قدس انلاین – سعید کوشافر: انتشار نامه محمد رضا رحیمی معاون اول دولت دهم خطاب به محمود احمدی نژاد رییس این دولت که مدتها همکار هم بودند با واکنشهای زیادی روبرو شد و تیتر ان به صفحه اول بیشتر روزنامه های کشور راه یافت.

ادعای رحیمی درباره توزیع پول خبرساز شد/درخواست افشای 170نماینده ای که از دولت احمدی نژاد پول گرفتند/نامه ای که قبل از افشاگری درمجلس پاره شد

این درحالی است که امروز این نامه که دربخشی از ان به توزیع  پول میان 170نماینده مجلس برای مخارج انتخاباتی تصریح شده بود درمجلس شورای اسلامی خود خبرها وماجرای جدیدی را درست کرد که از نامه ای برای معرفی این نمایندگان شروع و پاره شدن همان نامه ختم شد.

در بخشی از نامه محمدرضا رحیمی به احمدی‌نژاد که روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد، آمده بود:

برای آگاهی ملت شریف ایران و یادآوری مجدد بار دیگر می‌گویم که:همواره در آستانه برگزاری انتخابات مجلس، کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی و راهبری امر انتخابات توسط جریانات سیاسی تشکیل می‌شود. در این راستا برای انتخابات مجلس هشتم نیز کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد از کاندیداهای اصولگرا در سطح کشور از طریق کمک‌های غیردولتی پشتیبانی مالی شود.

در میان افراد کمک‌کننده فردی به نام جابر ابدالی که از سوی برخی نمایندگان مجلس و مقامات قضایی و اجرایی به اینجانب معرفی شده بود، برای کمک اعلام آمادگی نمود. بنده نیز به واسطه حساسیت و اطمینان خاطر از سالم بودن کمک‌های نامبرده همچون سایر موارد در خصوص ایشان از طریق حراست دیوان محاسبات از مجاری ذی‌صلاح، در خصوص وی استعلام کردم که پس از اطمینان و پاسخ مثبت که اسناد آن ضمیمه پرونده است، برای دریافت کمک از وی اعلام آمادگی نمودیم و از وی خواستیم که به کاندیداهایی که ما معرفی می‌کنیم از محل حساب شخصی و با چک بانکی خودش کمک نماید.

در نهایت نامبرده مجموعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان را به این امر اختصاص داد و البته کلیه اسناد و کپی چک‌های صادره که به قریب 170 نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت شده است، در پرونده ثبت و ضبط است و همه آن به مصرف انتخابات رسید. بنابراین کل این مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده و عیناً به حساب نامزدها پرداخت گردیده است.

*** اعلام اسامی نمایندگانی که از رحیمی پول گرفتند

دراین راستا نماینده اردبیل در مجلس از نامه نمایندگان به رئیس مجلس برای اعلام اسامی 170 داوطلب نمایندگی مجلس دوره‌ هشتم در انتخابات که به ادعای رحیمی از وی پول گرفتند، خبر داد.

کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران از تهیه نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس به منظور اعلام اسامی 170 داوطلب نمایندگی مجلس دوره‌ هشتم در انتخابات که به ادعای رحیمی از وی پول گرفتند، خبر داد.

پیرمؤذن با بیان اینکه تاکنون 30 نفر از نمایندگان این نامه را امضا کردند، تصریح کرد: بنده به همراه عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه، جواد هروی نماینده قائنات و عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد در حال جمع‌آوری امضا از نمایندگان برای این نامه هستیم.

پیرمؤذن بر همین اساس یادآور شد: ما در این نامه از رئیس مجلس می‌خواهیم در راستای تنویر افکار عمومی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی اسامی همه نمایندگان مجلس دوره‌ هشتم را که از آقای رحیمی پول گرفتند، در اختیار رسانه‌ها قرار دهد؛ ما تا حصول نتیجه نهایی این موضوع خطیر را برای آگاهی همه ملت ایران پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: می خواهیم اسامی 170 نماینده که در دو دوره اخیر مجلس که از معاون متخلف آقای احمدی نژاد پول گرفتند را اعلام کنیم.

پیرموذن ادامه داد: جهت افزایش سرمایه اجتماعی اسامی این نمایندگان را در اختیار صاحبان جراید و رسانه ها قرار می دهیم.

درهمین راستا نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی از «محمد رضا رحیمی» خواست که اگر ادعا می کند سندی دارد، اسامی کاندیدای مجلس هشتم را که می گوید پول گرفته اند منتشر کند.

«عبدالوحید فیاضی» افزود: افرادی که رحیمی از آنان نام برده کاندیدای مجلس هشتم بودند و نمایندگان مجلس نهم نیستند اما وی اسامی این افراد را منتشر کند.

وی ادامه داد: نماینده مجلس مورد اعتماد ملت است، وقتی شبهه ای به وی وارد می شود باید از خود دفاع کند به نظرم رحیمی اگر اسنادی دارد منتشر کند تا افرادی که در مظان اتهام هستند از خود دفاع کنند.

این نماینده مجلس نهم اضافه کرد: اگر رحیمی اسنادی دارد باید آن را نیز به قوه قضاییه بدهد تا قانون با این افراد برخورد کند.

فیاضی تاکید کرد: فعلا این موضوع در بحث اتهام زدن به نمایندگان است از این رو ما می خواهیم که رحیمی اگر سندی دارد منتشر کند.

***کمک‌ بلاعوض دولت به نمایندگان

درهمین حال نماینده یزد در مجلس ضمن محکوم کردن کمک‌های رحیمی از بیت‌المال به برخی نامزدهای انتخابات مجلس برای تبلیغات گفت: در شرایط فعلی نیز کمک‌هایی به نمایندگان ادوار اصلاح‌طلب برای تبلیغات می‌شود، محکوم است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فساد مالی به هر شکل و توسط هر کسی صورت گیرد خلاف قانون است و باید رسیدگی شود؛ چه در دولت فعلی و چه در دولت های پیشین.

وی با تاکید بر اینکه اصولگرایان با کسی عهد اخوت نبسته‌اند، گفت: جریان اصولگرایی خود دست به پالایش زده و افرادی که متخلف و قانون گریز بودند را پالایش کرد.

نماینده مردم یزد در مجلس با مبهم توصیف کردن رفتار اصلاح طلبان در خصوص رحیمی، گفت: در مراسم ختم والده آقای رحیمی حضور اصلاح طلبان و پیام‌های تسلیت آنها بسیار پررنگ‌ تر از اصولگرایان بود، اما دلیل حمایت و دلسوزی اصلاح طلبان نسبت به رحیمی برای ما مبهم بود.

جوکار تاکید کرد: اگر فردی مفسد است نباید توسط هیچ گروه و دسته ای در هیچ جایگاهی حمایت شود.

جوکار ضمن محکوم کردن کمک‌های رحیمی از بیت‌المال به برخی نامزدهای انتخابات مجلس برای تبلیغات انتخاباتی، گفت: در شرایط فعلی نیز دولت تدبیر و امید کمک‌هایی بلاعوض یا در قالب وام به نمایندگان ادوار اصلاح‌طلب برای تبلیغات می کند که این نیز محکوم است.

***نامه اعلام اسامی «پاره» شد

اما درادامه این ماجرا پیگیری خبرنگاران از این مسئله حکایت دارد که این نامه در همان ساعات ابتدایی جمع‌آوری امضاء، توسط تهیه‌کنندگان از دستور کار خارج شده و حتی به گفته یکی از نمایندگان، توسط متولیانش پاره شده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت که از پیگیری اعلام اسامی 170 نماینده‌ای که از محمدرضا رحیمی پول دریافت‌ کردند منصرف شده است.

کمال‌الدین پیرموذن اظهار کرد: با توجه به این که ما متوجه شدیم ادعایی که در مورد پرداخت پول به 170 نماینده مجلس از سوی آقای رحیمی مطرح شده به نمایندگان مجلس هشتم مربوط می‌شود از پیگیری اعلام اسامی نمایندگان منصرف شدیم.

وی افزود: بعضی از نمایندگان گفتند که در موضوع اختلاس بیشتر تخلفات دولت قبل مطرح است و طرح این مسائل افکار عمومی را متوجه مجلس می‌کند چون این موضوع مربوط به مجلس هشتم است نیازی نیست نمایندگان مجلس نهم پیگیر آن باشد.

پیرموذن خاطر نشان کرد: البته قوه قضاییه حتما باید این موضوع را پیگیری کند و افکار عمومی باید این موضوع را از دستگاه قضایی مطالبه کند.

همچنین نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی گفت: با توجیه پیرموذن مبنی براینکه مسئله کمک مالی به نامزدهای انتخابات مربوط به مجلس هشتم است نه نهم،نماینده حامی دولت نامه خودراپاره کردوازادامه پیگیری انصراف داد.

احمد امیر ابادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: پیر موذن خواستار انتشار اسامی نمایندگانی بود که برای حضور در مجلس نهم از بیت المال پول دریافت کرده اند.اما ایشان را توجیه کردیم که این موضوع مربوط به مجلس هشتم بوده است نه مجلس نهم، بنابر این پیرموذن نامه را پاره کرد.

***ارزیابی ها از نامه رحیمی

‌رحمانی فضلی وزیر کشور در جواب سوالی در مورد نامه آقای رحیمی و اینکه این نامه به معنای دخالت دولت در انتخاب نمایندگان مجلس است توضیح داد: نامه آقای رحیمی بعد از اظهار نظرهای دفتر آقای احمدی‌نژاد بوده است که موضوعات مطرح شده در مورد آقای رحیمی قبل از دولت نهم و دهم بوده است. بنابراین ایشان در نامه‌شان توضیحاتی داده و ادعاهایی را مطرح کرده‌اند که این مبلغ از طرف بخش خصوصی و فردی که نام آن برده شده است به ایشان داده شده و آقای رحیمی وظیفه توزیع این مبلغ در میان کاندیداهای مورد حمایت بخش خصوصی داشته است که البته اینها بر اساس گفته‌های آقای رحیمی در نامه‌شان است.

درعین حال صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که احمدی نژاد نباید پشت معاون اول خود را خالی می کرد و این رفتار به آینده سیاسی او ضربه بزرگی وارد می کند.

این استاد دانشگاه افزود: صرف نظر از اینکه، رحیمی در دوره اصلاح طلبان یا اصولگرایان چه فعالیتی داشته است، از نظر حقوقی جرم زمانی اتفاق افتاده که او در حال همکاری با آقای احمدی نژاد بوده است.

وی اضافه کرد: حتی اگر آنچه آقای احمدی نژاد می گوید، حقیقت داشته باشد و اقدامات آقای رحیمی مربوط به قبل از زمانی باشد که معاون رئیس جمهور شده باشد، نمی توان از این واقعیت فرار کرد که جرم آقای رحیمی به خاطر آقای احمدی نژاد اتفاق افتاده است.

زیباکلام تصریح کرد: به گفته ی آقای رحیمی، به 170 نماینده مجلس پول پرداخت شده است که برای حمایت از کابینه و شخص آقای احمدی نژاد بوده است. در واقع رحیمی، به زبان بی زبانی می گوید، پول هایی که برداشت کرده ام، برای خودم برنداشته و زمین و ویلا برای خود نخریدم، بلکه آن ها را برای آقای احمدی نژاد خرج کردم.

این تحلیلگر مسائل سایسی خاطرنشان کرد: همه ی سخنان آقای رحیمی، این است که من اگر خلافی کردم، این خلاف برای آقای احمدی نژاد بوده، اگر گناهی کردم، در جهت مصالح و منافع آقای احمدی نژاد بوده و اکنون ایشان او را نمی شناسد.

وی گفت: احمدی نژاد و طیف حامی او باید مردانگی به خرج داده و پشت آقای رحیمی را اینطور خالی نکنند، در واقع، اگر خطایی صورت گرفته، احمدی نژاد و طیف حامی او، متهم ردیف اول و دوم هستند و رحیمی متهم ردیف سوم.

زیباکلام افزود: اگر اقای احمدی نژاد بخواهد اینگونه ادامه دهد و پشت رفقای خود را خالی می کند، مسلما از همان میزان محبوبیتی که اکنون در جامعه دارد بسیار کاسته خواهد شد.

وی اضافه کرد: آنچه که آقای احمدی نژاد در حق آقای رحیمی انجام داد، با عرض معذرت یک نامردی تمام عیار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    0 0
    نماینده اردبیل در ابتدا دچار جو زدگی شده ولی بعد که د.زاریش افتاده که خودش پول گرفته قضیه رو راست و ریس کرده.
  • محشس IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    1 0
    تازمانی که در این مملکت قانون برای همه یکسان نباشد وشایسته سالاری هم مد نظر نباشد و بزرگان جامعه به فکر خط وخط بازی باشتد وشفاف سازی در جامعه برقرار نگرددوگروه های قدرت وسرمایه برای مردم تصمیم بگیرند همین آش هست وکاسه نیاز به یک انقلاب فرهنگی از درون می باشد همرا ه با اصلا حات وتغییر قانون وبه روز کردن آن وشرکت مردم در تصمیم گیری ها به صورت واقعی نه سمبلیک وگرنه آینده تیره وتار در انتظار مردم این مرز وبوم می باشد خدایا همه مارا به راه راست هدایت کن تا بتوانیم از دستاوردهای این انقلاب نگهداری کنیم وگرنه مردمی کوفی بوده وهستیم یا حسین
  • مجتبی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    جوکار ضمن محکوم کردن کمک‌های رحیمی از بیت‌المال به برخی نامزدهای انتخابات مجلس برای تبلیغات انتخاباتی، گفت: در شرایط فعلی نیز دولت تدبیر و امید کمک‌هایی بلاعوض یا در قالب وام به نمایندگان ادوار اصلاح‌طلب برای تبلیغات می کند که این نیز محکوم است.