاهده نمایند .با مدیریت و کارشناسی بتوان روابط بین زن وشوهر را مهندسی و از نو تعریف کرد تا با توسل به این مهندسی ارتباط خانوادگی و زناشویی بتوانیم د ررابطه ها و دیدگاه و عملکردمان در زندگی مشترک تجدید نظری داشته باشیم و بدانیم توجه به سلامت روخ یکایک اعضای جامعه که  مسلما به سلامتی جسم و طهارت ارتباطات خانوادگی منجر می شودکمک نمایید.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریده IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    0 0
    خیلی ممنون آز اگاهی دادن خوبتان