مطالعات نشان می‌دهد صرفا 13 درصد از کل مشترکان خانگی برق، بیش از الگو مصرف می‌کنند که پرمصرف محسوب می‌شوند و یارانه برق این مشترکان به مراتب بیشتر از یارانه نقدی آنهاست!

یارانه برق پرمصرف‌ها بیشتر از یارانه نقدی آنهاست!
به گزارش ایسنا، آمارهای وزارت نیرو نشان می دهد که سرانه مصرف ماهانه مشترکان خانگی که تا قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها 245 کیلو وات ساعت بود، با اجرای فاز اول این قانون تا حدودی کاهش یافت و در سال گذشته به 212 کیلووات ساعت رسیده است.

وزارت نیرو در سال های اخیر، مشترکان برق خانگی را به هفت پله تقسیم کرده که سه پله اول در محدوده‌ الگو مصرف می‌کنند و چهار پله باقی‌مانده بیش از الگو مصرف دارند. برهمین اساس، صرفا 13 درصد از کل مشترکان خانگی برق بیش از الگو یعنی بیش از 300 کیلووات ساعت در ماه،‌ برق مصرف می‌کنند که این میزان کمتر از پنج درصد مصرف برق کل کشور است.

جدول پله‌های تعرفه برق

همانطور که در جدول بالاآمده است، میزان تعرفه هر پله برق به ازای هر کیلووات ساعت به صورت پلکانی افزایش می یابد.

روش محاسبه هزینه برق به این صورت است که مصرف تا 100 کیلووات با تعرفه پله اول، مازاد مصرف از 100 تا 200 کیلو وات با تعرفه پله دوم و به همین ترتیب در پلکان‌های بالاتر محاسبه می‌گردد. اگرهزینه تولید برق در کشور را براساس قیمت آزاد سوخت های مایع گازوییل ومازوت درفوب خلیج فارس و قیمت صادرات گاز را 600 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت درنظربگیریم، مشخص می شود که میزان یارانه پرداختی دولت به مشترکین برق در هر پلکان چقدر است.

با وجود اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال جاری، همچنان تمامی پلکان های برق، یارانه ای است و در این حالت تمامی مشترکین از این یارانه بهره مند می شوند. در این میان مشترکین پرمصرف بسیار بیشتر از مشترکین کم مصرف از یارانه برق بهره مند می شوند؛ حتی یارانه پرداختی دولت به مشترکین برق در پله های چهارم به بعد (پرمصرف ها) از متوسط میزان یارانه نقدی پرداختی به هر خانواده، بیشتر است؛ زیرا یک خانواده چهار نفره ماهانه 182 هزار تومان یارانه نقدی می گیرد.

اگر یک مشترک پرمصرف در پله آخر 600 کیلووات ساعت برق مصرف کند، به میزان 282 هزار و 500 تومان از یارانه برق استفاده کرده است و این میزان به مراتب بیشتر از یارانه نقدی یک خانواده چهار نفره است.

بنابراین اگر دولت اقدام به حذف یا کاهش یارانه مصارف بی رویه برق نماید،جلوی یارانه بیشتر مشترکین پرمصرف که عموما پردرآمد هم هستند، گرفته می شود. به علاوه با این کارمردم به صرفه جویی در مصرف برق تشویق می شوند که اصلاح الگوی مصرف برق رانیز در پی خواهد داشت.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.