سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد هر چه سریعتر می‌خواهد به تفاهم برسد، اما نه تفاهم به هر قیمتی؛ ولی از هر فرصتی برای گفت‌وگو و پیشرفت مذاکرات و کمک به روند جاری استفاده می‌کند.

می‌خواهیم به توافق برسیم اما نه به هر قیمتی/ پیشنهادات و ابتکارات تیم ایران/ فاصله‌ها کم شده ولی نیاز به گفت‌وگو است

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز (چهارشنبه) خود با خبرنگاران در خصوص طرح افزایش میزان غنی‌سازی که در پارلمان کشورمان در حال بررسی است، گفت:‌ گفت‌وگوهای فشرده و جلسات بحث و تبادل نظر با نمایندگان مجلس داریم که از ابتدای مذاکرات بوده است. هم به دلیل جایگاه مجلس و هم به دلیل ظرفیتی که آنها دارند و نیز نقدها و سوالاتی که نسبت به روند مذاکرات دارند، این ارتباطات وجود دارد. طی 10 روز گذشته نیز هیأت مذاکره کننده جلسات موردی با برخی افراد داشته و جلسات کاری را با برخی افراد برگزار کردند تا بتوانیم نسبت به پیشرفت مذاکرات و روندی که جاری است نمایندگان محترم را قانع کرده و آن بخش از اطلاع‌رسانی لازم برای نمایندگان را در اختیار آنها قرار دهیم.

وی در خصوص تحولات یمن نیز اظهار داشت: تحولات را دنبال می‌کنیم و مراقب روندها هستیم و با حساسیت اوضاع را دنبال می‌کنیم. در عین حال مواضع خود را اعلام کرده‌ایم که خواهان پایبندی همه طرف‌ها به موافقتنامه صلح هستیم و معتقدیم چنانچه این موافقتنامه اجرا شود راهی است برای خروج از بحران جاری و معتقدیم که همه طرف‌ها باید نسبت به توافقنامه پایبند باشند که در آن صورت این روند سیاسی می‌تواند به ملت یمن کمک کند.

افخم با بیان اینکه آمادگی گروه‌ها برای چنین اقدامی بسیار ضروری است، افزود: امیدواریم که همه طرف‌ها در این جهت برای کمک به اجرای کامل و هر چه بهتر موافقتنامه گام بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات ظریف درباره نزدیک بودن توافق هسته‌ای و نیز مذاکرات فردای معاونان ایران و نمایندگان سه کشور اروپایی در 1+5 در استانبول گفت: فردا معاونان در استانبول مذاکرات یک روزه‌ای را خواهند داشت که شامل مذاکرات جمعی و دیدارهای جداگانه با معاونان اروپایی در استانبول است.

وی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که هر چه سریعتر می‌خواهد به تفاهم برسد، اما نه تفاهم به هر قیمتی؛ ولی از هر فرصتی برای گفت‌وگو و پیشرفت مذاکرات و کمک به روند جاری استفاده می‌کند و شاهد بوده‌ایم که طی یک ماه گذشته مذاکرات بسیار فشرده‌ای وجود داشته است و از هر فرصتی برای امکان بررسی روندها و یافتن راه‌حل‌ها برای موضوعات سخت‌تر استفاده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گروه‌های کارشناسی کاملا فعال هستند و تیم مذاکره‌ کننده ابتکارات و پیشنهاداتی را برای خروج از بخش‌هایی که مذاکرات در آن نقاط متوقف شده ارائه داده، ابراز امیدواری کرد که طرف‌های مذاکراتی بیشتر به نکات ارائه شده از سوی تیم ایرانی توجه کنند.

افخم ابراز امیدواری کرد که با گفت‌وگوهای بیشتر به سمت حل و فصل موضوع حرکت کنیم و افزود: گرچه مذاکرات بسیار پیچیده، سخت و حساس است و فاصله‌ بین طرف‌ها اندکی کم شده، اما هنوز نیازمند مذاکره و گفت‌وگو هستیم.

وی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص رسیدن به تفاهماتی در چارچوب‌های مذاکراتی گفت: چارچوب‌های اصلی تنظیم شده و گفت‌وگوها وارد بخش‌های جزیی و فنی شده است که لازم است طرف‌ها با نگاه و حسن نیت بیشتر در مذاکرات حاضر شوند و کمک کنند که تفاهمات در آن بخش از جزئیات نیز حاصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره تغییر در روابط ایران و عربستان با توجه به روی کار آمدن پادشاه جدید در این کشور گفت:‌ ما شاهد سفر آقای ظریف برای تسلیت به مقامات سعودی بودیم. جمهوری اسلامی کماکان خواهان روابط بسیار خوب و قوی با همسایگان خود است که این روابط علاوه بر اینکه اهمیت دوجانبه دارد می‌تواند به توسعه مناسبات و استفاده از ظرفیت‌ها کمک کند

وی ادامه داد: برای حل و فصل مسائل منطقه، همیاری و هماهنگی هر چه بیشتر کشورهای منطقه بسیار ضروری است. این تمایل و خواست جمهوری اسلامی ایران بسیار جدی است و امیدواریم که هم عربستان و هم همه همسایگان ما در این مسیر قوی‌تر و فعال‌تر حرکت کنند.

افخم در خصوص سفر محمود عباس به کشورمان نیز اظهار داشت: ما هم خبر را دیده‌ایم و چیزی بیشتر از آن هنوز در اختیار نداریم که اگر جزئیات بیشتر دریافت کنیم اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به شهادت شهید الله‌دادی نیز اظهار داشت: ما اعلام کرده‌ایم که از ظرفیت‌های سیاسی خود در مجامع بین‌المللی استفاده می‌کنیم.آقای الله‌دادی در مأموریتی مستشاری حضور داشت و رژیم صهیونیستی در یک عملیات تروریستی این مسئله را رقم زده و موجب شهادت مبارزان مقاومت اسلامی شد و این موضوع را از طریق دیپلماتیک دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: دنیا باید متوجه بشود که تهدیدات واقعی کجا است. امروز جهان با افراطی‌گری، تروریسم و تروریسم دولتی مواجه است و تهدید واقعی را باید همه کشورها بشناسند و برای کمک به ایجاد امنیت در یک مسیر درست و واقعی حرکت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه  افزود: از مجاری سیاسی و دیپلماتیک این موضوع را دنبال می‌کنیم.

افخم همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارنظر پادشاه عربستان در دیدار با اوباما که اعلام کرده بود عربستان وجود سلاح هسته‌ای در ایران را نمی‌پذیرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است و برنامه‌های ما بر همین اساس است که به دنبال پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی با استفاده از فناوری هسته‌ای هستیم.

وی ادامه داد: این اظهارنظرها باید به سمتی برود که بر اساس واقعیت‌های منطقه و جمهوری اسلامی ایران باشد. شاید این خبر کامل نقل نشده و بخشی از آن باشد. در عین حال خواهان توسعه و پیشرفت مناسبات و همکاری‌های منطقه‌ای و هماهنگی هر چه بیشتر بین کشورهای منطقه برای کمک به صلح و امنیت در آن هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و هرگونه توافق هسته‌ای را کمک‌کننده خواند و افزود: این موضوع به صلح و ثبات هر چه بیشتر منطقه کمک می‌کند و هیچ کسی از توافق هسته‌ای ایران ضرر نخواهد کرد و امیدواریم کشورها به سمت واقع‌بینی حرکت کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.