۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 261888

قدس آنلاین-راحله ندافی مقدم:دراین روزها دیگرهمه ی ملت ایران در هرسن و صنف و لباسی، گرد هم جمع می شوند و سخن می گویند.

بهمن ؛یعنی قلبهایی در کنار هم

صحبت از یک اتفاق بزرگ است. یک اتفاقی که نه تنها کشورایران بلکه دنیا را هم تکان داد. آخرهیچ کدام از دشمنان آزادی ملت ایران حتی به ذهنشان هم خطور نمی کرد که یک ملت با دست های خالی بتوانند تقدیر و تاریخ 2500 ساله ی شاهنشاهی را عوض کنند. اما آنان نمی دیدند گرچه این دست ها خالی است اما دلهای این مردم به رهبرشان گرم است. رهبری که با هزاران کیلومتر فاصله به قلب های مردم ایران  حکومت می کند و پدردلسوز ومهربان ملت است.

در هشتم بهمن 57 نیروی نظامی در شهرمشهد دیده نشد و تظاهراتی جز تشییع جنازه شهیدی که تا بهشت رضا جمعیت کثیری شعارگویان حرکت می کردند، تظاهرات دیگری دیده نشد. مقابل منزل آیت الله شیرازی و آیت الله قمی کماکان جمعیت زیادی از مردم جمع شده و عده ای داخل منزل به سخن سخنرانان گوش می دادند.

دربیشترمساجد شهر ازجانب روحانیت خطبائی تعیین شده بودند که برای مردم پیرامون نهضت اسلامی و شکل حکومت اسلامی و استقامت مردم سخنرانی کنند.

امروز ازتهران خبر رسید که شاهپور بختیار نامه ائی به امام خمینی(ره) توسط یک نفر به پاریس ارسال داشته.امام(ره) نامه را قبول کرده ولی چون آورنده ی نامه را نپذیرفته است  بختیارتصمیم گرفته که شخصا عازم پاریس شود تا برای رفع مشکلات کشور و نحوه ی مراجعت امام(ره) به تهران مذاکره نماید بقرار معلوم چون  بختیار شخصا اظهار داشته نه بعنوان نخست وزیر بلکه به نام یک نفر ایرانی مسلمان قصد ملاقات آیت الله خمینی(ره)  را دارد مورد قبول ایشان واقع شده و ظرف 48 ساعت قصد حرکت گرفته است.

دراین ایام مجالس و منابر در شهر برگزار می شود و جوانان متعهد در اکثر محلات و نقاط حساس شهر با برگزاری نمایشگاه کتاب و عکسهایی از شهدا سطح آگاهی مردم را بالا برده و بدینوسیله جامعه را به مسائل روز بیشتر آشنا می ساختند و از این راه نقشه های شوم عوامل استعمار را نقش بر آب می کردند.

****

امروز9 بهمن 57 است  و آخر ماه صفرو مصادف با رحلت حضرت رضا(ع)  وطبق دعوت قبلی راه پیمائی مردم از صبح ساعت  نه و نیم آغاز گردید، راهپیمایان از چهارراه شهدا به سمت میدان شهدا و ازخیابان امام خمینی(ره) و خیابان خسروی و خسروی نو مقابل بازار به سمت فلکه حضرت و پس از دور زدن  در فلکه موزه متوقف شده و به سخنرانی گوش دادند. جمعیت راهپیمایان از زن و مرد که بی نهایت عظیم و با شکوه بود با دادن شعارهای مهیج به دولت غیر قانونی بختیار و موانعی که برای مراجعت امام خمینی(ره)  به عمل آورده اند سخت اعتراض می کردند  وسخنران حجت الاسلام آقای سید عبدالکریم هاشمی نژاد در همین زمینه و دسایسی که برای انحراف انقلاب  و نهضت اسلامی از طرف طبقات خاص و شناخته شده شنیده می شود، مردم را آگاه کرده و در راه ادامه نهضت با هشیاری تاکید بیشتر کردند و درپایان سخنرانی که حدود ساعت 5/1  بعد از ظهر پایان یافت اعلام کردند که از امشب از ساعت نه تا نیم ساعت برنامه تکبیر اجرا نمایند. در جریان راه پیمائی هلی کوپتر فرماندارنظامی، راهپیمایان را زیرنظر داشت. مامورین ارتشی و پلیس با دو جیپ  و یک آمبولانس که مجهز و نظامیان دست به مسلسل در شهر گردش  می کردند و امروز برخلاف راهپیمائی روز 7 بهمن که مامورین  انتظامی خود را از انظار مردم  دور نگه داشته بودند، در میان مردم بودند و منجمله پلیسهای راهنمائی در پستهای خود استقرار داشتند. این راهپیمائی بدون پیش آمد و برخوردی با مامورین به آرامی پایان یافت و درهمین راهپیمائی تذکر دادند که فردا به مناسبت واقعه خونین روزهای جمعه و شنبه تهران روز عزای عمومی اعلام می شود و مغازه ها تعطیل خواهد بود.*1

 

*عکس از آرشیومرکزاسناد آستان قدس رضوی

*1 شاکری، رمضانعلی،انقلاب اسلامی مردم مشهد از آغاز تا استقرارجمهوری اسلامی،چاپ دوم آبان

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.