دکتر میرقاسم مومنی معتقد است که ایران و روسیه ضمن همکاری در همه حوزه های مورد نظر می توانند به عنوان قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در جهت اهداف راهبردی مشترک به ایجاد سازمان های نوین در عرصه جهانی مبادرت ورزند.

توسعه‌روابط تهران و مسکو درحوزه های امنیتی،‌دفاعی، اقتصادی و مبارزه با تروریسم ضرورت دارد

 ایران و روسیه می توانند  برخی دیگر از کشورها را بخود  جذب کنند و در دست بندی های بین المللی  جدید عضو کنند و تشکل های نوینی در عرصه جهانی شکل و در جهت اهداف  مشترک  مورد استفاده قرار دهند.

اخیرا وزیران دفاع ایران و روسیه در پی مذاکره در تهران٬ موافقت‌نامه‌ای را امضا کردند که علاوه بر فراهم کردن بستر تقویت همکاری‌های دفاعی٬ می‌تواند اختلافات موجود درباره تحویل سیستم موشکی اس300 به ایران را برطرف کند. به دنبال سفر شایکو به تهران  دکتر علی اکبر ولایتی نیز به نمایندگی از رئیس جمهوری ایران عازم مسکو شد و با مقامات ارشد روسیه از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیرامون روابط دو کشور و همکاری های سیاسی،‌امنیتی و اقتصادی مسکو و تهران دیدار و گفتگو کرد.

دکتر میرقاسم مومنی در باره اهمیت این سفر در گفت و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی فارس پیرامون بسترها و مولفه های کنونی افزایش روابط ایران و روسیه گفت:‌ اگر به صحنه  بین المللی و  منطقه ای نگاه کنیم ایران و روسیه  به دو جهت  روابط خوبی داشته اند.  نخست  اختلافات  بین ایران و  اروپا از یک سو و  همچنین   اختلافات  ، تعارض علایق و رقابت های بین روسیه و  اروپا در صحنه  بین المللی وجود داشته است. لذا به  نوعی وجه  مشترک روابط  ایران روسیه  در تقابل با امریکا بوده است.  اخیرا نیز مساله دیگری که روابط را تحت تاثیر   قرار داده است مساله تحریم ها و فشارهایی است که به بهانه بحران اوکراین  از سوی غرب و  امریکا بر ضد روسیه تشدید شده است.  در واقع همان مشکلی که در  سالهای و دهه ای گذشته  ایران با آن دست به گریبان  بود اکنون روسیه به آن دچار شده و در واقع  تحریم هایی  بر ضد روسیه قرار داده اند . ایران به عنوان کشوری که از این تحریم ها و زیاده  خواهی های امریکا و اروپا متضرر شده بود اما به خوبی توانسته بود در مقابل ان مقاومت کند اکنون تجربیات خود را می تواند به طرف روسی انتقال دهد . این تحریم ها  می تواند نوعی  اشتراک منافع  بین ایران و روسیه شکل داده و این امر به نوع خود سرآغازی برای توسعه روابط و همکاری ها ی بین دو کشور است.

وی در خصوص الزامات ایجاد روابط راهبردی از طریق سازمان های منطقه ای و بین المللی از جمله مجموعه بریکس و سازمان همکاریهای شانگهای گفت: در واقع بریکس مجموعه ای  است که  روس ها به دنبال تقویت آن هستند و اکنون شامل روسیه، چین، هند،  برزیل و آفریقای جنوبی است. در این بین روسها تلاش می‌کنند در حوزه  بین المللی فعال گردند و به نوعی در برابر امریکا یارگیری کنند. در همین حوزه نیز  شانگهای قرار داد . یعنی روسیه   در حال حاضر تلاش می‌کند بریکس و  شانگهای را به عنوان دو  سازمان بین المللی فعال کند و از این  پتانسیل در جهت رفع نیازهای خود  و همچنین  حضور در عرصه  بین الملل  بهره برد. به نظر من این امر می‌تواند به ایران نیز  کمک کند.  روسیه  در وضعیت  فعلی نیازمند همکاری با  ایران در  خیلی از صحنه های منطقه ای و بین المللی هست و به  نوعی نیاز متقابل دو  کشور زمینه همکاری  متقابل را افزایش می‌دهد. این امر  فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران است  تا از روسیه در شرایط کنونی در مورد  حل پرونده هسته ای و تکمیل نیروگاه بوشهر و روابط آتی  از روسیه امتیازاتی دریافت کند.

رئیس موسسه  چشم انداز ابرار نوین در خصوص این موضوع که تحریم های  روسیه  چه  بستری برای افزایش گسترده  روابط  اقتصادی ایران و روسیه فراهم کرده است؟ گفت:   تحریم هایی  که اکنون بر ضد روسیه اعمال شده است از جهت  اقتصادی  و  سیاسی می تواند موجب  افزایش روابط گردد. در این حوزه بازار روسیه میتواند   بازاری برای صادرات  کالاهای ایرانی گردد. در حال حاضر هم  ایران می‌تواند کالاهای خود را به  روسیه  صادر کند. از سوی دیگر ایران می‌تواند از نظر سیاسی در پیمان هایی  مانند  شانگهای و بریکس عضو این دو پیمان گردد و فعالیت کند . در  صحنه بین المللی هم در حوزه هایی چون مبارزه با داعش و وضعیت عراق وسوریه و قیمت نفت نگاه دو طرف می تواند به هم نزدیکی بیشتری داشته باشد. همگی این موارد  نشاندهنده فرصت هایی است که دو طرف خصوصا جمهوری اسلامی ایران  می توانند در جهت بهره برداری از ان برای تقویت منافع  اقتصادی و سیاسی خود استفاده کنند.

دکتر مومنی در پاسخ به این سوال که آیا ضرورتی به ایجاد روابط راهبردی میان ایران و روسیه هست یا خیر؟ و اساسا در چه صورتی روابط ایران و روسیه افزایش راهبردی پیدا  خواهد کرد؟ نیز افزود: هر چه  فشار اروپا  و امریکا به ایران و روسیه بیشتر گردد، این دو کشور به هم  نزدیک تر خواهند شد . این اصل  مهمی است . همچنین به نظر میرسد ایران روسیه با توجه به سابقه  تاریخی روابط  ،  نگاه هایی که در سالهای  گذشته در مورد روابط دو کشور وجود داشته است و همچنین منافع  مشترک دو کشور معتقدند  که همکاری دو  کشور میتواند زمینه ساز در جهت  سایر کشور و تشکیل   قطب هایی جدید در جهت  فعالیت در صحنه ی بین  المللی مفید باشد.

وی انگاه در پاسخ به این سوال که اتحاد راهبردی ایران و روسیه چه تاثیراتی در  صحنه منطقه ای  و نظام   بین الملل خواهد گذاشت؟ گفت: اتحاد ایران و روسیه می‌تواند در کشورهای حوزه دریای خزر، خلیج فارس، در واقع اروپا و  امریکا مفید باشد. همچنین می تواند در حوزه  امنیتی و اقتصادی نیز مفید واقع گردد. این روابط می‌تواند در  بعد امنیت، مبارزه با تروریسم بین المللی و گروه های افراطی گری تاثیر گذارد. ایران و روسیه به عنوان  قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای می توانند  برخی دیگر از کشورها را بخود  جذب کنند و در دست بندی های بین المللی  جدید عضو کنند و تشکل های نوینی در عرصه جهانی شکل دهند و در جهت اهداف  مشترک  مورد استفاده قرار دهند.

*فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.