گروه اقتصادي- خوش قلم - چهارمین نشست وزیران صنعت کشورهای دی 8، متشکل از  هشت کشور ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه در حالی برگزارشد که در آن از سطح  روابط  پایین بین این کشورها انتقاد شد. 

 « دی- 8» جان   می‌گیرد

دراین باره وزیر صنعت، معدن و تجارت از هدفگذاری در افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی ایران خبر داد و سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی و نساجی ایران را به کشورهای دی 8 پیشنهاد کرد.

به گزارش مهر، محمدرضا نعمت‌زاده در همایش وزیران صنعت کشورهای دی 8 گفت: همکاری نزدیک این کشورها می‌تواند در نزدیکی میان مردم و فرهنگ‌سازی کشورهای عضو نقش مؤثری ایفا کند، به نحوی که مقدمه‌ای بر گسترش ارتباطات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی میان اعضا خواهد بود.

وی  افزود: هدف دی 8 رشد پایدار اقتصادی برای کشورهای عضو است که البته این رشد پایدار پدیده‌ای چند وجهی بوده که تنها با افزایش تولیدات صنعتی محقق نمی‌شود؛ زیرا چالشهای زیست‌محیطی و تغییر کاربری زمین پیش روی توسعه صنعتی قرار دارد و به همین دلیل باید گفت: سازمانهای بین‌المللی همچون اجلاس شانگهای آ.س.‌آن.‌اکو و جنبش متعهدها نقش مهمی در توسعه پایدار دارند که هریک می‌توانند نقش آفرین باشند. وی تصریح کرد: مدت زیادی است که ایران با تحریمهای بین‌المللی مواجه است و این در شرایطی است که صنعت ایران با مدد و کوشش سخت مهندسان و صنعتگران پیشرفتهای مهمی در زمینه پتروشیمی، انرژی، الکترونیک ماشین‌آلات و مواد معدنی، مصالح ساختمانی و سایر بخشهای صنعت به دست آورده است. به گفته نعمت‌زاده، امروز سهم صنعت ایران بدون احتساب نفت و گاز که هم‌اکنون شامل 90 درصد از GDP می‌شود که امیدواریم به 25 درصد ارتقا یابد، اما باور ما بر این است که توسعه صنعتی می‌تواند درها را برای ظرفیتهای بالقوه به روی بخش خصوصی در کشورهای عضو باز کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت الگوی صنعت مبتنی بر صادرات را در کشورهای ترکیه و مالزی نمونه موفقی دانست و خاطرنشان کرد: این نمونه الگوی موفقی برای سایر کشورها و روابط تجاری و صنعتی است و این در شرایطی است که این روابط میان کشورهای  دی 8 در سطح پایینی قرار دارد و باید ظرفیت بالقوه موجود را شناسایی و از مزایای آن استفاده کرد. به اعتقاد وی، سرمایه‌گذاری مشترک و عزم راسخ جمعی کشورهای عضو دی 8 باید بیش از گذشته ارتقا یابد و پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت همکاری تدوین شده تا بتوانند ظرفیتهای بیشتری را به مرحله عملیاتی نزدیک کنند. نعمت‌زاده سرمایه‌گذاری روی صنعت خودروسازی، انرژی‌های تجدید‌پذیر، نساجی و صنایع نانو را فرصتی برای کشورهای عضو دی 8 در سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران دانست.

این عضو کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: همکاری با سازمانهای منطقه‌ای از جمله اکو و حل برخی مسایل منطقه‌ای می‌تواند به توانمندسازی دی 8 کمک کند و این در شرایطی است که با توجه به چالشهای جهانی زیست‌محیطی به نظر می‌رسد، اعضای کشورهای عضو دی 8 می‌توانند فعالیت بیشتری در رابطه با توسعه پایدار با تأکید بر حفظ محیط زیست داشته باشند. درهمین حال وزیر صنعت ترکیه به اعضای گروه دی 8 پیشنهاد داد تا افزون بر تأسیس بانک کشورهای عضو، صندوقی تشکیل دهند تا به حمایت مالی از اعضا و بخش خصوصی آنها بپردازد.

 فکری ایشیق در نشست وزیران صنعت عضو دی 8 با ارایه پیشنهادی به اعضا در خصوص تشکیل صندوق کشورهای عضو به منظور تأمین مالی فعالان اقتصادی و اعضا، گفت: پیشنهاد می‌شود تا اعضای دی 8 موافقتنامه تجارت ترجیحی با همدیگر امضا کرده و تأسیس بانک دی 8  را در دستور کار قرار دهند که امیدواریم این پیشنهادها در سال 2015 عملیاتی شود.

وزیر صنعت ترکیه افزود: ترکیه آماده است تا به عنوان یک کشور توسعه یافته صنعتی، پروژه های متعددی را در میان اعضا تعریف کرده و به عنوان نقطه تماس اعضا عمل کند.

به گفته وی، حجم تجارت کشورهای دی 8 در سال 2011 ، 130 میلیارد دلار بوده  که این نشان می‌دهد، سهم کشورها از چهار درصد به هشت درصد در وضعیت کنونی رسیده است که امیدواریم در آینده این سهم به 15 تا 20 درصد ارتقا یابد.

درهمین حال عضو هیأت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی از احتمال تغییر بازارهای هدف در صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: در صورتی که با کشورهای گروه دی 8 به توافق برسیم، محصولات پتروشیمی ایران روانه بازار این گروه خواهد شد.

عبدالحسین بیات در گفت وگو با میزان، با بیان اینکه صادرات محصولات پتروشیمی ایران به عوامل مختلفی در کشور بستگی دارد، ادامه داد: صادرات محصولات پتروشیمی به آسان شدن فرایند حمل و نقل و تحویل مشتری بستگی زیادی دارد، به طوری که در شرایط کنونی بهترین راه صادرات این محصول مسیر دریایی است. در حاشیه چهارمین نشست وزیران کشورهای دی 8 تفاهمنامه تأسیس دانشگاه دی 8 به امضا رسید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.