عباسعلی سپاهی یونسی:   قدس ویژه خراسان - نخستین نشست منطقه ای حوزه بین الملل نیروی انتظامی  جمهوری اسلامی ایران در استانهای مرزی شرق کشور دیروز در مشهد برگزار شد.

حضور مؤثر و قانونی پلیس در خارج از مرزها

در این نشست که توسط پلیس بین الملل ناجا با همکاری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی برگزار شد، تأثیر محیط افغانستان بر مأموریتهای ناجا در حوزه های امنیتی، حفظ نظم و مقابله با جرایم، تهدیدها و فرصتها و چالشها و تبیین راهکارها مورد بررسی قرار گرفت.

  در این نشست جانشین فرماندهی ناجا با بیان اینکه اگر به تاریخ و دستاوردهای انقلاب بر گردیم می بینیم  که انقلاب در حوزه های مختلف چه دستاوردهای ارزشمندی  داشته است، افزود: امروز قدرتهای جهانی به این نتیجه رسیده اند که در تصمیم گیری‌های منطقه ای  نظرات ایران نیز دخیل است.

وی با بیان اینکه  کشورهای تصمیم گیرنده می دانند بدون حضور نمایندگان ایران  نمی توانند در منطقه کاری انجام دهند، افزود: نگاهی به تصمیمات گرفته شده توسط قدرتهای جهانی در موضوعاتی همچون تصمیم برای مقابله با تروریستها در عراق نشان داد این برنامه ها چون بدون گرفتن نظرات  ایران انجام شد، شکست خورد.

سردار حسین اشتری در بخش دیگری با بیان اینکه متأسفانه در برخی کشورهای همسایه  شاهد مشکلات امنیتی هستیم  و این می تواند بر بحث امنیت در کشور ما هم تأثیر داشته باشد، خاطر نشان کرد: با این حال به عنوان کارشناس بر این نکته تاکید می کنم که بهترین وضعیت امنیتی را در منطقه داریم چه در مقایسه با کشورهای همسایه و چه در مقایسه با دیگر کشورها.

  اشتری تصریح کرد: ناامنی در برخی کشورهای همسایه  به گونه ای شده است که ما هم مرزبان خودمان هستیم و هم مرزبان  کشورهای همسایه.

نرخ جرم  و جنایت در  دیگر کشورها از جمله کشورهای  اروپایی  نکته دیگری بود که این مقام مسؤول به آن اشاره کرد و افزود: جرایم در ایران به نسبت جمعیت یک پنجم است، در حالی که وقوع جرم در دیگر کشورها  در برخی موضوعات ۱۵ برابر ایران  است، هر چند هنوز دغدغه هایی در بحث جرایم خرد داریم و اقداماتی را انجام داده ایم.

بحث جرایم درفضای مجازی نکته دیگری بود  که اشتری به آن اشاره و خاطر نشان کرد: با بررسی ها به این نکته می رسیم که در فضای مجازی  با موضوعات تازه ای روبه رو هستیم و در این بخش نیز باید توان پیشگیری خود را افزایش دهیم که خوشبختانه  پیشرفت های خوبی داشته ایم.

جانشین فرماندهی ناجا تصریح کرد: مرزهای شرقی کشور و مشخصا مرز ما با افغانستان دو هزار کیلومتر است و با وضعیتی که بیگانگان در افغانستان به راه انداخته اند ما باید دو طرف را کنترل کنیم تا مشکلاتی  برای ما رخ ندهد و هیچ کس طمع نزدیک شدن به مرزهای ایران را در سر نداشته باشد.

موضوع مهاجرتهای غیرقانونی به کشور دیگر موضوع مورد اشاره سردار اشتری بود و او در این باره گفت: از دیگر مشکلات ما میزبانی حدود سه  میلیون افغانستانی در کشور است که وجود آنها برای کشور هم تهدید و هم فرصت است و باید حواسمان باشد تا این برنامه را مدیریت کنیم .

 وی با اشاره به افزایش کشت خشخاش در افغانستان  به عنوان یکی از دیگر مشکلات شرق کشور گفت: امروز برای حل این معضلات نباید فقط  به این بسنده  کنیم  که تنها  داخل و فقط مرزها را کنترل کنیم و باید در خارج از کشور به صورت قانونی حضور مؤثر داشته باشیم  و اقدامهای پیشگیرانه انجام بدهیم.

اشتری افزود: یکی از دلایل برگزاری این نشست این است که بگوییم در ۳۵ساله گذشته چه تهدیدهایی با منشأ خارجی داشته ایم و حالا باید برآورد کنیم در سالهای آینده با چه تهدیدها و فرصتهایی مواجه هستیم و چه اقدامهایی باید انجام دهیم تا هر چه بیشتر امنیت داشته باشیم.

 در این نشست همچنین سردار رضوانی رئیس پلیس بین الملل ناجا  گفت:  نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به دنیال تدوین سند راهبردی حوزه بین الملل  و تدبیر دیپلماسی فعال  در حوزه بین الملل، برنامه هایی را در این حوزه  آغاز کرده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت پیرامونی در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور تصمیماتی گرفته شد و این نشست نقطه‌ای برای آغاز همکاری‌های کشوری در ارایه راهکارهای بهتر و مناسب‌تر برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای ناجا است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.