قدس آنلاین-راحله ندافی مقدم:روزهای پرحادثه ی بهمن 57 دارد کم کم به لحظه های طلایی اش نزدیک می شود.

"بهمن" روزهای نزدیکی به نقطه طلایی دیدار

لحظه  ی طلایی دیدار یار. یاری که بر قلب های مردم حکومت می کند .اعلامیه ها  ونوارهای سخنرانی  حضرت امام(ره) که از دهکده کوچک نوفل شاتودر آن سر دنیا  بدست ملت ایران می رسد وشهر به شهر ،روستا به روستا ،دهان به دهان و دست به دست می گردد و می چرخد و مردم با گوش جان فرامین "رهبرانقلاب " را می شنوند و به آن عمل می کنند. و حال  دیگر این مردم را تهدید و ارعاب دولت بختیار نمی ترساند. اینان عاشقانی هستند که برای دیدار معشوق خود لحظه شماری می کنند ودیگر توان صبوری ندارند. در هر گوشه ای از ایران هر شهری روستایی مردم از پیر و جوان  و کوچک و بزرگ همه  یکدل و یکصدا بازگشت رهبر فرزانه شا ن امام خمینی(ره) را خواستارند و در برابر رژیم  پهلوی و دولت بختیار تا پای جان ایستاده اند.

 

امروز10 بهمن 57 به مناسبت واقعه خونین تهران که بمناسبت تظاهرات روز جمعه وراهپیمایی روزشنبه ششم وهفتم بهمن 57 که موجب کشتار 78 نفر ومجروح شدن حدود 400 نفرگردیده وبه قولی حدود یکهزارنفرمقتول ومجروح شده اند درشهرمشهد روزعزا اعلام گردید و مغازه ها تعطیل شد.

ازساعت دوازده ونیم ظهر دردانشکده ادبیات سخنرانی بعمل آمد.دراین سخنرانی حجت السلام والمسلمین هاشمی نژاد درباره ی باروری انقلاب مردم مسلمان ایران ودسیسه های دولت غیرقانونی بختیار به تفصیل سخن راندند واین مجلس ساعت چهارونیم بعد از ظهر به پایان رسید.

امروز مانند روز گذشته در تالار رازی دانشکده پزشکی عکسهای شهدا و مجروحین روزهای 9و10دیماه مشهد برای مردم بمعرض نمایش گذاشته شد.

گروهی ازعلمای طراز اول مشهد بمنظور اعتراض به ایجاد موانع برای مراجعت  امام خمینی (ره) به ایران ازطرف دولت بختیار درصحن امام خمینی(ره) متحصن شدند.

((متن بیانیه علمای متحصن درصحن امام خمینی(ره) *))

بسم‌الله الرحمن الرحیم

"مردم شریف خراسان :

{همانگونه که اطلاع دارید حکومت دست نشانده بختیار که عامل اجرای یک توطئه علیه جنبش اسلامی مردم ایران است درصدد برآمد تا از ورودحضرت آیت‌الله خمینی (ره)  به کشور جلوگیری کرده ونگذارد دراین لحظات حساس وحیاتی رهبرانقلاب ملت میان مردم خود باشد این عمل خائنانه باخشم ونفرت واعتراض مردم روبروگردید بدنبال این موضع گیری شیطانی وحساب شده بود که

تعدادی ازعلماء مبارز و مسئول درمسجد دانشگاه تهران وبدنبال آنها تعدادی ازعلماء متعهد قم درمسجد اعظم تحصن اعلام کرده تا توطئه هایی که علیه ملت ایران است افشاء نمایند. طبیعی است که با انتشار تحصن آنان همه ی قشرهای مبارز ملت درکنارآنها قرار گرفته و هم آهنگ و هم صدا با همه ی مردم قاطعانه اعلام کردند که اعتصاب خویش را تا تشریف فرمایی بزرگ مرجعمان امام خمینی(ره) ادامه خواهیم داد.

جامعه روحانیت مبارز مشهد بخاطر همین هدف مقدس تحصن خود را درصحن امام خمینی(ره) درکنارحرم امن امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) آغاز کردند. بدیهی است که این تحصن تا ورود رهبر بزرگ انقلاب ایران به کشور ادامه خواهد داشت.

"آیت‌الله عزالدین الحسینی الزنجانی، آیت‌الله جواد تهرانی، آیت‌الله علی فلسفی، آیت‌الله حسنعلی مروارید، محمد مهدی نوقانی، حجت السلام و المسلمین سید عبدالکریم هاشمی نژاد، حجت الاسلام و المسلمین عباس واعظ طبسی."  }

امروز چهره شهرحالت انتظار به خود گرفته،انتظار ورود امام خمینی(ره)ازپاریس. درخیابانها و ازطرف اصناف وکارمندان ادارات درپرده هایی سفید که ورود امام خمینی(ره) را به وطن تبریک میگویند نقش بسته و درعرض خیابان کشیده شده است.

ازسوی قشرهای مختلف جوامع وگروههای مردم همراه با دسته گلها و شعارها و پلاکاردهایی وارد صحن امام خمینی(ره) -محل تحصن علما- شده و همبستگی خود رابامتحصنین اعلام می دارند.

ازجمله جامعه دانشگاهیان،جامعه پزشکان،جامعه فرهنگیان، قضات دادگستری،  وکلا، کارگران کارخانه ها، وبانکهای پارس و سپه مشهد واصناف مبارز دراین اجتماع بزرگ نمایندگان مردم مبارز شیروان که بعلت نداشتن امنیت ازجانب چماقداران به مشهد آمدند و شرکت داشتند.

جامعه دانشگاهیان مشهد که از باشگاه دانشگاه حرکت کردند بانظمی خاص واعلام شعارهای مختلف شاخه های گل به سربازان و پاسبانها میدادند و وقتی جلوبیمارستان لشکر وباشگاه افسران میرسیدند ماموران نظامی را گلباران میکردند واینچنین شعارمیدادند:

                            {افسر،همافر،پیوند تومبارک}                                           {سرباز مجاهد،همبستگی مبارک}

پس از رسیدن دانشگاهیان به محل تحصن یکی از اساتید دانشگاه پیرامون جنایات رژیم سخنرانی کرد. ساعت 2بعدازظهرحجت السلام والمسلمین هاشمی نژاد درمیان جمعیتی که درمحل تحصن اجتماع کرده بودند سخنرانی کرده و درمورد هدف حکومت اسلامی تغییرات بنیانی در اموراقتصادی،فرهنگی وسیاسی و همچنین لزوم آگاهی بخشی به مردم وخنثی کردن تاکتیک های عقب نشینانه ی رژیم وبالاخره مردوداعلام کردن دولت فعلی مباحثی راعنوان کرد و نتیجه گرفت که ملت ما عملا نشان داده است که راهش راتا پیروزی نهایی ادامه خواهد داد وخواسته هایش را ازموضع قدرت بدست می آورد نه بصورت التماس ودرخواست.

امروز آقای دکترجوادپریزادی ازپاریس به خانواده اش بوسیله تلفن اطلاع داد که امام خمینی (ره) ساعت یک بامداد فردا(11بهمن)مطابق با ساعت ده ونیم بوقت پاریس بسوی تهران پرواز خواهند کرد.

***

در11 بهمن 57 رادیوتهران ساعت دوبعدازظهراعلام کردکه امام خمینی(ره) ساعت چهارونیم صبح پنجشنبه باهواپیمای بویینگ ارفرانس همراه یکصدوپنجاه نفر خبرنگاران وفیلم بردارن جهانی و پنجاه نفرازهمراهان خود پاریس را به مقصد تهران ترک خواهندگفت واین خبرمژده ی بزرگی برای ملت مسلمان ایران شد که جنب و جوش مخصوصی میان مردم بجاگذاشت.

امروز آقایان محمدشهرستانی وحبیب بهارنمایندگان مشهد درمجلس شورای عالی استعفای خود راازنمایندگی اعلام کردند.

امروز خبر رسید که واحدهای ارتش ازسربازان لویزان وگارد نیاوران درکامیونها و زره پوشها وتانکها حرکت میکردند و شایعه ی کودتای ارتش مایه نگرانی مردم شده وبامختصری درگیری درنقاطی ازتهران با تظاهرکنندگان به حرکت خود درنقاط مختلف شهرادامه دادند و       هلی کوپترها نیز درآسمان در حال پرواز بودند. گفته شد که این نقل و انتقال وسیع درتهران یک نوع نمایش قدرت ارتش است و دولت با این عمل می خواهد قدرت خود را به مردم نشان دهد.*1

*عکس از آرشیو مرکز اسنادآستان قدس رضوی

*1 شاکری، رمضانعلی،انقلاب اسلامی مردم مشهد از آغاز تا استقرارجمهوری اسلامی،چاپ دوم آبان    

*صحن پهلوی بعد از انقلاب به  صحن امام خمینی تغییر نام یافت

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.