زندگی سالم  / برگردان به پارسی: مریم سادات کاظمی - گياهان از هزاران سال پيش تاكنون براي درمان بيماري ها و تسكين دردها مورد استفاده بشر بوده است. 

بهترين دمنوش هاي گياهي براي دردهاي روزمره

با گذر زمان تحقيقات گوناگوني در مورد گياهان دارويي و نحوه مصرف آنها انجام شد كه مؤيد خواص بي نظير آنهاست. دمنوش ها يكي از رايج ترين و سنتي ترين شيوه هاي كاربرد اين گياهان است كه خواص عالي بر سلامتي خواهند داشت.

 

 « دمنوش گياهي » چيست؟

دمنوش روشي كاملاً در دسترس براي بهره مندي از خواص گياهان دارويي است. اين روش مبتني بر استخراج تركيبات معطر برگهاي تازه يا خشك، ريشه، ساقه و گلهاي گياهان دارويي به شيوه دم كردن، جوشاندن يا خيس كردن است كه عموماً در آب گرم انجام مي شود. اگر خيساندن گياه مورد استفاده باشد، آب سرد بايد به مدت چند ساعت روي گياه بماند و سپس صاف كرده آن را استفاده کرد. براي تهيه دمنوش، گياه چند دقيقه اي در آب گرم مانند چاي مي ماند و اگر جوشانده مورد نظر باشد، بايد گياه را در آب جوش چند دقيقه اي جوشاند.  

اگر گياه دارويي كيفيت مطلوبي داشته باشد، مي توان اين روش درمان را نسبتاً مورد اطمينان دانست. سلولهاي گياه در صورت تازه يا خشك بودن مي توانند بخوبي در صورت نبود رطوبت، تركيبات و خواص خود را حفظ كنند. اين قابليت بخصوص براي حفظ گياه در مدت طولاني يك مزيت محسوب مي شود. همچنين اين گياهان دارويي مي توانند تركيبات فعال را در مدت طولاني و در مكانيسم هاي تغيير دهنده اي مانند اكسيداسيون نيز حفظ كنند. براي تشخيص اين واقعيت، كافي است تا چند برگ خشك نعناع يا اسطوخودوس را ميان انگشتان بساييد تا بوي معطر آنها احساس شود. ريشه ها، ساقه ها و دانه ها بهتر از برگها و گلها اين تركيبات را حفظ مي كنند.

 

 چه مدت مي توان گياه دارويي را نگهداري كرد؟

مدت عمر دمنوش افزون بر شيوه آماده كردن گياه ( خرد كردن، ساييدن و...) به نحوه نگهداري آن نيز بستگي دارد. هر چه يك گياه بيشتر ساييده شده باشد، مدت نگهداري كمتري خواهد داشت؛ زيرا مقدار بيشتري از اسانسها را به دليل در معرض هوا بودن از دست مي دهد. گياهان نگهداري شده در ظروف بدون منفذ ماندگاري طولاني تري نسبت به گياهان بدون بسته بندي صحيح دارند. گرچه عطر و بوي اين گياهان نيز ممكن است ماه ها باقي بماند، اما خواص پزشكي آنها به اسانسهاي گياه بستگي دارد كه با گذر زمان كاهش مي يابد. به همين دليل توصيه مي شود، گياهاني كه در كيسه نگهداري مي شوند، حداكثر طي دو تا سه ماه استفاده شود، اما گياهاني را كه در ظروف بدون منفذ هستند، مي توان تقريبا تا يك سال نگهداري كرد. بعضي از انواع گياهان دارويي به دليل خواص پزشكي منحصر به فرد و در دسترس بودن براي درمان دردها و مشكلات معمول روزمره كاربرد زيادي دارند. اين گياهان از نظر عوارض جانبي محدود و تحقيقات علمي بررسي شده اند كه در ادامه به مهمترين آنها اشاره مي شود:

 

 سنبل الطيب؛ دمنوشي عالي براي بهبود خواب

شهرت سنبل الطيب به “ آرام بخش گياهي فوق العاده “ از دوران قديم بر مي گردد كه عطر بسيار تندي دارد و ريشه كوتاه آن مملو از ريشه هاي نازك سياه فام است. زماني كه اين ريشه هاي نازك خشك مي شوند، بوي نامطبوع بسيار مشخصي را پراکنده مي كنند كه البته گربه ها را به خود جذب مي كند. همين ريشه ها دارای تركيبات فعالي مانند اسانسها، اسيدها و الكل هستند. معمولاً سنبل الطيب در موارد اضطراب، اختلالات خواب بخصوص مشكل در به خواب رفتن، تحريك پذيري و حساس بودن توصيه مي شود كه البته مي توان آن را به عنوان داروي مكمل براي شيمي درماني يا ترك دخانيات نيز استفاده كرد. اگر اين گياه براي رفع بي خوابي مصرف مي شود، نبايد از داروهاي بنزوديازپان ها و آرام بخش ها همراه با آن استفاده كرد. براي بهره مندي از خواص سنبل الطيب مي توان آن را به شكل دمنوش و جوشانده آماده كرد. براي تهيه دمنوش، 20 گرم ريشه خشك كاملاً خرد شده را در يك ليتر آب جوش به مدت 20 دقيقه دم كرده و سپس صاف كنيد. براي جوشانده نيز 20 گرم ريشه خشك خرد شده را در يك ليتر آب جوشانده و سپس صاف كنيد. پس از صرف هر وعده غذا يا پيش از خواب، يك ليوان از آن را بنوشيد.

 

 نعناع تند؛ مفيد براي بهبود سندرم روده تحريك پذير

كاربرد پزشكي نعناع تند به عهد باستان برمي گردد كه در شرق و غرب كاربرد داشته است. اين گياه بوي معطر مطبوعي دارد و يكي از گياهان اصلي در زمينه گياهان دارويي دستگاه گوارش محسوب مي شود. تركيبات فعال آن بخصوص در برگها وجود دارد كه فلاونوئيدها و تانين از آن جمله هستند. نعناع تند براي تسهيل گوارش، مقابله با حالات گرفتگي عضلات شكم، هضم مشكل، نفخ و حالت تهوع توصيه مي شود.

براي تهيه دمنوش نعناع كافي است تا 25 گرم برگ تازه يا خشك را در يك ليتر آب جوش به مدت 10 دقيقه دم كنيد و يا 5 تا 6 برگ تازه يا خشك را در فنجاني آب جوش به مدت 5 تا 10 دقيقه بگذاريد. توصيه مي شود يك فنجان از اين دمنوش را پس از هر وعده غذا بنوشيد.

 

 بادرنجبويه؛ نوشيدني بي نظير براي غلبه بر اضطراب

اضطراب ارمغان زندگي مدرن است كه به جز در موارد بسيار حاد قابل درمان با گياهان دارويي است. بادرنجبويه گياهي با برگهاي طرح دار و بوي بسيار معطر است كه تأثير آرام بخشي اين گياه را اغلب مي توان با داروهاي گروه بنزوديازپان ها مقايسه كرد.

دمنوش بادرنجبويه بسيار مطبوع است و براي تهيه آن لازم است 2 تا 4 قاشق برگهاي بادرنجبويه را در يك فنجان آب به مدت 5 تا 10 دقيقه دم كرد.

 

 زنجبيل؛ ضدتهوع بي نظير

زنجبيل گياهي علفي است كه ريشه اي چاق با گره ها و ريشه هايي شبيه به دست دارد. بوي معطر تند و تيزي آن نشان دهنده خواص درماني بي شمار است. مهمترين معروفيت زنجبيل تحريك و بهبود سيستم گوارش است، اما در موارد خستگي، حالت تهوع و مشكلات روده اي نيز مفيد خواهد بود.

 جوشانده زنجبيل را مي توان سه فنجان در روز، صبح، ظهر و شب پس از صرف غذا ميل كرد. براي تهيه آن 3 گرم ريشه خشك زنجبيل را در يك فنجان آب به مدت 20 دقيقه دم كرده و سپس ميل نماييد. در موارد نادري ممكن است حساسيت يا دردهاي شكمي احساس شود.

 

 گزنه؛ داروي مسكن طبيعي

گرچه معمولا گزنه گياهي است كه طرفدار ندارد، اما شناخت تركيبات پزشكي آن مي تواند اين نظر را تغيير دهد. خواص مدر بودن در درمان تكميلي نقرس مؤثر است. بسياري از متخصصان طب سنتي آن را به عنوان يك داروي ضدالتهاب و مسكن مي شناسند.

براي تهيه دمنوش 2 تا 3 قاشق ريشه خشك گزنه را در يك فنجان آب گرم به مدت 5 تا 10 دقيقه دم كرده و استفاده كنيد. ناراحتي هاي گوارشي و حساسيت عوارض احتمالي مصرف گرنه است كه البته بندرت ديده مي شود. همچنين ممكن است مزه آن چندان مورد پسند نباشد كه در اين صورت مي توان از پودر خشك يا كپسولهاي آن استفاده كرد.

منبع:www.Passportsante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    با غرض سلام و خسته نباشید. سوال داشتم در رابطه با تهیه و نگهداری دمنوش زنجبیل. ایا می توان بعد ار انکه رنجبیل را دم کرد در ظرفی نگهداری کرد. اگر امکان دارد بفرمایید چه نوغ ظرفی مناسب است و چند روز می ماند. تشکر