رحیم پور ازغدی با اشاره به بازخوانی دیدگاه‌های امام در مورد رابطه با آمریکا، گفت:هر گونه روابط تجاری و اقتصادی که موجب استعمار مسلمین و بلاد آنها به صورت آشکار و غیر آشکار شود، بر همه مسلمین واجب است.

خطرات وام‌های انتخاباتی/ رگه‌های وابستگی‌ به دنیای متوحش را قطع کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، حسن رحیم‌پور ازغدی در سخنان قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به در پیش بودن ایام الله دهه فجر، گفت: امروز دیگر نباید گفت انقلاب اسلامی ایران، بلکه باید گفت انقلاب اسلامی جهانی، چرا که در سطح جهان اسلام اوضاع را تغییر داده است.

وی با بیان اینکه موضوع سخنرانی امروزم در مورد آرمان‌های اقتصادی انقلاب اسلامی است، گفت: قصد دارم به برخی از شعارهای انقلاب اسلامی و قانون اساسی که دستاورد انقلاب و میثاق حاکمان است، در برابر خدا و خلق در بعدی که مربوط به اقتصاد مقاومتی و مدیریت صحیح بازار است، اشاره کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ضمن تشکر از آیت‌الله موحدی کرمانی و عموم مردم و اساتید در خصوص حمایت از سخنرانی اش در نماز جمعه تهران، گفت: نماز جمعه پایگاه انقلاب و دماسنج افکار عمومی مومنین است و این پایگاه باید همیشه زنده بماند و اگر مطالبی در این نماز جمعه بیان می‌شود، هدف، جنجال و طوفان نیست.

ازغدی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر، انتقاد و پیشنهاد، نظارت عمومی بر آنچه که در جامعه می‌گذرد، یک وظیفه شرعی است و نماز جمعه در خط مقدم است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص) در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، گفت: پیامبر اسلام (ص) فرموده‌اند اگر نظارت و انتقاد را ترک کنید، باندهای شرور و فاسد بر جامعه و حکومت مسلط شوند، دیگر هر چه دعا کنید، فایده ندارد و باید انتقاد و پیشنهاد کنید، دعوت به ارزش‌ها و مبارزه با ضد ارزش‌ها کنید وگرنه خداوند، باندهای فاسد و افراد پلید را بر شما مسلط خواهد کرد و دیگر هر چه دعا کنید، فایده ندارد و دعای آن جامعه بالا نمی‌رود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده است خداوند توده مردم را به خاطر خواص عذاب نمی‌کند مگر آنکه مردم ظلم و گناه آن خواص را ببینند و ایستادگی نکنند و این جزو مبانی انقلاب اسلامی و تشیع است و اگر کسی تعریف دیگری از انقلاب اسلامی می‌دهد، نپذیرید.

ازغدی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه ما گاهی اوقات از مردم‌سالاری دینی به دموکراسی غربی عدول می‌کنیم، گفت: در نزدیک انتخابات‌های مختلف همچون شورای شهر و مجلس شورای اسلامی به دلیل آنکه جریان‌های مختلف برای تبلیغات پول می‌خواهند و بعد یک مقداری وام می‌دهند و افراد نوکیسه‌ای می‌آیند جلو و می‌بینید که یک مرتبه یک نفری خود را چنان به دستگاه‌های دولتی قوه قضاییه و مجلس وصل می‌کند تا یک امتیازی بگیرد.

وی تاکید کرد:اگر ما نتوانیم این موضوع را اصلاح کنیم، مرز مردم‌سالاری دینی با دموکراسی لائیک که شرع و اخلاق سَرش نمی‌شود، مخدوش خواهد شد و دیگر اینکه گاهی در انتخابات‌های مختلف این اتفاق می‌افتد، چرا که برای زمان انتخابات پولی برای تبلیغ می‌خواهند و آن زمان متوجه نیستند که از چه کسی و در ازای چه موضوعی از فردی وام می‌گیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به گفته‌های مسئولان آمریکایی مبنی بر اینکه «هر گاه احساس کردیم که احساس ضعف در مسئولان ایرانی جاری شده، ما فشار را بیشتر کرده‌ایم»، گفت: امروز چطور به پیامبر اسلام (ص) توهین کرده‌اند و در عین حال مذاکرات هم صورت می‌گیرد و تحریم‌ها بیشتر می‌شود؟ این اتفاق عیناً در زمان امام (ره) هم افتاده بود.

ازغدی افزود: با اینکه دولت خیلی انعطاف نشان داد و تقریبا هر طور خواسته‌اند عمل کردند، اما تحریم‌ها بیشتر شده است و اینها می‌گویند توهین می کنیم و شما تحمل کنید به خاطر اقتصاد و عین این مساله زمان امام (ره) هم اتفاق افتاد و حال ببینیم که رویکرد امام نسبت به این مساله چه بوده است؟

وی یادآور شد: امام (ره) نسبت به مساله سلمان رشدی فتوا داد اما برخی‌ها در همان زمان می‌گفتند که غرب به خاطر این موضوع ما را تحریم می‌کند. امام در جواب این انتقادها می‌گوید «چرا بعد از آنکه حکم شرعی و اسلامی را که مورد اجماع همه علما بود در مورد یک مزدور بیگانه اعلام کردم، انقدر جهان‌خواران برافروخته شدند و بازار مشترک اروپا و غرب به تکاپو و تلاش مزبوحانه افتادند؟ غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت ما مسلمانان در شناخت توطئه و مبارزه با توطئه ترسیده‌اند و فهمیده اند که اسلام یک مکتب بالنده و پر حماسه است، اسلام خواب نیست بلکه اسلام بیدار است».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امام خمینی (ره) در آن زمان فرمودند«تمام توطئه‌های جهان‌خواران علیه ما از جنگ، محاصره اقتصادی تا تحریم برای آن بوده است که نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و تمدن می‌سازد».

وی با بیان اینکه مساله غرب با انقلاب اسلامی، مساله هسته‌ای نیست، گفت: در زمان امام خمینی (ره) که اصلا بحث هسته‌ای نبود اما آن زمان هم همین توطئه‌ها و تحریم‌ها بود. ما نباید غفلت کنیم و باید به سمتی حرکت کنیم که تمام رگه‌های وابستگی‌مان را به دنیای متوحش قطع کنیم و برویم به سمت استقلال، خودکفایی و عزت و رابطه‌ها را قطع کنیم.

ازغدی همچنین با اشاره به دیدگاه امام (ره) نسبت به رابطه با آمریکا گفت: در همان زمان عده‌ای می گفتند که تنها با رابطه با آمریکا می‌توانیم مشکلات اقتصادی مان را حل کنیم اما امام در پاسخ به این افراد می‌گفت «استکبار غرب شاید تصور کرده است که تحریم را به میان بیاورد، ما درجا می‌زنیم و از اجرای حکم خداوند نسبت به سلمان رشدی صرفنظر می‌کنیم اما خیلی جالب است که این به ظاهر متدینین وقتی یک نویسنده با نیش قلمش، قلب هزاران مسلمان را جریحه‌دار می‌کند و عده‌ای در این رابطه شهید شوند، برایش مهم نیست و اسم این موضوع را می‌گذارند آزادی و تمدن. اما وقتی بحث اجرای حکم و عدالت پیش می‌آید، نوحه انسان دوستی سر می‌دهند.» امام می‌گوید «ما نسبت به شما کینه داریم و ما کینه دنیای غرب را با جهان اسلام از همین نکته‌ها به دست می‌آوریم و مساله اینها دفاع از یک فرد نویسنده و یا کاریکاتوریست نیست، بلکه حمایت از جریان‌های ضد اسلامی است.»

وی یادآور شد: در آن زمان عده‌ای به ما می‌گفتند که ما باید کلا رابطه‌مان را با آمریکا درست کنیم تا مشکلاتمان حل شود. امام بیست و چند سال پیش جواب اینها را داده است و می گوید «ضرورتی نیست که ما به دنبال ایجاد رابطه با اینها باشیم چرا که ممکن است دشمن تصور کند که چنان به وجود آنها وابسته و علاقه‌مند شده‌ایم که از کنار اهانت به معتقدات و مقدسات دینی‌مان ساکت و آرام می‌گذریم.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به کسانی که می‌گویند اقتصاد ما فقط با رابطه با آمریکا رشد خواهد کرد، گفت: امام در این زمینه می‌فرمایند « کسانی که می‌گویند که ما باید در اصول و سیاست خارجی‌مان تجدید نظر کنیم، کسانی که معتقدند شعارهای تند ما یا جنگ، باعث بدبینی شرق و غرب و انزوای این کشور شده است. اینها با اصل اسلام و تمدن غرب مشکل دارند. این نمونه‌ها را ببینید تا از ساده‌اندیشی درآیید و همه چیز را از اشتباه ما و سوء مدیریت ما نگذارید. مشکل ما با غرب، اشتباه ما نیست. مساله این است که جهان‌خواران تعمد دارند به نابودی اسلام و مسلمین.»

ازغدی اظهار داشت: هر گونه روابط تجاری و اقتصادی که موجب استعمار مسلمین و بلاد آنها به صورت آشکار و غیر آشکار شود، امام در تحریر الوسیله می‌گوید بر همه مسلمین واجب است که با این نوع رابطه مبارزه کنند و این نوع رابطه حرام است.

وی همچنین با اشاره به مبانی اقتصاد انقلاب اسلامی، گفت: قانون اساسی چند اصل مخصوص امور اقتصادی و مالی دارد که ما باید همواره از مسئولین، آنها را مطالبه کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اصل ۴۳ قانون اساسی، گفت: همه جامعه و به خصوص دولت که بودجه دارد، مسئول هستند نیازهای اساسی جامعه را تامین کنند. همه امکان تشکیل خانواده داشته باشند. مسکن، خوراک، پوشاک و آموزش و پرورش در حد مقدور باید در اختیار مردم باشد.

وی افزود: در این اصل تاکید شده است دولت و مجلس باید موانع اشتغال را بردارند و اگر گروهی از مردم کار تولیدی می‌کنند، باید حکومت برای آنها وسایل کار و اشتغال را فراهم کند. نه اینکه مانع‌تراشی شود تا اینها سقوط کنند و مایوس شوند.

ازغدی با اشاره به ویژگی‌های بازارهای اسلامی، گفت: بازار اسلامی، بازاری است که وقتی مردم کار می‌کنند، فرصت و توان برای کار معنوی و دینی هم داشته باشند نه اینکه مجبور شوند دو و سه شیفت کار کنند و دیگر حال نماز خواندن هم نداشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.