قدس آنلاین- تبریز:معاون وزیر راه و شهرسازی از تدوین سند ملی برای تشکیل شبکه همکاری ملی، استانی و شهری خبر داد و گفت: در این راستا ستادی به ریاست رئیس جمهوری کشور تشکیل شده که در هفت استان شروع به کار کرده است .

تشکیل شبکه همکاری ملی، استانی و شهری به ریاست رئیس جمهور
به گزارش قدس آنلاین از تبریز،محمدسعید ایزدی در بیست و یکمین نشست مدیران نوسازی، بهسازی و احیای بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، در تبریز، با بیان این مطلب افزود: محوریت این شبکه بر عهده شهرداری ها قرار گرفته است که این تفویض قدرت، بعد از سالها نشان از تعامل هدفمند بین دولت و شهرداری ها است.

وی در ادامه بهسازی بافت‌های فرسوده را نیازمند تعامل، همگرایی و هم افزایی دستگاه‌های مختلف دانست و گفت: خوشبختانه جلسات و نشست‌های بین شهرداری ها و دولت، به مراحل تاثیرگذاری رسیده است.

ایزدی راهکارهای گذشته را برای رفع معضل حاشیه نشینی و احیا بافت فرسوده ناکارآمد توصیف کرده و گفت: اقداماتی طی یکسال گذشته در این خصوص انجام گرفته و درصددیم تا با رفع نواقص موجود این مسیر را ادامه بدهیم .

وی بازنگری در شاخص های نا کارآمد را با تصویب شیوه نامه تشخیص و تعیین محدوده بافت ناکارآمد با همکاری شهرداری ها حرکتی اساسی دانست وافزود:  جایگزین کردن شاخص های اصولی و جدید بجای شاخص های قدیمی باید با مبنای عملی انجام گیرد .

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری ایران با تأکید بر ضرورت آسیب شناسی تجربیات گذشته تغییر رویکرد نظام طرح های توسعه شهری و ایجاد سیاست های تشویقی و تسهیلات را نیز از راه های دیگری برای  این آسیب شناسی عنوان کرد .

محمد سعید ایزدی همچنین گفت : 130 هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده در کشور داریم که بیش از یک سوم جمعیت کشور در این محدوده ها ساکن هستند .

وی اظهار داشت : فقر شهری و معضلات شهرنشینی در بافت‌های فرسوده از معضلات جدی محیط های شهری است و باید به خوبی و با سرعت ساماندهی شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در دوره جدید نوسازی بافتهای فرسوده تا 300 هزار واحد هدفگذاری شده است ، گفت : محدوده بافتهای فرسوده در شهرهای مختلف کشور شناسایی شده است .

وی افزود: 22 بانک عامل اعم از دولتی و خصوصی در نوسازی بافت های فرسوده شهری مشارکت می کنند .

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری کشور همچنین از ابلاغ شیوه ‌نامه پرداخت وام 50 میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده به بانکها و اغاز پرداخت خبر داد .
ایزدی افزود: مبلغ این وام برای مراکز استان‌ها و کلانشهرها 50 میلیون، برای شهرهای بالای 200 هزار نفر 40 میلیون و برای بقیه شهرها 30 میلیون تومان بوده و نرخ سود این تسهیلات 9 درصد است که تفاوت نرخ سود آن را دولت پرداخت می کند .

وی تاکید کرد: ساکنان بافت‌های فرسوده هم باید از تسهیلات کم بهره و توانمند برخوردار شوند و دولت تفاوت نرخ سود وام 50 میلیون تومانی بازسازی بافت‌های فرسوده را تقبل کرده است .

پرداخت تسهیلات و یارانه های نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با اولویت واگذاری مسکن به زوج های جوان، گروه های کم درآمد و زنان سرپرست خانواری است که تاکنون از تسهیلات مسکن استفاده نکرده اند نیز از دیگر مباحثی بود که معاون وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره کرد .

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.