قدس آنلاین-ایلام- غلامرضا محمدمرادی: معاون برنامه ریزی استانداری ایلام گفت: مهمترين مؤلفه در توسعه و رونق فعاليتهاي اقتصادي در هر منطقه، سطح بازار قابل دسترسي هم از حيث فاصله جغرافيايي براي دسترسي و هم از حیث امكان دسترسي است.

تصويب منطقه آزاد مهران؛ اساسي ترين تصميم براي جهش توسعه ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، دکتر حشمت اله عسکری در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تصویب منطقه آزاد مهران، نویدبخش توسعه همه جانبه استان است، اظهار دشت: فاصله جغرافيايي از اين منظر كه كوتاه بودن فاصله، هزينه دسترسي به بازار را بدليل پايين بودن هزينه حمل و نقل كاهش داده و رقابت پذيري توليد را تقويت خواهد كرد.

وی یادآور شد: مسأله دوم در این مقوله، امكان دسترسي به بازار است كه حتي با وجود فاصله كم جغرافيايي  ممكن است دسترسي به بازار ميسور نباشد و از اين منظر كه بدليل اعمال تعرفه هاي تجاري و ساير محدوديتهاي تجاري امكان صادرات و واردات نیز از بين رود.

معاون برنامه ریزی استانداری ایلام با بیان اینکه با تصويب منطقه آزاد مهران كليه محدوديتهاي تجاري همچون تعرفه بطور كامل در محدوده منطقه آزاد برطرف خواهد شد، بیان داشت: با تبدیل مهران به منطقه آزاد، دسترسي استان به بازارهاي بزرگ بين المللي نیز آسان می شود.

دکتر حشمت اله عسکری با اشاره به اینکه با تصویب منطقه آزاد مهران، مهمترين تنگناي توسعه اي استان كه وجود بازار كوچك استان است، براي هميشه مرتفع خواهد شد، تصریح کرد: با این تدبیر ارزنده دولت و مجلس و تصویب منطقه آزاد مهران، صادرات محصولات داخلي تسهيل و امكان صادرات مجدد از منطقه مهران نیز فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه با این عنایت مبارک دولت و مجلس، تجارت كوله بري و قاچاق كالا كه در برخي مرزها صورت مي گيرد، در مورد ورود كالا به اين منطقه موضوعيت خود را از دست خواهد داد، تأکید کرد: مهمترین مسأله ای که با تصویب منطقه آزاد مهران رقم خواهد خورد،  امكان توليد ارزان تر با هدف صادرات در اين منطقه است.

معاون برنامه ریزی استانداری ایلام به امكان ورود ماشين آلات كارخانه اي با تعرفه صفر به اين منطقه و امكان سرمايه گذاري خارجي با مالكيت صد در صد و وجود معافيتهاي گوناگون در اين منطقه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با تصویب منطقه آزاد مهران، توليد رقابت پذير در اين منطقه رونق خواهد گرفت. 

دکتر حشمت اله عسکری تصریح کرد: تجربه و بررسي ها نشان مي دهد كه كشورهايي كه در سالهاي اخير با سرعت بيشتري در توسعه مواجه بوده، موضوع صادرات مجدد و ايجاد مناطق آزاد را در دستور كار خود قرار داده اند.

وی با اشاره به اینکه تجارت آزاد مدينه فاضله اي است كه همه كشورها به نوعي آن را دنبال مي كنند، گفت: تصويب منطقه آزاد مهران مرهون زحمات افراد و شخصيتهاي متعددي است كه ذكر برخي از آنها و تشکر از زحمات شبانه روزی شان، ضرورت دارد.

معاون برنامه ریزی استانداری ایلام با بیان اینکه در بخش اول كساني بودند كه موضوع را در سطح ملي و براي مسؤلين كشوري جا انداختند و باعث شدند که این موضوع مهم در دستور كار دولت قرار گيرد، اظهار داشت: در اين خصوص زحمات جناب آقاي مهندس محمدرضا مرواريد و جناب آقاي مهندس اکبر تركان كه بنده شاهد مذاكرات و جلسات متعدد آنها بودم بسيار وافر و قابل تقدير است.

دکتر حشمت اله عسکری با تقدیر از تلاش های نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، نماینده محترم مردم شریف استان در مجلس خبرگان رهبری، رسانه های دیداری و شنیداری و تمام آحاد جامعه که برای تصویب منطقه آزاد مهران نقش آفرینی کردند، یادآور شد: حجت الاسلام لطفی نماينده محترم ولي فقيه و امام جمعه محترم شهر ايلام در جريان سفر رئيس جمهور محترم به استان چه در ديدار عمومي رئيس جمهور با مردم و چه در جلسه شوراي اداري و ساير جلسات، ايجاد منطقه آزاد مهران را بعنوان تنها خواسته مردم ذكر و در تبيين ضرورت آن صحبت داشتند كه اين مسأله كمك شاياني به جا انداختن موضوع كرد که زحمات ايشان جداً شايسته تقدير و تشكر است. 

وی با تأکید بر اینکه مجموعه همكاران اينجانب در معاونت برنامه ريزي بويژه جناب آقاي نعمتي و همكاران دفتر هماهنگي امور اقتصادي، در تهيه و تدوين طرح توجيهي ايجاد منطقه آزاد مهران و استخراج محدوده و بسياري امورات ديگر نقش كليدي داشتند، تصریح کرد: خدمات، زحمات و تلاش های ارزنده این عزیزان نیز شایسته تقدیر است.

معاون برنامه ریزی استانداری ایلام با بیان که مردم ولایتمدار ایلام در اربعین امسال تدین، وفاداری و شایستگی خود را به خوبی به نمایش گذاشتند و نظرات خیرخواهانه و نیک اندیشانه مسؤلان را به استان معطوف داشتند، تأکید کرد: اكنون كه لايحه ايجاد منطقه ازاد مهران براي تصويب نهايي راهي مجلس خواهد شد، اميدوارم با پيگيري و همت نمايندگان محترم استان در مجلس شوراي اسلامي این یادگار ماندگار به تصويب نهايي برسد و استان در مسير جديدي از توسعه قرار گيرد. 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.