قدس انلاین-قاانی:این حرف تازه ایی نیست که درسالهای اخیر بازار پوشاک ایران دردستان سرزمین اژدهای زرد قرار دارد ومابقی البسه مارک دار برندهای تقلبی وغیر واقعی هستند.

بازارپوشاک چشم انتظارتن پوشی تازه/روزهای خوش پوشاک تقلبی!

به گزارش قدس انلاین در حال حاضر بیشتر بازار مصرف پوشاک، از طریق پوشاک وارداتی به ویژه پوشاک چینی انباشته شده، به گونه‌ای که هم اکنون بخش اعظم بازار در سیطره البسه وارداتی است که همین امر موجب رکود و کسادی تولید داخلی گردیده است.بطوریکه در حال حاظر تولیدکنندگان داخلی پوشاک رقیب اصلی خود را پوشاک وارد شده درجه دو و سه چینی می‌دانند بنابراین انگیزه خود را برای تولیدات با کیفیت از دست داده و تنها به کاهش قیمت با هر روشی می‌اندیشند، با این حال این تولیدکنندگان که توان رقابت با تولیدکننده بزرگی چون چین و واردات بی‌رویه پوشاک چینی را ندارند تنها کیفیت و کمیت تولیداتشان کاهش یافته است.

* برند خارجی،تولید ایران است

رییس اتحادیه پیراهن دوزان تهران از رکود سنگین در اکثر صنوف خبر داد و گفت: عدم ثبات قیمت ها و ناتوانی در تصمیم گیری های اقتصادی باعث رکود بازار شده است.جواد درودیان اظهار کرد: قیمت مواد اولیه و ارزدر بازار مشخص نیست که در پی آن به دلیل عدم ثبات قیمت ها صاحبان کالا و مواد اولیه محصولات را انبار کرده اند.او ادامه داد: زنجیره تولید و توزیع با یکدیگر مرتبط هستند که با کاهش حجم تولید، توزیع و تقاضا به شدت کاهش یافته است.
وی افزود: حجم خرید بیشتر مربوط به محصولات ارزان قیمت چینی است که در کنار آن 80درصد محصولاتی که به نام کالای وارداتی برند عرضه می شود تولید ایرانی است.
رییس اتحادیه پیراهن دوزان تهران با اشاره به این که قیمت تولیدات داخلی اندکی بالا است،  بیان کرد: در حال حاضر پیراهن مناسب و با کیفیت خوب در حدود 60 هزار تا 80 هزار تومان است که محصولات با قیمت های متفاوت نیز به دلیل تفاوت در مواد مصرفی در بازار وجود دارد.
او تاکید کرد: محصولات چینی در چند نوع تولید می شود که واردکنندگان ایرانی بیشتر به دنبال تهیه کالای درجه سه هستند.
درودیان گفت: مواد اولیه به راحتی در دسترس تولید کننده قرار دارد اما قیمت آن به نسبت گران است.

*اشتغال زایی داخلی!

مجید نامی دبیر انجمن متخصصان نساجی ایران نیز درباره میزان اشتغالزایی گفت: به طور کلی با توجه به اینکه هر چرخ خیاطی با سرمایه ای حدود 5000 دلار می‌تواند سه فرصت شغلی را ایجاد نماید نباید نسبت به حفظ این امتیاز از ایجاد اشتغال کشورمان به خصوص در این شرایط تصمیم گیری کنیم.

این فعال صنعت نساجی با توجه به اهمیت زنده نگه‌داشتن صنعت نساجی کشورمان با درنظر گرفتن امکانات و پتانسیل‌های موجود می‌افزاید: بهتر بود دولت قبل از اینکه این توافقنامه را امضا کند کمی با صنف درگیر این صنعت نیز مشورت می‌کرد و پس از آن برای اعمال تعرفه های جدید به خصوص در زمینه پوشاک قوانین جدید وضع می‌کرد.

* 90 درصد برندهای خارجی پوشاک تقلبی

در همین باره دبیر انجمن صنایع نساجی و پوشاک ایران با بیان این‌که نباید جوانان ما عاشق سینه چاک برندهای خارجی باشند، گفت: بیش از 90 درصد از برندهای خارجی پئشاک که در ایران عرضه می‌شود تقلبی است.

محمد مهدی رییس‌زاده ، با بیان این‌که بسیاری از محصولات ایرانی با برند خارجی فروخته می‌شود، اظهار کرد: این امر به دلیل فروش بهتر اجناس صورت می‌گیرد در صورتی که کیفیت اجناس داخلی ما بالاتر هستند.

وی با اشاره به یکی از بندهای لایحه رفع موانع تولید گفت: در یکی از بندهای این لایحه آمده "اگر برند خارجی با همکاری آن برند و با امکانات داخلی در کشور تولید شود منوط به این که بیش از 30 درصد از تولیداتش صادر شود، تمامی تولید آن از معافیت مالیاتی برای یک دوره چهار تا پنج ساله برخوردار خواهد شد".

دبیر کل انجمن صنایع نساجی و پوشاک ایران همچنین با اشاره به مسائل فرهنگی ایران در زمینه مد و طراحی گفت: ترکیه بدون محدودیت روی مد و طراحی لباس خانم‌ها کار می‌کند اما ما در این زمینه محدودیت‌های فرهنگی داریم و به همین دلیل کمی عقب ماندیم.

رییس‌زاده همچنین به میزان و شکل واردات پوشاک کشور در سال 2011 اشاره و اظهار کرد: براساس آمار، چین بیشترین درصد واردات به ایران را دارد و پس از آن امارات و ترکیه در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

وی با بیان این‌که برخی از کالاهای چینی از طریق ترکیه وارد ایران می شوند، اظهار کرد: حدود 32 درصد از پوشاک قاچاق ما از چین وارد می‌شود و بقیه آن از امارات است که البته بیش از 80 درصد از پوشاک وارد شده از امارات نیز چینی است و در این بین ترکیه تنها پنج درصد سهم واردات ما را به خود اختصاص داده است.

دبیر کل انجمن صنایع نساجی و پوشاک ایران با بیان این‌که براساس آمار رسمی کمترین میزان سرمایه‌گذاری و بیشترین آمار اشتغال در صنعت نساجی است، اظهار کرد: در حال حاضر صنایع کوچک که بیشترین سهم اشتغالزایی را دارند مورد غفلت واقع شده اند اما اگر انجمن‌ها و اتحادیه در این دوره تعامل خوبی با دولت و مجلس داشته باشند بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

رییس زاده ادامه داد: صنعت نساجی در دولت قبل مورد بی توجهی قرار گرفته که می تواند بسیاری از این دلارها در این صنعت هزینه شود. از سوی دیگر ما وارد رکود و ثبات تحریم ها شده‌ایم که تنها راهکار آن قراردادهای دوجانبه و چند جانبه است.

وی با بیان این‌که باید این قرارداد را از زاویه مثبت نگاه کنیم، گفت: یقین دارم از این پس برای این گونه قراردادها دولت توجه و نظر بخش خصوصی را نیز خواهد گرفت.

*حمایت ازصنعت نساجی

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت با بیان اینکه بیشتر پوشاک خارجی در کشور، قاچاق است، گفت: عمده پوشاک قاچاق چینی است و ترکیه سهم بسیار ناچیزی از قاچاق پوشاک به کشور دارد.

نصرالهی افزود: هر چند با انعقاد موافقتنامه تعرفه ترجیحی با ترکیه 40 درصد از تعرفه 220 درصدی وضع شده بر پوشاک وارداتی از این کشور کم شده  اما در صورتی که این تخفیف به تولید داخلی اسیب بزند ، اقدامات پیشگیرانه ای انجام خواهد شد.

گلنار نصرالهی افزود: هماهنگی های لازم با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای حمایت از صنعت نساجی کشور انجام شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهمان IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    چرا این مطالب را برای مردم می نویسید؟ مخاطب شما باید مسئولین گمرک ، ماموران مرزبانی و اداره تعزیرات باشند که جلوی این هنجار بد سودجویان را بگیرد. لازم به یادآوری است بنده بازاری نیستم که از تولید داخلی دفاع می کنم بلکه یک فرهنگی هستم و با ورود کالایی که باعث نابودی تولید داخلی باشد به شدت مخالفم. و باید بگویم در بعضی از اجناس واقعا" تولید داخلی ما کیفیتش بالاتر از بنجول های وارداتی توسط بازگانان سودجو است. ملت ما باید خودشان سعی کنند از مد و مد گرایی و این بدبختی که دامنگیر شده دوری کنند . مگر ما ایرانی نیستیم که دنبال مارک فلان و فلان می گردیم ؟