فرستاده ویژه رئیس‌جمهور به مسکو اعلام کرد: همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه در سوریه پاسخ مثبت داده است و این می‌تواند الگوی مثبتی برای مناسبات دو کشور در سایر کشورهای حوزه نفوذ ایران در منطقه باشد.

ولایتی: حجم مبادلات با مسکو در ۲۰۱۵ به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد/ موافقت روسیه با عضویت ایران در پیمان شانگهای

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی که به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌ جمهور اسلامی ایران پیام  دکتر حسن روحانی را تقدیم ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهوری روسیه کرد، گفت: ایران در فعالیت‌های میدانی به دولت و ملت سوریه کمک کرد و نیز در تأمین نیازمندی‌های تسلیحاتی سوریه همکاری ایران و روسیه بسیار ثمربخش بوده است.

وی افزود: الگوی مثبت همکاری‌های تهران و مسکو در سوریه می‌تواند نویدبخش همکاری‌های سه‌جانبه و چندجانبه ایران و روسیه با سایر کشورهای حوزه نفوذ ایران از لبنان و سوریه تا عراق و یمن و آسیای مرکزی و قفقاز باشد.

موافقت با حضور کامل ایران در پیمان شانگهای

ولایتی با اشاره به نظر مثبت رئیس جمهور روسیه به تغییر عضویت ایران از ناظر به عضویت کامل در پیمان شانگهای تصریح کرد: روسیه با عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای موافق است اما این امر نیاز به زمان دارد.

وی با اشاره به گسترش همکاری‌های بین المللی و هسته‌ای ایران و روسیه و اینکه در ماههای اخیر  روسیه تمایل بیشتری برای همکاری در 1+5 از خود نشان داده است، گفت: امیدواریم همکاری‌های روسیه در زمینه مذاکرات هسته‌ای بیشتر شود.

حجم مبادلات ایران و روسیه در 2015 به 20 میلیارد دلار می‌رسد

ولایتی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال 2015 حجم مبادلات ایران و روسیه به رقم 20 میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه افق همکاری‌های دو کشور بسیار روشن است، گفت: رئیس جمهوری روسیه آقای ولادیمیر پوتین در آینده به ایران سفر خواهد کرد.

عزم مسئولان عالی ایران و روسیه بر گسترش روابط استراتژیک دو کشور است

فرستاده ویژه رئیس جمهوری همچنین در جمع دیپلمات‌ها و مسئولان نهادهای ایرانی مستقر در روسیه در محل سفارت حضور یافت.

علی‌اکبر ولایتی با تشکر از میزبانی دولت روسیه و هماهنگی مطلوب سفیر و همکاران سفارت، گزارش کوتاهی از ملاقات خود به‌عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور اسلامی ایران ارائه کرد و گفت: عزم مسئولان عالی کشور گسترش و تعمیق هرچه بیشتر روابط استراتژیک ایران و روسیه است.

فرستاده ویژه رئیس جمهور کشورمان به روسیه اضافه کرد: برخورد مثبت رئیس جمهور روسیه نشانه امکان بهره برداری از این فرصت است.

وی بیان داشت: این ملاقات در دو بخش انجام شد؛ در بخش اول وزرای خارجه و انرژی روسیه حضور داشتند و در بخش دوم هم مباحث با حضور این‌جانب و رئیس جمهور روسیه ادامه یافت.

پوتین از گسترش روابط در همه زمینه‌ها استقبال کرد

ولایتی بر همین اساس تأکید کرد: موضوعات مهم منطقه‌ای، بین‌المللی و جهانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و آقای پوتین هم از گسترش روابط در همه زمینه‌ها استقبال کرد و بستر مناسبی فراهم شد تا با تلاش و برنامه‌ریزی دقیق، همکاری‌ها و تعاملات در سطوح مختلف ارتقا یابد.

در ابتدای این دیدار که رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، ملائک معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک و سعید محمدی نیز حضور داشتند، سنائی سفیر ایران در مسکو ضمن خیرمقدم، نتایج ملاقات با رئیس جمهور روسیه را مهم تلقی و بر ضرورت هرچه بیشتر در تعمیق و گسترش همکاری‌ها تأکید کرد.

ملاقات 1.5ساعته ولایتی با پوتین و ابلاغ پیام روحانی به وی

نماینده ویژه رئیس جمهور ایران چهارشنبه‌شب با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه و "الکساندر نواک" وزیر انرژی و "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

ولایتی به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور اسلامی ایران پیام حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی را تقدیم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه کرد. در این دیدار که یک ساعت و نیم به طول انجامید درباره توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و گسترش روابط دوجانبه ایران و روسیه، تحولات منطقه‌ای و جهانی بحث و مذاکره شد.

ملاقات علی‌اکبر ولایتی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در دو بخش جداگانه برگزار شد. در بخش اول ولایتی با وزرای خارجه و انرژی روسیه دیدار کرد. سپس در بخش دوم ولایتی و پوتین به‌طور خصوصی و به‌مدت یک ساعت با یکدیگر ملاقات و گفتگو کردند.

در جریان مذاکرات ولایتی و پوتین دو طرف توافق کردند برای ارتقای عضویت و جایگاه ایران در پیمان شانگهای تلاش کنند.

گفتگو درباره توسعه روابط دوجانبه و مذاکرات هسته‌ای

ارتقای روابط اقتصادی، گسترش حمل و نقل ریلی، صادرات محصولات اقتصادی از ایران به روسیه، همکاری‌های اقتصادی در زمینه آبزیان، ایجاد شش نیروگاه حرارتی در ایران از جمله برخی توافق‌های صورت گرفته است. دو طرف همچنین درباره مذاکرات 1+5 گفتگو کردند.

محور مذاکرات بر روابط دوجانبه و همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تمرکز داشت.

"مهدی سنایی" سفیر ایران در روسیه و "ابراهیم رحیم‌پور" معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در این نشست حضور داشتند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.