مخالفان سوریه در دومین روز گردهمایی مسکو توافق کردند که بیانیه ژنو اساس حل و فصل بحران سوریه باشد. در همین راستا، امروز (چهارشنبه) مذاکرات مخالفان سوریه با هیات دولت سوریه در مسکو آغاز شد.

آغاز مذاکرات مخالفان با هیات دولت سوریه در مسکو/معلم: موضع غرب به نفع ما تغییر کرده است

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الوطن سوریه، همزمان با ادامه نشست‌های مشورتی مخالفان و نظام سوریه در مسکو، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در جلسه هماهنگی کابینه تاکید کرد: در حال حاضر تحولی در موضع غرب به نفع کشور و مردم سوریه صورت گرفته است و غرب ماهیت جنگ تروریستی را که سوریه در معرض آن قرار گرفته و خطرات سرایت تروریسم به کشورهایشان را درک می‌کند.

 

معلم خاطرنشان کرد: هدف نشست‌های مسکو دست‌یابی به توافقی برای برگزاری مذاکرات سوری - سوری بدون مداخله یا دیکته‌های بیگانگان است و تقویت اقتصاد ملی و پیروزی‌های ارتش شجاع ما بر پایداری سوریه در مقابله با چالش‌هایی که با آن مواجهیم، می‌افزاید.

 

همزمان، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیات این کشور در گردهمایی مسکو در آغاز دیدار با مخالفان تصریح کرد: دیدار ما نباید یک رخداد تبلیغاتی باشد، بلکه باید مساله‌ای جدی و منعکس‌کننده اهداف ما باشد. ما مخالفان را شریک خود می‌دانیم.

 

وی تاکید کرد: دولت سوریه بدون اولویت دادن به حل و فصل عوامل ایجاد اوضاع انسانی وخیم نمی‌تواند این اوضاع را بهبود ببخشد. در واقع ما باید ابتدا تروریسم را که موجب وخامت اوضاع شده است، از بین ببریم. ما از مهاجران سوری در خارج خواسته‌ایم به کشور بازگردند و ما امکانات لازم را برای آنها فراهم آورده‌ایم.

 

جعفری خاطرنشان کرد: دولت سوریه به تمامی طرح‌های عربی و بین‌المللی پایبند بوده و به صورت سازنده و شفاف با آنها همکاری کرده است.

 

وی گفت: مداخله منطقه‌ای و بین‌المللی بی‌سابقه در جنگ علیه سوریه موجب گسترش دامنه خطر تروریسم و استفاده از آن به عنوان یک ابزار و سلاح سیاسی شده است.

 

جعفری افزود: کمک‌هایی که ترکیه و عربستان برای تروریست‌ها ارسال می‌کنند، تجهیزات و سلاح‌هایی برای کشتار سوری‌هاست.

 

در همین حال، سمیر العیطه، یکی از مخالفان در این نشست گفت: بیشتر مخالفان تروریست نیستند و سلاح را برای دفاع از خود در اختیار می‌گیرند.

 

از سوی دیگر، قدری جمیل، معاون برکنار شده نخست‌وزیر سوریه نیز اعلام کرد : این دیدار فرصتی برای حل سیاسی بحران سوریه است.

 

در همین حال، نشست‌های مشورتی مسکو برای حل بحران سوریه برای دومین روز متوالی ادامه دارد و محمود مرعی، رئیس هیات کار مخالفان اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در گردهمایی مسکو به دستور کار و پیش‌نویسی در گفت‌وگو با هیات نظام سوریه دست یافتند و در این پیش‌نویس اوضاع انسانی کاملاً جدا از اوضاع سیاسی است.

 

مرعی این پیش‌نویس را غیرنهایی دانست و اعلام کرد که در آن بر لزوم ورود کمک‌های غذایی و پزشکی به مناطق درگیر، توقف درگیری‌ها، آزادی بازداشت‌شدگان سیاسی و ربوده‌شدگان و مقابله با مداخله بیگانگان و تلاش برای رفع تحریم‌ها از سوریه تاکید شده است.

 

در این پیش‌نویس آمده است که بیانیه ژنو اساس راهکار سیاسی است و باید با تروریسم مقابله شود.

 

مرعی اعلام کرد که اختلافی میان شرکت‌کنندگان در این گردهمایی درخصوص این مساله رخ داد که تسلیحات تنها در انحصار نظام باشد، چرا که کردها مخالفت خود را با این مساله اعلام کردند که سلاح تنها در انحصار دولت باشد و اعلام کردند که می‌خواهند سلاح در اختیار داشته تا با آن از خودشان دفاع کنند؛ این در حالی بود که سایر شرکت‌کنندگان بر سر این مساله توافق کردند.

 

صفوان عکاش، دبیر اول هیات هماهنگی مخالفان سوریه نیز اعلام کرد: در دیدارها، دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان به هم نزدیک بود و پیش‌نویس تبادل افکار و دستور کاری نیز تدوین شده است.

 

وی در خصوص متن این پیش‌نویس اظهاراتی ایراد نکرد، اما ابراز امیدواری کرد که اوضاع بهتر شود.

 

عکاش گفت: ما امروز ساعت 10 بار دیگر به پای میز مذاکره می‌رویم.

 

همچنین حسن عبدالعظیم، رئیس هیات هماهنگی و هیثم مناع دیگر رهبر برجسته در این هیات در دومین نشست مخالفان حضور نیافتند.

 

در همین راستا، فیصل محمد عبدالرحمن، رئیس شورای قبایل سوریه اعلام کرد: شرکت‌کنندگان در گردهمایی سوریه به این نتیجه رسیده‌اند که بحران سوریه را تنها به صورت سیاسی می‌توان حل کرد.

 

وی همچنین خوش‌بینی خود را نسبت به ثمربخش بودن دیدارهای مسکو اعلام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.