قدس آنلاین_ساحل عباسی:در کشورهای توسعه یافته به حضور پدر و تماس پوست به پوست تاکید و اجرایی شده است.60درصد زردیها فیزیولوژیک بوده و نیازی به بستری شدن در ان آی سی یو ندارد

تماس پوست به پوست مادر و نوزاد  در افزایش وزن و سلامت جسمی نوزاد نارس موثر است

به گزارش قدس آنلاین ،بخش مراقبت‌هاي ويژه نوزادان يا ان.آي.سي.يو قسمتي از بيمارستان است که براي ارايه خدمات درماني و مراقبتي به نوزادان «بيمار» يا «نارس» در نظر گرفته مي‌شود.
در اين بخش، اقدامات طبي و مداخلات پزشکي گوناگوني براي نوزادان انجام مي‌شود. «ان.آي.سي.يو»هاي اوليه در فاصله سال‌هاي 1950 تا 1960 ميلادي توسط متخصصان کودکان و با هدف درمان نوزدان بدحال به وجود آمدند. تامين گرماي لازم براي نوزاد، جداسازي او از محيط آلوده خارج از رحم مادر،‌ پيشگيري از انتقال عفونت، تغذيه مخصوص و دسترسي آسان و سريع به ابزار و تجهيزات پزشکي تخصصي و پزشکان و پرسنل متخصص از مهم‌ترين عواملي بودند که فضا را براي بستري نوزادان و درمان آنها در اين بخش آماده کردند.
امروزه تقريبا همه بيمارستان‌هاي تخصصي زايمان و کودکان و برخي بيمارستان‌هاي بزرگ عمومي و چندتخصصي به بخش «ان.آي.سي.يو» مجهز شده‌اند. در اين بخش، نوزادان معمولا در دستگاه‌هاي مخصوصي به نام «اينکوباتور» و «وارمر» يا «گرم کننده تابشي» نگهداري مي‌شوند. دماي اين دستگاه‌ها بر حسب وزن و نياز جسماني نوزادان تنظيم مي‌شود. برخي نوزادان که با وزني کمتر از معمول به دنيا مي‌آيند يا به دنبال زايماني سخت متولد مي‌شوند، نيازمند کمک و حمايت تنفسي نيز هستند که بسته به وخامت وضعيت تنفسي‌شان، با استفاده از تجهيزات مختلف موجود در اين بخش تحت درمان قرار مي‌گيرند. ورود و خروج افراد در اين بخش نيز محدود به پرسنل و والدين نوزادان است تا محيط براي نگهداري نوزادان، پاک و عاري از عوامل بيماري‌‌زا باقي بماند. حتي همين تردد محدود نيز بايد با رعايت مقررات بهداشتي لازم براي کنترل عفونت و پيشگيري از انتقال آلودگي به «ان.آي.سي.يو» باشد.اما آنچه که امروزه بر آن تاکید می شود حضور والدین به خصوص مادر در کنار نوزاد نارس برای رشد مطلوب تر اوست دکتر فیروزه ساجدی استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با قدس آنلاین به نیازهای نوزادان نارس در بخش ان آی سی یو پرداخته است

-اصولا چه نوزادهایی در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بستری می شوند و از چه مشکلاتی رنج می برند؟.

با توجه به پیشرفت های چشمگیری که در دهه های اخیر د رمباحث علمی و تکنولزی در سراسر جهان به وقوع پیوسته است و پیشرفت تجهیزات پزشکی امکان زنده ماندن جنین هایی که با وزن کم ونارس متولد می شوندرا  بیش از پیش فراهم کرده است.

شاهد تولد نوزادانی با وزن 600 گرم و سن جنینی 6ماهه هستیم که همه آنها در بخش مراقبتهای ویژه نگهداری می شوند تا پس از رسیدن به سطح رشد و تکامل جسمی به خانواده سپرده شوند .مسلما هر چه قدر نوزاد زودتر از موعد متولدشود و وزن کمی داشته باشد با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم بود که اعم از نارسایی دستگاه تنفسی ،گوارشی ،هورمون ها و غدد داخلی و ...می باشد که تمامی موارد فوق و مواد دیگری موجب می شود نوزاد به ان آی سی یو نیاز پیدا کند. نوزاد  نارسی که   با مشکلاتی مواجه است نمی تواند از سینه مادر تغذیه کند و یا به راحتی نفس بکش بنابراین می بایست به دستگاه های تنفس مصنوعی وصل شود یا از داروهای خاصی استفاده شود تا بتوانیم ریه های نوزاد را کامل نماییم.

در اکثر اوقات نوزادی که متولد شده تک فرزند خانواده است یا نوزاد محصول فرزند آوری زوج های ناباروری هستند که با تلاش تیم پزشکی موفق به بارداری شده اند بنابراین حفظ و زنده ماندن نوزاد از اولویت های مد نظر خانواده است.

با توجه به وضعیت خاص این دسته از نوزادان حضور مادران و شیر دهی به آنان با چه ساز و کارهایی اجرایی می شود؟.

 با توجه به پیچیدگی های مراقبت از نوزادان نارس در ان آی سی یود گاها آنقد ربا مشکلات مختلف مواجه می شویم که ممکن است حضور والدین در ان آی سی یو فراهم نشود .به هر حال نوزاد بعد از تولد نیازمند ارتباط با مادر است و تماس چشمی و لمسی یکی از شاخصه های رشد نوزاد محسوب می شود .بنابراین پزشکان در ان آی سی یود تلاش و توصیه می کنند به محض اینکه نوزاد به شرایط نسبتا قابل قبولی در سطح سلامت خود رسید حداقل تماس هایی را برای او با مادر در ان آی سی یوفراهم نمایند و علم اثرات مثبت ارتباط بین نوزاد با مادر و حتی پدر را ثابت نموده است.

چندین سال است که از روش مراقبتی به نام کانگرویی استفاده می شود .اگر نوزادی امکان مکیدن سینه مادرو شیر خوردن را در تماس مستقیم نداشته  باشد با حضور مادر در بخش مراقبت های ویژه ،بتوانیم ماد رو نوزاد را از طریق تماس پوست به پوست روی سینه  مادر بگذاریم تا نوزاد با حرارت تن مادر و عاطفه مادر آشنا شود و از آن به  عنوان پتانسیلی برای رشد نوزاد بیش از پیش بهره مند شویم.به علت ارتعاشات و تپش قلب مادرکه نوزاد از دوران بارداری با این صدا آشناست می توانیم در فرآیند وزن گیری و حتی در مدت زمان ترخیص نوزاد موثر باشیم.

مسلما یکی از ملاک هایی که به والدین اجازه ترخیص نوزاد را می دهند رسیدن به وزن ایده آلی برای نوزاد است .بنابراین تماس کانگرویی هم در رشد و افزایش وزن و سلامت جسمی نوزاد موثر است هم مانع استرس و نگرانی اعضای خانواده به خصوص مادر و پدر می شود وبا نزدیک تر شدن نوزاد و مادر به یکدیگر به سلامت هر دو کمک شده است

آیا بین تجهیزات دولتی و خصوصی تفاوت خاصی وجود دارد برخی گمان می کنند به لحاظ حساسیت جسمی نوزادان بیمارستانهای خصوصی از کارآمدی بهتری برای رسیدن به سلامت نوزاد برخوردارند؟.

مسلما اختلاف فاحشی بین تجهیزات بیمارستانهای خصوصی و دولتی وجود ندارد واین که برخی فکر می کنند تجهیزات بیمارستان خصوصی از دولتی بیشتر است تصور درستی نیست ممکن است به لحاظ هتلینگ از بیمارستانهای خصوصی راحت تر باشند اما بیمارستانهای دولتی که تحت پوشش دانشگاه ها هستند و اعضای هیات علمی دانشگاه ها مسئول اداره بیمارستانها می باشند مسلما از تجهیزات کارآمد تر و به روز تری به علت پیش روی با علم و اینکه می بایست از تجهیزات به روز ی برخوردار باشند تا بتوانند در نتیجه روشهای مداخله و داروهایی که برای نوزاد لازم است را استفاده کنند،بهره می برند. بنابراین لزوما باید با علم روز حرکت کنند.

-مادرانی که دارو مصرف می کنند یا به ماده مخدری اعتیاد دراند چگونه با فرزندی که در ان آی سی یو دارند ارتباط برقرار می کنندو این فرزندان از چه مشکلاتی رنج می برند؟

 حضو رمادر  در ان آی سی یو مشروط به شیر دادن نیست . گرچه شیر دان امتیاز بزرگی به ارضای احساس مادری و تامین امنیت روانی نوزاد می شود .شمار می رود.معمولادر ان آی سی یو  لوله نازکی از بینی نوزادان به معده اشان متصل می شود زیرا این نوزادان  در مکیدن سینه مادر ناتوان هستند.اما در بحث مادرانی که اعتیاد دارند یا از مشکلات خاصی برخوردارند یا دارو مصرف می کنند طرحهای متفاوتی استفاده می شود.

معمولا بزرگترین مشکل نوزادان مادران معتاد این است که نوزاد در طی دوره جنینی در رحم مادر به نوعی معتاد شده است و با تولد نوزاد مشکلات خود را نشان می دهند چون خون حاوی مواد اعتیاد آور به نوزاد نمی رسد نوزاد مکررا تشنج می کند و گاها شرایط نوزاد آنقد روخیم می شود که می تواند به مغز نوزاد صدمه وارد شود .

اگر مادری سابقه اعتیاد داشته و ترک نموده است و به قولی پاک است و توانمندی شیر دهی به نوزادش را دارد منعی برای شیر دادن به نوزادش وجود ندارد .زیرا وقتی مادر به نوزاد  شیر می دهد نوزاد با او تماس چشمی برقرار می کند و این کار از نظر علمی تایید شده و موجب سلامت جسم نوزاد می شود

-معمولا در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانهای داخلی به هیچ وجه به پدر امکان تماس و یا دیدن نوزاد داده نمی شود آیا به لحاظ علمی نوزاد نیازی به ارتباط با پدر ندارد؟

-گاهی اوقات شرایط ان آی سی یوهای ایران به قدری شلوغ است که امکان حضور والدین به خصوص پدر فراهم نمی شود اما در کشورهای توسعه یافته این شرایط محقق شده چرا که علم ثابت نموده است در کنار تماسهایی که جنین در هنگام شیرخواری وتماس کانگرویی که با مادر برقرار می کند تماس با پدر هم در سلامت و تامین امنیت روانی نوزاد بسیار تاثیر گذاراست .تماس پوست با پوست و ارتعاشات ،گرما و صدای ضربان قلب پدر هم می تواند در بهبود نوزاد تاثیر قابل قبولی داشته باشد.

متاسفانه درفرهنگ ما وشلوغی و ازدحام بیمارستانها جایی برای حضور پدران در بخش ان آی سی یو تعریف نشده و پدر را موظف به تامین نیازهای مالی درمانی می دانند و حمایت پدر منوط به حمایت های اقتصادی صرف است  در صورتی که علم ثابت کرده ارتباط عاطفی بین پد رو نوزاد و کودک در رشد و تکامل فرزند تاثیر بسزایی به جا می گذارد

-معمولانوزادان تا چه زمانی د ران آی سی یو نگهدار می شوند و آیا نوزادان مبتلا به زردی حتما می بایست در این بخش تحت نظر قرار بگیرند؟.

مسلما وزن نوزاد و زمان بستری شدن جنین و مشکلات جسمانی وی در مدت زمان نگه داری دران آی سی یود تاثیر گذار است .اگر جنین از عفونت خاصی برخوردار نباشد و در سن جنینی 35هفته به دنیا آمده باشد معمولا تا دو روز در بخش مراقبت های ویژه نوزادان نگه داری می شدو اما اگر جنین 900گرم وزن داشته باشد و در سن جنینی28هفته به دنیا بیاید از مشکلات تنفسی عفونت خون و زردی در حد تحریک خون رنج ببرد به زمان طولانی تر ی برای رسیدن به سلامت نیازمند است اما درباره زردی نوزادان باید اذعان کرد  در 60درصد نوزادانی که 9ماهه متولد می شوند زردی فیزیولوژی وجود دارد و  نگرانی خاصی ندارد این نوع از روز دوم تا سوم تولد مشاهده شده و روز پنجم به حداکثر خود می رسد و به آرامی پایین می آید و می توان با استفاده از پزشک متخصص نوزادان به درمان زردی بدون استفاده از امکانات بیمارستانی اقدام نمود اما دربرخی مواقع که زردی شدید است و نوزاد به تعویض خون و فتوتراپی نیازمند است می بایست با مشورت با دکتر از ان آی سی یو و مراقبت های خاص استفاده نمود.     

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.