۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱
کد خبر: 261841

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به وقوع پدیده ریزگردها در روزهای اخیر در اهواز و شهرهای دیگر استان، مردم از تردد و ورزش در اماکن باز خودداری کنند.

ادامه وضعیت گرد و غبار در اهواز‌

به گزارش ایسنا، دکتر اسماعیل ایدنی اظهار کرد: به طور کلی یکی از عوامل آلودگی هوا ریزگردها هستند که سایز این ذرات با یکدیگر متفاوت است، ذراتی که سایز آن‌ها از 10 میکرون بالاتر است، امکان ورود به دستگاه تنفسی را ندارند و روی زمین سقوط می‌کنند، ولی اگر میزان ریزگردها بین 2.5 تا 10 میکرون باشد ذرات در هوا معلق شده و وارد دستگاه تنفسی می‌شوند.

وی افزود: از طرفی ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون وارد بافت‌های ریوی می‌شوند و اثرات بیماری زای خود را نشان می‌دهند و ذرات بزرگتر در مجاری تنفسی رسوب می‌کنند و بسته به محل رسوب، اثرات بیماری زای این ذرات متفاوت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطر نشان کرد: ذراتی که وارد مجاری ریوی می‌شوند، عامل ایجاد برونشیت و حملات تنگی نفس، آسم و خس خس سینه بوده و اگر بزرگتر باشند می‌توانند در تبادلات گازی و اکسیژن گیری خون از ریه‌ها ایجاد اختلال کنند.

ایدنی عنوان کرد: خود ذرات ممکن است حاوی خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ویژه‌ای باشند و خطر آن‌ها بسته به محتویات، فرق می‌کند. ریزگرد‌ها ممکن است حاوی قارچ، هاگ، میکروب و مواد حساسیت زا باشد که خطر آلرژی را به همراه دارند، اما در اغلب موارد ذرات تنها حاوی سیلیس هستند که اثرات آن بر بدن موضعی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه و فوق تخصص ریه ادامه داد: درحال حاضر به بیماران قلبی، ریوی و افراد سالم توصیه می‌شود که از ماسک استفاده کنند و معمولا ماسک‌های استاندارد موجود در داروخانه‌ها دارای کیفیت بهتری هستند و از بین آنها ماسک نوع PS2که مخصوص گرد و غبار است، پالایش و فیلترینگ خوبی ایجاد می‌کند.

رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: به همه مردم توصیه می‌شود به دلیل غلظت بیشتر آلودگی هوا در محیط‌های باز از تردد خودداری کنند، همچنین ورزش در این شرایط آب و هوایی برای همه ممنوع و بسیار خطرناک است، زیرا هنگام ورزش حجم هوایی که وارد ریه‌ها می‌شود، بیشتر است و غلظت بالاتری دارد.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان یادآور شد: در حین ورزش تنفس از بینی به تنفس دهانی تبدیل می‌شود و این موضوع به دو دلیل خطر ورود گردوغبار را به بدن دوچندان می‌کند، نخست آن که در تنفس به وسیله بینی نوعی فیلترینگ طبیعی توسط مخاط بینی در مسیر انجام می‌شود که در تنفس دهانی وجود ندارد، علاوه بر آن، مسیر تنفسی بینی مسیری پرپیچ و خم است، درحالی که در تنفس دهانی هوا بطور مستقیم وارد بدن می‌شود که خطرات بیشتری دارد.

وی بیان کرد: اورژانس‌ها و بیمارستان‌های سطح شهر از آماده باش و آمادگی خوبی برای پذیرش بیماران تنفسی در صورت مراجعه برخوردارند و تعدادی تخت اضافه نیز درصورت افزایش مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها پیش بینی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خوزستانی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    1 0
    سلام مهم نیست کی هستم ففط اینومیدونم که اتفاقی زنده هستیم.واقعاماخوزستانیاروچه حسابی داریم زندگی میکنیم .نفت وگازواب وهمه درامدهاازسمت مامیره برای تهران وکشورهای دیگه خودمونم بایدسماق بمکیم.....واقعاکسی رسیدگی نمیکنهه