معتمدی:مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: گسترش شهرها و شهرنشینی باعث شده است اراضی کشاورزی حاشیه این شهرها در حریم شهرها قرار گیرد و از چرخه تولید خارج شوند.

تغییر کاربری غیرمجاز   3هزار هکتار زمین کشاورزی در خراسان رضوی

قزاقی با بیان اینکه امروزه در بحث تخریب اراضی کشاورزی پدیده زمین خواری تاثیرگذار است،اضافه کرد:70 درصد شهرها و روستاها در اراضی با قابلیت کشاورزی استقرار دارند لذا گسترش شهرها و شهرنشینی باعث شده است اراضی کشاورزی حاشیه این شهرها در حریم شهرها قرار گیرد و از چرخه تولید خارج شوند.

وی از کاهش نصاب های قانونی جمعیت پذیری به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در ناپایداری اراضی کشاورزی یاد کرد و گفت:وقتی حریم قانونی شهرها بزرگ در نظر گرفته شود نگاه شهرداری و بخشداری  نسبت به اراضی ،دیگرحفاظتی نیست بلکه درآمدی خواهد بود

وی با بیان اینکه طبق آمار طی دوتا سه دهه اخیر یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور از چرخه تولید خارج شده است،یادآورشد:در خراسان رضوی در برخی جاها حریم شهرها تا 20 برابر حریم قانونی بزرگتر در نظر گرفته شده است در حالیکه طبق نظر شورای عالی شهرسازی حریم شهرها باید بین 2 تا 5 برابر محدوده قانونی شهرها باشد.

*تغییر کاربری غیر مجاز بیش از 3 هزار هکتار

این مقام مسؤول در جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در استان طی سالهای اخیر3 هزارو247 هکتار زمین به طور غیر مجاز تغییر کاربری شده است،گفت:اگر در این اراضی فقط گندم کشت می شد این تغییر کاربری باعث شده است سالانه 13 هزار تن گندم از چرخه تولید خارج شود واگرسرانه مصرف گندم هر فرد در سال 160 کیلوگرم باشد این یعنی سرانه امنیت غذایی 81 هزار نفر در سال از بین رفته است که یک فاجعه قابل تامل است.

قزاقی در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی برای مقابله و مهار تغیر کاربری اراضی کشاورزی تصریح کرد: 5واحد گشت با 9 اکیپ در شهرستانهای مشهد،طرقبه وشاندز، چناران، نیشابور، سبزوار تشکیل شده است که نسبت به شناسایی تغییر کاربری هایی که قبلا انجام شده  و تشکیل پرونده برای این مواردایجاد شده است.و نیز همین اقدامات برای موارد جدید هم انجام می شود.

وی با اشاره به تشکیل هزارو 231 پرونده در سال جاری گفت:از این تعداد بیش از150 مورد منجر به صدور حکم قلع و قمع شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه از زمان تشکیل اکیپ های یاد شده تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان 30 درصد کاهش داشته است،خاطر نشان کرد:به نظر می رسد با اقدامات یاد شده،  فرهنگ سازی ،کارهای پیشگیرانه تا 5 سال آینده تغییر کاربری اراضی کشاورزی از بین خواهد رفت .

وی بیشترین تغییر کاربری های صورت گرفته  در استان را مربوط به شهرهای مشهد،طرقبه شاندیز،چناران،نیشابور،سبزوار و تربت حیدریه دانست و افزود:از تعداد تغییر کاربری های شناسایی شده سال جاری در استان 700 مورد مربوط به طرقبه وشاندیز است.

وی مجازات تغییر کاربری اراضی کشاورزی را مواردی مانند تخریب و قلع و قمع دانست و گفت:درسال آینده  در اکثر شهرستان های استان اکیپ حفاظت از اراضی کشاورزی ایجاد می شود.

* جایگاه سوم تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کشور

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر جایگاه استان در مقایسه با کشور به لحاظ تغییر کاربری اراضی کشاورزی خاطر نشان کرد:به نظر می رسد خراسان رضوی از این حیث در جایگاه سوم تا چهارم کشور باشد.

وی با اشاره به طرح نقشه برداری اراضی کشاورزی گفت:قرارداد این طرح با سازمان نقشه برداری در کشور منعقد شده است که در شهرهای مشهد چناران و طرقبه وشاندیز به صورت پایلوت اجرا می شود.با تهیه این نقشه ها به صورت آنلاین تغییر کاربری ها قابل رصد و پی گیری است.

قزاقی با بیان اینکه نظارت بر اراضی واگذار شده نیز انجام می شود،تصریح کرد:2 هزار هکتاراراضی در استان  در بخش تداخلات شناسایی شده است که در دستور تعیین تکلیف قرار داردضمن اینکه کشاورزان دارای اراضی کشاورزی فاقد سند با مراجعه به ادارات جهاد کشاورزی و اراده مدارک و مستندات برای دریافت سند اقدم کنند.

*عدم تعیین تکلیف

در ادامه مدیر کل ساماندهی و توسعه اراضی سازمان امور اراضی کشور نیزاظهار داشت:دفتر ساماندهی تعیین تکلیف اراضی در سازمان امور اراضی کشور در سال جاری با هدف تعیین تکلیف اراضی دولتی و اشخاص ایجاد شده است.

احمدی تالشی افزود:این اراضی در سنوات قبل در اختیار دولت یا زارعین قرار گرفته است اما بعد از 5 دهه هنوز تعیین تکلیف نشده است.موضوع دیگر بحث اجرای قوانین مرتبط با تعیین تکلیف اراضی است که از سالهای قبل آنطور که باید اجرا نشده است از جمله می توان به تعیین تکلیف اراضی بایر قابل عمران اشاره کرد که این موارد نیز با هدف وصول حقوق دولتی،ارائه سند به دارندگان این اراضی که حقوق دولت را پرداخت کرده اند و استرداد به دولت مواردی که به طور غیر قانونی تصرف شده است، در دستور کار و پی گیری قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.