قدس آنلاین یزدـ معاون امور مجلس و استانهای نهاد کتابخانه عمومی کشور با اشاره به سابقه فرهنگی ایران گفت: وجود سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه در کشور برای این جمعیت و این وسعت کافی نبوده و در شأن مردم فرهنگی ایران نیست.

کتابخانه ها مهمترین عامل رشد و توسعه فرهنگی در جوامع می باشند

به گزارش قدس آنلاین از یزد، حجت الاسلام سید محمدرضا واحدی  در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی استان یزد از کتابخانه ها به عنوان مهمترین عامل رشد و توسعه فرهنگی در جوامع مختلف یاد کرد و اظهار داشت: امروز دنیا به این نتیجه رسیده که برای توسعه اقتصادی و فرهنگی باید به توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی بپردازد.

وی، کتابداران را نیز از عوامل ترویج و توسعه کتابخوانی دانست و تصریح کرد: برای ترویج کتابخوانی ابتدا باید کتابداران کتابخوان داشته باشیم و معتقدیم کتابدار کتاب نخوان گرهی از مشکلات کتابخوانی کشور باز نمی کند.

واحدی در مورد ارتقا جایگاه کتابداری افزود: این جایگاه باید با همت و تلاش کتابداران و مسئولان در کنار یکدیگر ارتقا پیدا کند و معتقدیم رشته کتابداری در کشور نیز باید وضعیت بهتر و جایگاه مطلوبتری داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به لزوم خروج کتابداران از موضع انفعالی در حوزه چاپ و نشر تصریح کرد: کتابداران باید به نویسندگان موضوع بدهند نه اینکه خود و کتابخانه هایشان مصرف کننده بازار نشر باشند.

معاون امور استان ‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخص‌ های کتابخوانی در کشور اظهار داشت: استان یزد از نظر زیربنای کتابخانه ‌ها، عضو و تعداد کتابخانه رتبه نخست در کشور را دارد و از نظر تخصیص درصد شهرداری نیز استان یزد تا چند ماه قبل رتبه نخست را داشت.

وی همچنین با اشاره به سخنان مطرح شده در مورد تبدیل یزد به پایتخت کتاب ایران، عنوان کرد: امیدواریم با کمک استاندار یزد و مجموعه مدیران استان، هدف تبدیل شدن یزد به عنوان پایتخت کتاب کشور محقق شود.

سرپرست کتابخانه های عمومی استان یزد نیز در این مراسم با ارائه آماری از فعالیت های کتابخانه های استان یزد اظهار داشت: هم اکنون در استان یزد ۱۱۲ کتابخانه فعال است که این کتابخانه ها در مجموع ۶۲ هزار مترمربع وسعت دارند.

علی ملاعباسی، آمار عضویت در کتابخانه‌ های عمومی یزد را نیز ۸۶ هزار نفر اعلام کرد و گفت: هم اکنون بالغ بر ۱۸۷ هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان یزد موجود است.

در این مراسم از تلاش‌های محمدحسین پارساییان تقدیر و رقیه دوست فاطمی ‌ها به عنوان مدیرکل کتابخانه ‌های عمومی استان یزد معرفی شد.

مسئولیت نهاد کتابخانه‌ های عمومی استان یزد از زمان استعفای محمدحسین پارساییان در خردادماه سال جاری تا امروز بر عهده علی ملاعباسی بود.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.