عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشریح محور سوالات پرسیده شده از وزیر صنعت و اینکه توضیحات وی قانع کننده نبود، گفت: سوال از نعمت زاده به صحن می رود.

سوال از نعمت زاده به صحن رفت/ افزایش 50درصدی واردات کالاهای مصرفی

مهرداد بذرپاش در گفتگو با خبرنگار مهر از حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس برای پاسخگویی به سوالاتی در محورهای واردات بی رویه اقلام مصرفی، مشکلات قیمت گذاری و کیفیت خودرو و همچنین افزایش واردات کالای قاچاق به کشور خبر داد و گفت: به دلیل ناکافی بودن توضیحات نعمت زاده، سوال به صحن علنی مجلس می رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه از وزیر درباره تصمیمات جدید وزارت صنعت در واگذاری قیمت گذاری ها به بازار و استفاده از مکانیزم بازار سوال شده بود اظهارداشت: با وجود طرح هایی مانند ایران کد و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم واردات کالای قاچاق در سال جاری به کشور افزایش یافته است.

بذرپاش ادامه داد: در شرایط تحریمی خروج ارز از کشور و با وجود تاثیرات آن، در هیچ اقتصادی این مساله توصیه نمی شود. این شرایط می تواند زمینه نابودی تولید داخل را فراهم کند. عملا شاهد این هستیم که در یکسال گذشته در بسیاری از اقلام غیرضرور، واردات بالای 50 درصد اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در برخی موارد برای واردات مواد اولیه باید اقداماتی صورت گیرد، اما واردات انجام شده به کشور در بسیاری از موارد اقلام مصرفی بود که در داخل کشور نیز تولید می شود و اساسا نیازی به واردات آن نبوده است.

این نماینده مجلس افزود: در این زمینه توافق صورت گرفته با کشور ترکیه برای کاهش تعرفه واردات صنعتی و ماشین آلات صنعتی از این کشور و در نقطه مقابل کاهش تعرفه آب پنیر و سبزیجات برای ایران و برخی دیگر از خوراکی ها، دیگر معامله پایاپای نخواهد بود.

به گفته بذرپاش، با افزایش و رشد قاچاق کالا به کشور تخمین زده می شود در سال جاری 20 تا 25 درصد نسبت به سال قبل، واردات کالای قاچاق به ایران افزایش یافته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارداشت: متاسفانه در شرایط فعلی، اقتصاد کشور با رقم بیش از 20 میلیارد دلار کالای قاچاق ضربه خواهد خورد. در حالی که برخی کشورها با استفاده از روش های کنترلی، جلوی واردات کالای قاچاق را می گیرند اما در ایران با تعطیلی روش های کنترلی، بر واردات کالای قاچاق دامن زده می شود و طرح جایگزینی هم در راستای بهبود نظارت ارائه نمی کنند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بازرسی و نظارت از وظایف وزارت صنعت است، معلوم نیست چه کسی باید در زمینه های یادشده وارد شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.