قدس آنلاین – راضیه کشاورز - تلفن همراه کمی بعد از ورود به کشور ما به محبوب‌ترین وسیله ارتباطی همراه تبدیل شده تا حدی که ضریب نفوذ این ابزار ارتباطی در کشور به 70درصد رسیده است، اما استفاده از تلفن همراه در گرو آنتن‌هایی است که به نسبت تعداد کاربران در شهرها نصب می‌شود و به گفته برخی محققان این آنتن‌ها تاثیرات منفی بسیاری روی انسان‌ها می‌گذارد.

خطر آنتن هاي BTS   کمتر ازگوشي هاي موبايل نیست

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، افزایش چشمگیر مشترکان تلفن همراه در سال های اخیر، افزایش شمار ایستگاه های آنتن موبایل در مناطق مسکونی را به امری اجتناب ناپذیر و اجباری تبدیل کرده است؛ اما این امر با توجه به امواجی که این آنتن ها ساطع می کنند، نگرانی هایی از حیث خطرساز بودن این امواج پدید آورده است.

البته بحث مضر بودن تشعشعات آنت های BTS به مدت ها پیش بر می گردد، اما نگرانی های ناشی از این تشعشعات و شایعاتی مبنی بر مضر بودن این آنتن ها بر سلامتی انسان ، به آنجا کشیده شده که برخی از مردم حتی از نصب آنتن های BTS تلفن همراه در مناطق زندگی خود ممانعت می کنند.

گزارش‌های علمی حاکی از آن است که تلفن‌های همراه یکی از منابع اصلی تولید امواج الکترومغناطیسی هستند و دانشمندان بر این عقیده‌اند که استفاده از این وسیله ارتباطی و همچنین قرار گرفتن در میدان مغناطیسی دکل‌های مخابراتی می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت انسان داشته باشد.

اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که هر چند میزان تشعشعات این ایستگاه‌ها اندک هم باشد، اما به مرور در معرض قرار گرفتن دایم در مقابل این تشعشعات می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر بدن افراد بگذارد.

به گفته یکی از متخصصان مغز و اعصاب، میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن‌های BTS با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می‌شود.

محمدرضا اکبری می‌گوید: تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تاثیر داشته است ، هر قدر به امواجی که از آنتن‌های BTS تلفن همراه ساطع می‌شود، مثل آنتن‌هایی که در پشت بام یا حیاط منزل قرار می‌گیرد نزدیک‌تر باشیم اثرات خطرناک‌تر خواهد بود.

اصفهان از این موضوع مستثنی نیست و وجود آنتن هاي مخابراتي براي برخي اصفهانی ها شبهاتي دارد كه آيا اين آنتن ها آسيب زا و يا براي سلامت خود و محيط زيست مشكل زا هستند يا نه؛ همچنين ايمني خود دكل ها نيز دغدغه مردم و به خصوص مديريت شهري اصفهان مي باشد و اينكه آيا درست است اجازه داده شود كه اين دكل ها هرجايي و در هر ارتفاع و هر حجمي نصب شوند يا نه.

اين ها مباحثي است كه براي مردم ، مسئولان و متخصصين مطرح مي باشد و ممكن است باعث ايجاد چالش بين شركت هاي ارائه دهنده سرويس هاي مخابرات بي سيم و مديريت شهري شود.
براي اينكه اين مسئله به صورت علمي و منطقي بررسي شود، حدود دو سال و نيم پيش قراردادي بين شهرداري اصفهان و دانشگاه صنعتي اصفهان منعقد شد تا آن دانشگاه بررسي مسائل علمي مرتبط با مخابرات بي سيم و سوالاتي كه براي ما مطرح بود را انجام دهد.
مضرات انتشار اين امواج، ايمني دكل هاي مخابراتي و نحوه استفاده از اين تكنولوژي به صورتي كه مشكلي ايجاد نكند ، از مباحثي بود كه توسط متخصصان دانشگاه صنعتي اصفهان بررسي شد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان معتقد است استفاده از تكنولوژي جديد براي مديريت شهري و مردم يكي از الزامات مي باشد كه يكي از اين تكنولوژي ها، تكنولوژي مخابرات ديجيتال و انتقال اطلاعات به صورت ديجيتال(IT) مي باشد.
محسن رنجبر می گوید: چندين سال است مردم از تلفن هاي همراه و بحث هاي مخابرات بي سيم براي ساير امور خود استفاده مي كنند به طور مثال در شهرداري نيز براي حفظ و ايمني شهر، مديريت ترافيك شهر و ... از مخابرات بي سيم استفاده مي شود.
وی ادامه می دهد: از سویی دغدغه هايي در رابطه با تشعشعات امواج الكترومغناطيس در شهر وجود دارد كه آيا اين امواج مضر است يا خير و از سوی دیگر زماني كه از تكنولوژي مخابرات ديجيتال استفاده مي شود لازم است به هر دليل از مخابرات بي سيم استفاده شود لذا وقتي از مخابرات بي سيم و انتشار امواج الكترومغناطيس استفاده مي شود بايستي آنتن هايي داشته باشيم كه براي نگهداري آن ها به دكل هايي نياز است.
رنجبر اظهار می کند:  نتايج اوليه بررسي های انجام شده در دانشگاه صنعتی اصفهان با هماهنگي با اپراتورهاي تلفن همراه در ميان گذاشته شد و در نهايت به صورت يك لايحه به منظور ساماندهي دكل هاي مخابراتي در شهر اصفهان به تصويب شوراي اسلامي شهر اصفهان رسيد و در شهر اجرايي شد.
وي تصريح می کند: بعد از آن همچنان باتوجه به الزاماتي كه در اين لايحه وجود داشت و الزامات علمي مدنظر، اين موضوع گسترش يافت و ارتباطات گسترده شد كه موضوع هم مكاني آنتن هاي مخابراتي براي اپراتورهاي مختلف مي توانست يك راه حل باشد ، از این رو دانشگاه صنعتي بر روي فرايندهاي اين اقدام كار كرد و اپراتورها نيز در اين زمينه وارد شده و مديريت بهينه سازي درگير اين موضوع بود كه نتيجه آن به صورت يك فرآيند ابلاغ شد .
گوشی هاي موبايل هم خطرناک هستند!
مسئله نصب آنتن ها و نگراني مردم از ضررهاي آن نه تنها در كشورما بلكه در كشورهاي ديگر نيز مطرح است كه اين مهم استانداردهايي دارد كه بايد اين استانداردها رعايت شود.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان در گفت و گو با "قدس آنلاین"می گوید: زماني كه امواج الكترومغناطيس منتشر مي شوند به شدت توان آن ها كم مي شود لذا اگر اين امواج با توان بسيار بالا به بدن برسند شواهدي وجود دارد كه جاي نگراني دارد ، اما ضررهاي آن ها هنوز اثبات نشده است و جاي احتياط وجود دارد.
دكتر محمد جواد اميدي تاكيد می کند: زمان طولاني نياز است تا مضر بودن يا نبودن اين امواج اثبات شود اما مردم بايد بيشتر از آنكه نگران آنتن هاي مخابراتي باشند، بايد نگران گوشي هاي موبايل خود باشند و بايد زمان مكالمه هاي خود با گوشي موبايل را كم كرده، از تلفن هاي ثابت و هندزفري استفاده نمايند كه ضرر آن ها خيلي كم است چون توان آن ها بسيار كم است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه ادامه می دهد: كودكان نبايد از گوشي هاي موبايل استفاده كنند و يا زمان استفاده از گوشي هاي موبايل را بسيار كم كنند و شب ها گوشي هاي خود را كنار سر خود قرار ندهند.
اميدي با اشاره به ساماندهي دكل هاي مخابراتي ، تصریح می کند: در اين راستا مطالعاتي با همكاري شهرداري اصفهان شروع شده كه بناي اين مطالعه كه شروع شده بر اين است كه زمانيكه يك اپراتور قصد دارد دكلي را در مكاني راه اندازي كند شهرداري بايستي بر اساس ضوابط و معيارهايي اين مهم ر ا ارزيابي كرده و خوب يا بد آن را تاييد كرده و بر اين اساس مجوزهاي لازم را صادر نمايد.
وي می گوید: در اين راستا لازم است روال هايي در شهرداري تعريف شود كه بر اساس اين روال ها اپراتورها درخواست خود را ارائه داده همچنين اطلاعات لازم در اين رابطه را به شهرداري گزارش دهند و شهرداري يك مكانيزم براي ارزيابي آن ها داشته باشد و در نهايت مجوز لازم صدور شود.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان ادامه می دهد: لازم است اين مهم قاعده مند انجام شود و همچنين سلامت مردم و زيبايي شهر اصفهان مدنظر قرار گيرد اين در حالي است كه شوراي شهر اصفهان لايحه اي در اين رابطه تصويب نموده و در حال حاضر روال ها و روندهايي در اين راستا طراحي شده است كه براين اساس زمانيكه اپراتور درخواست راه اندازي دكل دارد بايد فرم هاي لازم را پركرده و اطلاعات لازم را ارائه نمايد و شهرداري بر اساس اين اطلاعات تصميم بگيرد.
اميدي عنوان می کند: در رابطه با دكل هاي مخابراتي در شهر اصفهان هنوز به جايي نرسيده ايم كه نگراني وجود داشته باشد ولي به هرحال با پيشرفت هايي كه سيستم مخابرات بي سيم دارد اگر اين مهم قاعده مند نشود تا مدتي ديگر تعداد زيادي از اين آنتن ها را در شهر خواهيم داشت كه به زيبايي شهري لطمه وارد كرده و به نگراني هاي مردم در رابطه با سلامتشان دامن مي زند لذا بايد هرچه زودتر قواعد لازم در اين رابطه در نظر گرفته شود.
وي در رابطه با استانداردسازي دكل هاي مخابراتي ، بیان می کند: مطالعاتي كه شروع شده پيش بيني شد تعداد زيادي از ساختمان ها و مكان هاي در اختيار شهرداري توسط شهرداري در اختيار اپراتورها قرار گيرد و اپراتورها اين فضاها را به جاي استفاده از منازل مسكوني اجاره نمايند.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان می افزاید: پيش بيني ديگر ما در اين مطالعات اين است كه هرجا كه دكل نصب مي شود اپراتورهاي مختلف آنتن هاي خود را بر روي اين دكل نصب كنند كه به اين مهم "هم مكاني" مي گويند و بايد اپراتورها به اين مهم تشويق شوند تا به جاي راه اندازي چند دكل، اپراتورهاي مختلف از يك دكل استفاده نمايند.
بر پایه اعلام سازمان انرژی اتمی با توجه به بررسی ها، شرایط نصب و بهره برداری از آنتن های «BTS» در ایران به گونه ای است که در اوضاع کنونی و بر مبنای اطلاعات تأیید شده از سوی مجامع علمی جهانی، مردم می توانند بدون نگرانی با بهر گیری از این فناوری سودمند ارتباطات برقرار کنند.
مرکز نظام ایمنی هسته ای امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی به طور مستمر بر عملکرد اپراتورهای تلفن همراه نظارت دارد تا اطمینان حاصل شود که همواره شدت میدان های الکترومغناطیسی ناشی از نصب آنتن های فوق در محل های کار و زندگی مردم با استانداردهای مربوطه مطابقت دارد.
آن چه مسلم است، این که مسؤولینی که به نصب آنتن های تلفن همراه انتقاد دارند، باید انتقادات خود را با دلایل و منطق علمی و فنی ارایه دهند تا از یک سو، نگرانی و دغدغه شکل گرفته در اذهان عمومی برطرف شود و از سوی دیگر، اپراتورهای تلفن همراه خود را در برابر مستندات و دلایلی ببینند که مجبور به پاسخگویی شوند که نبود چنین فضایی، سبب می شود که فضایی آشفته ایجاد شده و پاسخگویی مسئولین به فراموشی سپرده شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.